Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
BB93
Sympatyk forum
Posty: 689
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: BB93 » czw 12:25, 28 lut 2019

Artykuł był też w wersji papierowej, do której akurat miałem dostęp. Są tylko opisane przypadki, w których zlikwidowano jakieś połączenia bądź całkowicie przewozy (Kutno, Piotrków Tryb.).

mateeusz
Sympatyk forum
Posty: 526
Rejestracja: ndz 20:54, 07 gru 2014

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: mateeusz » czw 12:30, 28 lut 2019

Oki, czyli w sumie nic nowego. ;)

Kuba
Administrator
Posty: 3364
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: Kuba » pt 13:57, 01 mar 2019

Wiadomo trochę więcej na temat planów rządu. Wygląda na to, że
- nie będzie to odbudowa PKS (jako przedsiębiorstwa), ale dofinansowanie do połączeń, gdzie w przetargach będą mogli uczestniczyć wszyscy przewoźnicy,
- koszt dofinansowania to będzie około 60-80 groszy do wozokilometra,
- w 2018 r. rząd planuje przeznaczyć na ten cel 800 mln zł (a wcześniej słyszałem o kwocie 1,5 mld zł),
- nie będzie to w ramach nowelizacji ustawy o PTZ tylko osobna ustawa.

Rząd nie chce reaktywacji autobusowych PKS-ów
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 01.03.2019 13:00:03

Nie planujemy odtworzenia państwowego PKS; gminy i powiaty będą organizować przetargi na przewozy lokalne, w których każdy przewoźnik będzie mógł startować - powiedziała w piątek rzeczniczka prasowa rządu Joanna Kopcińska.

Kopcińska podczas konferencji prasowej w KPRM na temat szczegółów "piątki PiS" odpowiadała na często zadawane pytania w sprawie podwojenia siatki przewozów autobusowych w Polsce, zapowiedzianej przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego podczas sobotniej konwencji wyborczej PiS.

-"Nie planujemy odtworzenia państwowego PKS. Gminy i powiaty będą organizować przetargi na przewozy lokalne, w których każdy przewoźnik będzie mógł startować" - wyjaśniła.

Kto dostanie?
Podała, że wsparcie dla przewozów "otrzymają te gminy, które zapewniają, że co najmniej 70 proc. kursów na ich terenie, będzie miała charakter użyteczności publicznej".

Zapowiedziała, że skłonić samorządy do tworzenia nowych linii autobusowych mają dopłaty do przewozów. Podała, że będzie to ok. 60-80 groszy do każdego "wozokilometra". Według niej zniweluje to stratę gminy wynikającą z organizowania przewozów "na tak zwanych nierentownych liniach i w tak zwany nierentownych godzinach".

-"Przez to połączymy Polskę i pozwolimy tym mieszkańcom, którzy dzisiaj mają kłopoty z dojechaniem do pracy, do domu, do najbliższych na bezkonfliktowe i bezpieczne podróżowanie" - zaznaczyła rzeczniczka rządu.

Co z PTZ?
Pytana, czy w sprawie zwiększenia połączeń autobusowych będzie nowa ustawa czy procedowany będzie projekt ustawy o transporcie publicznym, który ma już Ministerstwo Infrastruktury zapewniła, że będzie to nowy projekt.

"Nasz program zakłada zasilenie powiatów i gmin z budżetu państwa" - podkreśliła zaznaczając, że wszystkie szczegóły techniczne rozwiązań zostaną podane na konferencji po wtorkowym posiedzeniu rządu 5 marca.

-"Pragnę zapewnić, że projekt, o którym mówiłam, że już w najbliższych dniach trafi do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, jest odrębnym projektem, na ukończeniu i będzie wkrótce (...) zaprezentowany" przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. "Szczegóły tego projektu spodziewamy się poznać 5 marca na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów" - dodała.

-"Jak się przyjrzycie mapie Polski, są na niej setki wsi odciętych od transportu zbiorowego" - tłumaczyła dziennikarzom Kopcińska. "Robimy wszystko, żeby ten przysłowiowy bus, który nie jeździ nawet raz dziennie, trafił tam i ułatwił życie mieszkańcom" - mówiła na konferencji o założeniach projektu ustawy.(PAP)

Źródło: http://infobus.pl/rzad-nie-chce-reaktyw ... 12766.html
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1294
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: kuba_łódź » pt 14:11, 01 mar 2019

60-80 gr dofinansowania do wozokilometra ? Wydaje się dość mało, za jaką stawkę jeździł Kris w Andrespolu przed wejściem linii w LTZ ?

BB93
Sympatyk forum
Posty: 689
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: BB93 » pt 15:26, 01 mar 2019

Obawiam się, czy nie skończy się na 20-letnich Sprinterach w ramach istniejących linii, na których dojdzie po prostu parę kursów.

px33
Weteran
Posty: 5063
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: px33 » pt 17:11, 01 mar 2019

Albo i nie, bo po co dodawać kursy jak nikt tym nie chce jeździć.

Kpc21
Weteran
Posty: 6252
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: Kpc21 » pt 19:06, 01 mar 2019

No bo w sumie te dofinansowania w połączeniu z ustawą o PTZ w obecnym brzmieniu (która już teraz umożliwia gminom organizowanie połączeń) mogą rozwiązać problem.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

px33
Weteran
Posty: 5063
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: px33 » pt 21:26, 01 mar 2019

Mogliby promować komunikację połączoną z systemem taryfowym głównych miast, bo to może poprawić atrakcyjność bardziej od dobrego taboru czy nawet super częstotliwość (chociaż takt 30 w szczycie powinien IMO być minimum dookoła miasta).

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1530
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: TramMomentyStudenta » pt 23:04, 01 mar 2019

Przypuszczam, że w mojej gminie/powiecie skończy się to raczej na zachowaniu tego, co jest niż na powstaniu dodatkowych kursów (chyba że dojdzie jakiś szkolny po południu, ale w to raczej głęboko wątpię pomimo nadchodzących 4-letnich liceów/5-letnich techników). No ale dobre i to. :?

BB93
Sympatyk forum
Posty: 689
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: BB93 » pt 23:23, 01 mar 2019

Mogliby też wymusić na gminach otwarcie przewozów szkolnych dla pasażerów. W wielu wsiach takie przewozy stanowią jedyny transport, a jednak zawsze pozwolą dojechać do urzędu, czy jakiegoś większego sklepu we wsi gminnej.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1530
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 11:18, 02 mar 2019

BB93 pisze:Mogliby też wymusić na gminach otwarcie przewozów szkolnych dla pasażerów.

W mojej gminie nie jest to do końca realne. O ile kurs popołudniowy przed 13 realizowany przez gimbus ujdzie, bo przeważnie jeżdżą głównie zerówki i pierwsze klasy (czasami do trzeciej włącznie, ale już rzadziej), to przed 14 jest już dość tłoczno, więc z Dmosina raczej nie będzie mowy o zabraniu się pasażerów (najwyżej do Dmosina, ale wtedy może się zdarzyć, że musi jechać okrężną drogą, co zajmie w skrajnym przypadku 35 minut, podczas gdy w drugą stronę dojedzie w niespełna 10), przed 15 oprócz piątków też są tłumy starszych uczniów (szczególnie siódmych i ósmych klas).
Oczywiście o kursach porannych w stronę Dmosina nie wspominam. Oprócz tego kursu po 8 przeznaczonego dla klas 0-3, który czasami przynosi jakieś pojedyncze wolne miejsca.

mateeusz
Sympatyk forum
Posty: 526
Rejestracja: ndz 20:54, 07 gru 2014

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

Postautor: mateeusz » sob 11:51, 02 mar 2019

Kursy szkolne to jedno. U mnie w gminie Konopnica odkąd przewozy szkolne zlecono PKS Wieluń są one otwarte dla wszystkich pasażerów (nawet gminny Kleks dostał emara) i występują w rozkładzie na e-podróżniku (nawet chyba są skomunikowane z odjeżdżającym o 7:45 autobusem do Wielunia). Ich mankament jest taki, że przyjeżdżają rano na 8:00, a pierwsze odjazdy są dopiero po 13:30, więc w obie strony raczej mało kto tym jeździ.
Druga, i moim zdaniem ważniejsza kwestia to ferie i wakacje. Nie wiem jak gdzie indziej, ale w moim rejonie od 2018 roku PKS Wieluń praktycznie nie wykonuje żadnych kursów lokalnych. Jeżdżą jedynie połączenia dalekobieżne oraz ogólnodostępne przewozy pracownicze (ale kto będzie jechał o 5:00 do miasta...). Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu, gdy zaczynałem się interesować tą tematyką (ok. 2011 roku) w wakacje jeździło więcej kursów niż obecnie w dni nauki szkolnej. I właśnie zacząć należałoby od przywrócenia tych połączeń.


Wróć do „Kraj i świat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości