Multimodalny dworzec Łódź Fabryczna

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Multimodalny dworzec Łódź Fabryczna

Postautor: Ventlan » sob 11:23, 28 kwie 2007

http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/725244.html pisze:Oficjalnie Dworzec Łódź Centralna

Sześciopoziomowy budynek dworca, tory i perony piętnaście metrów pod ziemią, szybka kolej jadąca z prędkością 300 km na godzinę specjalnym tunelem pod centrum miasta. Czy to możliwe w Łodzi? Uczestnicy wczorajszego Regionalnego Forum Transportowego zapewniają, że tak.


Zbigniew Szafrański z Polskich Kolei Państwowych poinformował, że PKP popierają ten projekt, który jest "być albo nie być" dla Łodzi. Zaproponował nawet, by używać już oficjalnie nazwy Dworzec Łódź Centralna.

Zarząd Dróg i Transportu zlecił jesienią ub. roku przygotowanie projektu przebiegu szybkiej kolei w Łodzi. Prowadziłaby ona wzdłuż autostrady A2, projektowanej A1, obwodnicy Nowosolnej, przez stację Łódź Widzew, Fabryczną, Kaliską i dalej na zachód. Budynek dworca Łódź Centralna byłby sercem systemu. Zdaniem Aliny Giedryś, dyrektora ZDiT, dworzec został zaprojektowany na wzór największych w Berlinie, Helsin-kach i Amsterdamie. Tory i perony miałyby mieścić się na poziomie minus 2, prawie 15 metrów pod ziemią, na poziomie minus 1 (6,35 metra pod ziemią) byłby dworzec kolejowy i parkingi. Na poziomach od 0 do 4 mieściłyby się sklepy, restauracje, biura i hotele.

Projekt wpisuje się w wizję centrum miasta, jaką od dwóch miesięcy przygotowuje słynny luksemburski architekt Rob Krier. Wokół dworca ma biec sieć ulic czterech kultur.

Kiedy będziemy mogli korzystać z tak wspaniałego systemu komunikacyjnego? PKP z unijnych środków na lata 2007-2013 zdobyły 80 mln zł na projekt kolei dużych prędkości w całej Polsce. To wystarczy na przygotowanie części dokumentacji. Prace mogłyby zacząć się najwcześniej w 2013 roku, kiedy rozpocznie się wypłacanie kolejnych środków unijnych, o które będzie występować również Łódzki Urząd Marszałkowski. Sama budowa może potrwać trzy lata, ale wcześniej kolejne dwa lata to będą sprawy wykupu ziem i ustalanie stanu prawnego niektórych gruntów.

Jeszcze wczoraj do nieobecnych na spotkaniu prezesów PKP, PKP Polskich Linii Kolejowych, wojewody łódzkiego i marszałka województwa przesłany został projekt porozumienia w sprawie szybkiej kolei w regionie łódzkim. Do 8 maja wszyscy zainteresowani mają zaproponować swoje poprawki, tak by w połowie maja uroczyście podpisać porozumienie.

Kuba
Administrator
Posty: 3290
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » sob 16:02, 28 kwie 2007

Ile to będzie kosztowało?

Szacunkowy koszt inwestycji obliczono na 986 mln euro.

I etap - linia dużych prędkości w granicach administracyjnych Łodzi (23,08 km) oraz linia regionalna od przystanku Janów do Dworca Łódź Fabryczna (4,48 km) - 603 mln euro

II etap - linia regionalna od Dworca Łódź Fabryczna do przystanku Łódź Lublinek (9,4 km) - 227 mln euro

III etap - odnoga północna od stacji Łódź Żabieniec (4,44 km) - 156 mln euro.
A oto wizualizacja:
Obrazek

Muszę przyznać niestety, że w tym przypadku dopóki nie zobaczę (przynajmniej rozpoczęcia prac budowlanych) to nie uwierzę. Sam pomysł wydaje się być interesujący.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » sob 16:26, 28 kwie 2007

nazwisko Szafrańskiego zdecydowanie podnosi jak dla mnie prawdopodobieństwo realizacji projektu. Trzymam kciuki.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » sob 19:05, 28 kwie 2007

Szkoda, że dopiero za jakieś 10 lat. Możliwe, że mnie już tu nie będzie.

ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Postautor: ukalo » sob 22:16, 28 kwie 2007

Jakoś to zniesiemy...

Kazik
Megagaduła
Posty: 2788
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Postautor: Kazik » śr 23:33, 02 maja 2007

Trudno, jestem jednak dobrej myśli i mam nadzieję że ktoś inny będzie zamiast SECa narzekał.
Tylko tę nazwę trzeba zawczasu komuś wybić z głowy - Fabryczna forever

BartStep
Stały bywalec
Posty: 283
Rejestracja: czw 19:36, 25 sie 2005
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: BartStep » czw 01:16, 03 maja 2007

Zbigniew Szafrański - współzałożyciel KMST

mig
Moderator
Posty: 3320
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Postautor: mig » sob 16:34, 19 sty 2008


Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Postautor: Tomasz.bu » sob 19:50, 19 sty 2008

No tak, najważniejsze to zmienić nazwę, a reszta "jakoś będzie". Co tam. Piwnica na dwa tory bez powiązania z miastem, bez przystanku przy Kopcińskiego, ale za to z taaaakim długim tunelem aż od Widzewa (i ch... wie jakim długim w drugą stronę). Kolejny przykład na to, że w Polsce można udupić każdy pomysł, a dyskusję, która mogłaby wyeliminować kretynizmy utopić w bredniach o zmianie nazwy. Zmiana nazwy dworca metodą na rewitalizację Śródmieścia. Jak będzie "Centralna", to od razu nam się Centrum w Łodzi wykształci. Rzygać się chce Obrazek

teufel
Sympatyk forum
Posty: 793
Rejestracja: wt 09:02, 03 sty 2006

Postautor: teufel » wt 09:29, 29 sty 2008

Jestem ZA dworcem Centralnym w Łodzi, pod warunkiem, że w Warszawie Centralny zmieni naz na Łódzki!!

gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontaktowanie:

Postautor: gothmucha » wt 02:00, 09 wrz 2008

„Opracowanie koncepcji przebudowy układu drogowego wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna”
( nr sprawy ZDiT.NZ.3320-103/08 )


1. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

1.1. Informacje podstawowe

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie:
a) Koncepcji przebudowy układu drogowego wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna w nawiązaniu do planowanego układu torowego stacji w części podziemnej wraz z budową tunelu kolejowego, parkingami i dworcami PKS i MPK zlokalizowanym na poziomie ( - 6m ) oraz projektem budowy Nowego Centrum Łodzi.
b) Raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
c) Wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych uwarunkowaniach zgody na
realizację przedsięwzięcia (naleSy uwzględnić analizę wariantów lokalizacyjnych)
d) Wykonanie map podziałowych do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

1.2. Materiały do wykorzystania przy realizacji przedmiotu zamówienia stanowić
będą:
a) uchwała Nr XVII/279/07 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 sierpnia 2007r. w sprawie przyjęcia Programu Nowe Centrum Łodzi
b) umowa w sprawie nawiązania partnerstwa między Miastem Łódź a Polskimi Kolejami Państwowymi Spółką Akcyjną i PKP Polskie Linie Kolejowe Spółką Akcyjną w celu uregulowania stanu prawnego terenu stacji Kolejowej Łódź Fabryczna i realizacji projektu Nowe Centrum Łodzi wraz z aneksem Nr1.
c) koncepcja urbanistyczna przebudowy Centrum Łodzi w rejonie ulic: Narutowicza, Tuwima, Kilińskiego, i nowoprojektowanej ulicy Targowej autorstwa Roba Kriera
d) ustalenia dotyczące układu komunikacyjnego multimedialnego dworca Łodź
Fabryczna oraz jego otoczenia
e) niniejszy opis przedmiotu zamówienia
f) weryfikacja wytycznych komunikacyjnych dla układu obwodowego terenu Dworca
Centralnego (wersja wstępna)


2. WYMAGANIA WOBEC PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

Wszystkie dokumenty będące przedmiotem niniejszego zamówienia. wykonawca dostarczy w formie drukowanej w ilości 5 (pięć) egz. i w wersji elektronicznej 5 (pięć) egz. Dostarczone dokumenty będą sporządzone w języku polskim.

2.1. Koncepcja przebudowy układu drogowego wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna

Zakres opracowania:
Opracowanie koncepcji przebudowy układu drogowego wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna wraz odwodnieniem, oświetleniem i rozpoznaniem kolizji z projektowanym układem drogowym.
1) ul. Narutowicza od ul. Lindleya do ul. Zachodniej
2) ul. Uniwersytecka (projektowana Targowa) od ul. Narutowicza do włączenia do Al. Piłsudskiego
3) ul. Węglowa od ul. Kilińskiego do ul. Kopcińskiego łącznie z Rondem
Rembieleńskiego
4) ul. Tuwima od ul. Kilińskiego z włączeniem do ul. Kopcińskiego
5) ul. Kilińskiego od ul. Narutowicza do ul. Nawrot
6) układ dróg lokalnych wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna

Przedstawione wyżej zadania koncepcyjne naleSy wykonać w dwóch etapach

Etap I
1. ul. Uniwersytecka ( projektowana Targowa) od ul. Narutowicza do ul.Tuwima
2. ul. Węglowa od ul. Kilińskiego do Ronda Rembieleńskiego
3. układ dróg lokalnych wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna w koordynacji z projektem opracowywanym przez „EC1 Łódź - Miasto Kultury”

Termin wykonania: do 30 kwietnia 2009r.

Etap II
1. ul. Narutowicza od ul. Lindleya do ul. Zachodniej
2. ul. Uniwersytecka (projektowana Targowa) od ul. Tuwima do Al. Piłsudskiego
3. ul. Węglowa od Ronda Rembieleńskiego do ul. Kopcińskiego
4. ul. Tuwima od ul. Kilińskiego z włączeniem do ul. Kopcińskiego
5. ul. Kilińskiego od ul. Narutowicza do ul. Nawrot

Termin wykonania: do 31 lipca 2009r.

Dla całości opracowania naleSy dokonać oceny sprawności ruchowej skrzySowań dla docelowego układu drogowego, przewidywanych potrzeb Nowego centrum Łodzi i dworca multimodalnego w oparciu o prognozę ruchu dla okresu 2025 r.
Należy także uzyskać wymagane wytyczne gestorów sieci dla poszczególnych układów drogowych

ZAKRES KONCEPCJI

1) ul. Narutowicza - od W. Lindleya do Zachodniej

Długość projektowanego odcinka wynosi 1500m
Ulica G. Narutowicza – zbiorcza Z1x2 + T z linią tramwajową z torowiskiem wydzielonym.
Linia tramwajowa biegnie na wysokości dworca ( parku St. Moniuszki) torowiskiem wydzielonym. Na wschód od ul. POW torowisko wbudowane jest w jezdnię poza odcinkami przystanków tramwajowo – autobusowych na pl. H. Dąbrowskiego i przy ul. Tramwajowej.
Na zachód od ul. J. Kilińskiego linia tramwajowa biegnie torowiskiem wydzielonym do al. T. Kościuszki.
Rozwiązania komunikacyjne ul. Narutowicza pomiędzy ulicami Wschodnią i Zachodnią nie posiadają jeszcze ostatecznych ustaleń.
Dla skrzyżowania ulic: Narutowicza- Uniwersytecka –projektowana Targowa (oba wloty północny i południowy) wymagane jest rozwiązanie w układzie docelowym oraz etapowanie budowy, bez północnego odcinka projektowanej ulicy Targowej. Ulica ta prowadzić będzie ruch autobusowy komunikacji miejskiej.
Rozpatrzeć alternatywnie 2 jezdnie z torowiskiem wydzielonym.

2) ul. Uniwersytecka (projektowana Targowa) - od Narutowicza do włączenia do al. Piłsudskiego

Długość projektowanego odcinka wynosi 1400m
Projektowana ulica Targowa - ulica zbiorcza Z 2x2 stanowiąca fragment wschodniej obwodnicy śródmiejskiej pomiędzy ul. G. Narutowicza a al. Piłsudskiego. Ulica ta ma skrzyżowanie w postaci ronda z ulicą zbiorczą o przebiegu wschód – zachód- ulica Węglowa.
Istotnym elementem tej ulicy jest między innymi rozwiązanie skrzyżowania z aleją Piłsudskiego - ulicą klasy G2x3+T.
Ulica ta prowadzić będzie ruch autobusowy komunikacji miejskiej.
Rozpatrzeć alternatywnie przeprowadzenie w kierunku północnym do ul. Wojska Polskiego oraz w kierunku południowym do ul. Kilińskiego.

3) ul. Węglowa - od J.Kilińskiego do projektowanej Konstytucyjnej
Długość projektowanego odcinka wynosi 1900m
Pomiędzy ul. Kilińskiego i wschodnią obwodnicą śródmiejską jest to ulica zbiorcza Z 2x2 przebiegająca w śladzie ul. Węglowej i Składowej. Ulica ta posiada zjazdy do podziemnego dworca autobusowego, zlokalizowane pomiędzy ul. POW, a Knychalskiego. Skrzyżowanie z projektowaną ulicą Targową w postaci ronda.
Następnie ulica zbiorcza Z 2x2 przebiega nad tunelem kolejowym ( w śladzie obecnego przebiegu torów) z węzłem z ul. Kopcińskiego G 2x3+T aS do projektowanej ulicy Konstytucyjnej G 2x3. Na wschód od projektowanej Targowej znajdują się zjazdy do układu ulic znajdującego się na poziomie -6m.

4) ul. Tuwima - od Kilińskiego do Kopcińskiego
Długość projektowanego odcinka wynosi 1300m
Ulica J. Tuwima – lokalna L 1x2 o ruchu jednokierunkowym ze wschodu na zachód.
Ulica ta prowadzić będzie ruch autobusowy komunikacji miejskiej.

5) ul. Kilińskiego - od Narutowicza do Nawrot

Długość projektowanego odcinka wynosi 1000m
Ulica Kilińskiego ( Z 2x2+T) pomiędzy ulicą Narutowicza a ulicą Traugutta.
Na odcinku pomiędzy ulicą Traugutta a zjazdem do układu wspomagającego L1x2+T.
Odcinek pomiędzy ulicą Tuwima a ulicą Nawrot do L1x2+T.

6) układ ulic lokalnych wokół multimodlanego dworca Łódź Fabryczna
Układ wspomagający obsługę dworca i obszarów około dworcowych stanowią odcinki
następujących ulic :
- R. Traugutta pomiędzy ul. H. Sienkiewicza, a ul. J. Kilińskiego,
- POW pomiędzy ul. G. Narutowicza a ul. Składową ( Węglową),
- Składowej pomiędzy wschodnia obwodnicą śródmiejską, a ul. Węglową.
- Targowej pomiędzy ul. J. Tuwima, a Węglową.
Układ wspomagający tworzą także projektowane ulice dojazdowe zlokalizowane na terenie EC1 oraz w kwartale Sienkiewicza – Traugutta- Kilińskiego – Tuwima. Ważnym elementem obsługi obszaru i obiektów w sąsiedztwie dworca ( np. EC1) jest podziemna ulica ( - 6,00 m ppt ) łącząca ul. J. Kilińskiego ( małe rondo ) z ulicą zbiorczą podstawowego układu drogowego obsługującego dworzec ( zjazdy na wysokości ul. Wodnej). Ulica ta umożliwia dostęp do kompleksu parkingów podziemnych z zapleczem Specjalnej Strefy Kultury, Centrum Festiwalowo – Kongresowego i obszaru usługowego zlokalizowanego pomiędzy ulicami Składową i Węglową. Z ulicy tej dostępne jest także podziemie Rynku Katarzyny Kobro.

Komunikacja autobusowa.
Komunikacja autobusowa PKS i inna dalekobieżna
Dworzec autobusowy PKS zlokalizowany pod ul. Składową i parkiem St. Moniuszki w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Perony dworca usytuowane są na poziomie – 6,00 m ppt i zajmują długość ok. 180 m wzdłuż jezdni obsługowej.
Przystanki mogą mieć charakter:
zatoki ( ok. 12 stanowisk)
stanowisk grzebieniowych ( ok. 20 stanowisk)
Stanowiska odjazdowe ( perony) sprzężone są z przystankami autobusów MPK (perony równoległe) na poz. – 6,00 m ppt lub poprzez komunikację pionową z przystankami autobusowymi na poziomie +- 0,00 m (odległość min. peron – peron ok. 15 m).
Powiązanie z przystankami tramwajowymi zapewnione jest :
- dla przystanku na ul. Kilińskiego poprzez komunikację pionową bezpośrednio lub przez pośredni poziom pieszy hali dworca kolejowego ( min. odległość peron – peron ok. 20m).
- dla przystanku tramwajowego na ul. G Narutowicza poprzez podziemny i naziemny ciąg pieszy i komunikację pionową ( min. odległość peron-peron ok. 100 m).

Komunikacja autobusowa MPK
Przystanki autobusowe MPK obsługujące dworzec kolejowy i autobusowy
zlokalizowane są na poziomie terenu (+- 0,00 m) i pod ziemią na poziomie – 6,00 m ppt.
Przystanki na po poziomie terenu
Przystanki autobusowe MPK znajdują się:
- na ul. Składowej przy placu przeddworcowym i obsługują linie autobusowe przebiegające ul. H. Sienkiewicza, POW, S. Sterlinga i połączone są komunikacją pionową z dworcem autobusowym PKS na poziomie – 6,00 ppt ( min. odległość peron – peron ok. 15 m) i kolejowym na poziomie – 15,00 m ppt (min. odległość peron – peron ok. 15 m).
- na ul. Węglowej i obsługują linie autobusowe przebiegające tą ulicą i połączone są z dworcem kolejowym komunikacją pionową i poprzez poziom pośredni komunikacji pieszej ( min. odległość peron – peron ok. 15 m ).
- na innych ulicach i obsługują bezpośrednio obszar około dworcowy i pośrednio dworcowy.
Przystanki podziemne na poziomie – 6,00 m ppt.
Przystanki autobusowe MPK znajdują się pod ul. Składową i parkiem St. Moniuszki w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
Przystanki autobusowe zajmują długość ok. 180 m wzdłuż jezdni obsługowej.
Długość przystanków umożliwia lokalizację ok. 12 stanowisk.
Przystanki MPK sprzężone są z przystankami PKS ( perony równoległe) oraz poprzez komunikację pionową z przystankami na poziomie +- 0,00 :
autobusowym na ul. Składowej ( odległość min. peron – peron ok. 15 m)
tramwajowym na ul. J. Kilińskiego ( odległość min. peron-peron ok. 20m)


Komunikacja tramwajowa
Linie tramwajowe obsługujące dworzec kolejowo – autobusowy przebiegają dwoma ciągami - ciągiem ul. J. Kilińskiego i ciągiem ul. G. Narutowicza.
Ciąg ul. .J. Kilińskiego ma moSliwość obsługi bezpośredniej Teofilowa, Żabieńca, Bałut, Dołów, Zarzewa, Dąbrowy, Chojen

Ciąg ul. G. Narutowicza ma możliwość obsługi bezpośredniej Retkini, Zdrowia, Stoków, Radiostacji Widzewa.
Przystanek ciągu ul. J. Kilińskiego znajduje się na skrzyżowaniu z ulicą Składową - R. Traugutta i jest poprzez komunikacje pionową i pośredni poziom komunikacji pieszej (poz. – 8,00 m ppt) sprzężony z dworcem kolejowym ( min. odległość peron – peron 70 m) i autobusowym ( min. odległość peron – peron 20 m).
Linie tramwajowe ciągu ul. G. Narutowicza umożliwiają połączenie z podstawowym ciągiem linii tramwajowych o kierunkach północ – południe w tym z Łódzkim Tramwajem Regionalnym. ( odległość ok. 800 m ) biegnącym wzdłuż ul. Zachodniej i al. T. Kościuszki.
Przystanki komunikacji tramwajowej zlokalizowane są na poziomie terenu.
Przystanki ciągu ul. G. Narutowicza znajdują się:
podstawowy obsługujący dworzec autobusowy i kolejowy – na wysokości ul. G. Piramowicza ( odległość min. do dworca autobusowego peron – peron 130 m), uzupełniający obsługujący dworzec kolejowy - na pl. H. Dąbrowskiego, wspólny z przystankiem autobusowym ( odległość min. do dworca kolejowego peron – peron ok. 250m).


Komunikacja indywidualna
Dojazd samochodów do dworca odbywa się podstawowym i uzupełniającym układem drogowym.
Wysiadanie pasażerów samochodów osobowych, także taxi, odbywa się na placu przeddworcowym ( ul. Składowa pomiędzy ulicami J. Kilińskiego i POW).
Parkowanie samochodów osobowych odbywa się w trzech grupach użytkowników:
- parkowanie typu „kiss & ride”
Parkowanie typu „kiss & ride” wymaga średnio 5 min. czasu postoju.
Na dworcu przewidziane jest 30 miejsc parkingowych dla tego typu użytkowników.
Parking „kiss & ride” zlokalizowany jest na poziomie terenu (+- 0,00 m) na placu przeddworcowym z dostępem do dworca autobusowego i kolejowego komunikację pionową ( perony dworców zlokalizowane są pod placem przeddworcowym ).
- postoje krótkoterminowe
Parkowanie krótkoterminowe wymaga średnio 45 min. czasu postoju.
Na dworcu przewidziane jest min. 270 miejsc parkingowych dla tego typu użytkowników.
Parkingi krótkoterminowe zlokalizowane są pod parkiem St. Moniuszki i płytą dworca autobusowego na poziomie – 9,00 m ppt. Dostęp do dworca autobusowego i kolejowego odbywa się poprzez komunikacje
pionową i poziom pośredni komunikacji pieszej ( - 6,00 i 8,00 m ppt).
Średnie odległości z miejsca parkingowego do peronu autobusowego wynoszą 100 m, a do peronów kolejowych 130 m.
- parkowanie długoterminowe
Parkowanie długoterminowe (powyżej 45 min. postoju) wymaga zapewnienia 1680 miejsc parkingowych.
Parkingi długoterminowe zlokalizowane są pod parkiem St. Moniuszki, płytą dworca autobusowego i parkingu krótkoterminowego. Dostęp do dworców odbywa się podobnie jak z parkingu krótkoterminowego.
- Parkingi wspomagające.
Parkingi wspomagające znajdują się w sąsiedztwie dworca tunelu) kolejowego. Zlokalizowane są one pod obiektami kubaturowymi do których obsługi przewidziane są w pierwszym rzędzie.
Ze względu na swoje położenie z parkingów tych możliwy jest dostęp do pośredniego poziomu pieszego ( - 8,00 m ppt ) obsługującego dworzec kolejowy i autobusowy.


Żródło: http://www.zdit.uml.lodz.pl/_plik.php?plik=przetargi/SIWZ_44.pdf

Krótko mówiąc - orgia betonu przy jednoczesnym utrwaleniu upośledzonego układu komunikacji zbiorowej w okolicach dworca.

Ps - może jakieś scalenie wątków o tunelu i dworcu (są co najmniej 3) i być może KDP?
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez gothmucha, łącznie zmieniany 1 raz.

railman93
Stały bywalec
Posty: 370
Rejestracja: ndz 09:30, 31 sie 2008
Lokalizacja: Zduńska Wola
Kontaktowanie:

Postautor: railman93 » wt 10:15, 09 wrz 2008

Moim zdaniem nie realne w Polsce Obrazek

Kazik
Megagaduła
Posty: 2788
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Postautor: Kazik » wt 12:32, 09 wrz 2008

jakim cudem chcą zbudować dworzec autobusowy pod parkiem?

jacub
Czasem wpada
Posty: 59
Rejestracja: śr 14:46, 04 lip 2007
Lokalizacja: Pabianice

Postautor: jacub » śr 07:53, 10 wrz 2008

Park zostanie zaorany/rozkopany. Po zakończeniu wszystkiego znów posadzą drzewa.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Postautor: prof_klos » śr 09:08, 10 wrz 2008

Ta, do to drzewa tak szybko odrastają.

Kto nie wierzy w PORZĄDNY dworzec PKS/PKP/KM (bus+tramwaj) - zapraszam do Krakowa. PKS na "górze", niżej KM a obok PKP Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Grzesiek
Sympatyk forum
Posty: 659
Rejestracja: ndz 19:39, 29 cze 2008
Lokalizacja: Zduńska Wola

Postautor: Grzesiek » śr 21:40, 10 wrz 2008

prof_klos pisze:Ta, do to drzewa tak szybko odrastają.

Kto nie wierzy w PORZĄDNY dworzec PKS/PKP/KM (bus+tramwaj) - zapraszam do Krakowa. PKS na "górze", niżej KM a obok PKP ;)

To prawda w Krakowie udało się zbudować KCK choć nie chciałbym w Łodzi tak nietypowego dwupoxiomowego dworca PKS jaki tam wybudowano-prawdopodobnie z braku miejsca na którym gubią się nawet kierowcy nie mówiąc o pasażerach.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Grzesiek, łącznie zmieniany 2 razy.

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » pt 09:54, 30 paź 2009

Kto i jaki ma plan na dworzec Łódź Fabryczna?

Na czwartkowej konferencji prezydent Jerzy Kropiwnicki znów zapewniał, że budynek dworca Łódź Fabryczna pozostanie. I pokazał zdjęcia z Brukseli na dowód, że skoro tam można było w stary gmach dworcowy tchnąć nową funkcję użytkową, więc u i nas można.

Czyli minęły dwa tygodnie od pamiętnych słów prezydenta, że dworzec zostanie zlikwidowany "po jego trupie" i wracamy do punktu wyjścia. Jak gdyby w tym czasie nie było zapytań radnych o dworzec podczas sesji rady miejskiej w zeszłym tygodniu. Jakby wiceprezydent Włodzimierz Tomaszewski nie mówił w telewizji, że dworzec zniknie, bo powstanie Nowe Centrum Łodzi. Jakby wiceminister infrastruktury Radosław Stępień nie powiedział w wywiadzie dla "Gazety": - Istnieje kolizja pomiędzy planami budowy dworca podziemnego i nowej infrastruktury kolejowej a starym budynkiem. Wszystko dookoła niego będzie przebudowane. W porozumieniach podpisywanych przez kolej, ministerstwo i władze Łodzi są zawarte plany nowego układu komunikacyjnego. Pytanie brzmi: czy chcemy mieć nowoczesną organizację przestrzeni, nowoczesną architekturę i nowoczesne centrum, czy też chcemy zachować w całości stary obiekt. Proponujemy skoncentrować się na przyszłości, czyli na budowie Nowego Centrum Łodzi. Kwestie starego dworca i wielkiej inwestycji na 90 hektarach są nieporównywalne, mówimy przecież o nowej jakości dla Łodzi i dla łodzian.

Ponieważ prezydent Kropiwnicki - szczęśliwie powróciwszy z wojażu - się powtarza, zmusza mnie, niestety, żebym powtórzyła, co już pisaliśmy. Że prezydent od trzech lat przemawia na konferencjach prasowych o Nowym Centrum Łodzi, które ma być nowoczesnym city z Rynkiem Kobro, Specjalną Strefą Sztuki, ulicami Polską, Żydowską, Niemiecką i Rosyjską, studiem Davida Lyncha oraz interaktywnym muzeum techniki w EC1. To Jerzy Kropiwnicki w styczniu 2007 r. rozmawiał z Robem Krierem, luksemburskim urbanistą, autorem koncepcji, która siedem miesięcy później stała się podstawą jednogłośnie przyjętej uchwały rady miasta o programie Nowego Centrum. W lipcu 2008 r. uczestniczył - obok ministra infrastruktury i transportu Cezarego Grabarczyka oraz ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego - w podpisaniu nowego układu kolejowego w rejonie dworca Łódź Fabryczna. I nie zająknął się na temat starego budynku dworca. W grudniu 2008 r. brał udział w konferencji o Nowym Centrum Łodzi zapowiadającej zamknięcie dworca i budowę linii pociągów dużych prędkości łączącej Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. W lipcu z hukiem zaczęło się odliczanie dni do rozpoczęcia inwestycji, które kolej zapowiada na drugą połowę 2010 r. A we wrześniu prezydent podpisał umowę między Łodzią, PKP PLK SA, Instytucją Kultury "EC1 Łódź-Miasto Kultury" i samorządem województwa łódzkiego o tunelu łączącym stację Łódź Kaliska z Fabryczną.

Dodam, że prezydent chyba wie o ponad trzech milionach złotych wydanych przez Instytucję Kultury EC1 Łódź Miasto Kultury z kasy miejskiej na studium wykonalności firmy Systra obejmujące tereny wokół starego dworca. A także o wcześniejszym studium zamówionym za równie duże pieniądze przez PKP PLK w firmie Sener. Stary dworzec w nich nie występuje. Jeśli prezydent ma dokument inny niż wymienione, w którym budynek dworca zostaje z pietyzmem zachowany, proszę, by go publicznie przedstawił. Bo informacyjny szum wzbudza podejrzenia, że łódzkie władze nie wiedzą, jakie mają plany.

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź


http://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35136,7202131,Kto_i_jaki_ma_plan_na_dworzec_Lodz_Fabryczna_.html

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » wt 22:51, 08 gru 2009

Przetarg na budowę dworca Łódź Fabryczna

PKP Polskie Linie Kolejowe SA, w imieniu własnym oraz PKP SA i Miasta Łódź, 4 grudnia rozpoczęły postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, przedmiotem którego jest zaprojektowanie oraz budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego, stanowiącego multimodalny dworzec Łódź Fabryczna, położonego w obszarze inwestycji polegającej na budowie Nowego Centrum Łodzi.

Inwestycja będąca przedmiotem niniejszego zamówienia polega na wzniesieniu obiektów budowlanych oraz wykonaniu głębokich wykopów z ich zabezpieczeniem wraz z wywiezieniem urobku ziemi, rozbiórką obiektów i infrastruktury istniejącej. Realizowana będzie w rejonie ulic: Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego Dworca Łódź Fabryczna i terenów bezpośrednio przyległych. Masy ziemi z wykopów i rozbiórek wywożone będą istniejącą linią kolejową w rejon stacji Łódź Widzew, dalej zbudowanym przez wykonawcę technologicznym torem kolejowym i/lub transportem samochodowym i złożone w rejonie ulic: Henrykowskiej i Kosodrzewiny.

Szacunkowa wartość zamówienia wynosi powyżej 20 mln euro. Zamawiający wyznaczył termin realizacji na 36 miesięcy od udzielenia zamówienia. Oferty należy składać w nieprzekraczalnym terminie, do dnia 5 stycznia 2010, w siedzibie głównej PKP PLK w Warszawie.


http://rynek-kolejowy.pl/13659/13659_Przetarg_na_budowe_dworca_Lodz_Fabryczna.htm

Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Postautor: Tomasz.bu » śr 13:53, 09 gru 2009

Zważywszy na zakres prac zadziwiają mnie bardzo niskie koszty zarówno w przypadku Widzewa, jak i w przypadku fabrycznego

Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Postautor: Ventlan » śr 20:46, 16 gru 2009

Obrazek pisze:PKP rozpisały przetarg na podziemny dworzec Łódź Fabryczna

Równe trzy lata będzie miał wybrany w przetargu wykonawca na wyburzenie dworca Łódź Fabryczna, a także na zaprojektowanie i budowę nowej, podziemnej stacji dla pociągów.


Roboty prawdopodobnie rozpoczną się wczesną jesienią przyszłego roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały już przetarg na tę inwestycję. Głęboki na 16,5 m wykop powstanie w kwartale ulic Narutowicza, Kilińskiego, Składowej i Węglowej. Nowy dworzec powstanie właśnie pod Węglową, a zrujnowane kamienice wzdłuż ulicy, vis-a-vis obecnego dworca znikną z powierzchni.

Masy wykopywanej ziemi będą wywożone koleją na stację Łódź Widzew, a stamtąd specjalnie wybudowanym torem w okolice ulic Henrykowskiej i Kosodrzewiny (między Pomorską a Rokicińską), gdzie miasto chce z tej ziemi usypać sztuczną górę. Jeszcze niedawno spółka EC1 Łódź Miasto Kultury rozpytywała łodzian, co zrobić z 4,5 mln metrów sześc. ziemi, wykopanej pod Dworzec Fabryczny. Propozycje?

- Głównie sportowo-rekreacyjne - mówi Mariusz Jachimek z EC1. - Ale pojawiły się pomysły, że może warto usypać nie jedną wielką górę, a powiedzmy sześć mniejszych i zorganizować tam ścieżki rowerowe.

A sam dworzec? Przy ul. Węglowej 16,5 m pod ziemią powstaną trzy perony i sześć torów. Projektanci pozostawią też miejsce na czwarty peron i dwa kolejne tory. Osiem metrów pod ziemią ma się mieścić główna hala dworca, czyli poczekalnia i kasy dworcowe. Do nowego dworca pociągi dalekobieżne, regionalne, aglomeracyjne i dużej prędkości wprowadzi długi na ponad 1,5 km, dwunitkowy tunel. Wjazd do tunelu znajdzie się prawdopodobnie na wysokości wiaduktu nad torami przy ul. Kopcińskiego, choć nie jest to przesądzone, bo Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK, mówił o długim na prawie osiem kilometrów wykopie, sięgającym Widzewa. Według Łańcuckiego, łódzka inwestycja przyćmi budowę drugiej linii metra w Warszawie.

- Będzie dłuższa, bo tam tylko dwa kilometry, tu prawie osiem, poza tym głębsza - podkreśla Łańcucki. - Wszystkie możliwe ciekawostki oczywiście przekażemy, ale już po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę, czyli najprędzej pod koniec pierwszego półrocza przyszłego roku. Tyle musi potrwać ten przetarg, żeby uniknąć ewentualnych odwołań od rozstrzygnięcia i tysięcy pytań ze strony oferentów.

Wiadomo, że dworzec powstanie na terenie 10 ha, a niemal wszystko wokół niego zostanie przebudowane. Po jego północnej stronie (czyli od strony ul. Narutowicza) powstanie system parkingów, a także przystanki tramwajowe i autobusowe. Autobusy będą zatrzymywać się także po zachodniej i wschodniej stronie dworca. Tak przebudowana infrastruktura otworzy drzwi dla połączenia ul. Składowej z Targową.

Aby wykonawca robót mógł spokojnie pracować nad wykopem, Dworzec Fabryczny zostanie zamknięty, a jego rolę przejmie stacja Widzew. Sam budynek widzewskiego dworca będzie zmodernizowany i rozbudowany, wokół powstaną parkingi i nowa krańcówka autobusowa.

"Zakopanie" Dworca Fabrycznego jest częścią dwóch gigantycznych inwestycji - budowy nowego centrum Łodzi oraz budowy tunelu, łączącego Dworzec Fabryczny z Kaliskim. Dla tego drugiego przedsięwzięcia schowanie Dworca Fabrycznego jest punktem wyjścia. Jeszcze w grudniu - jak mówi Mariusz Jachimek z EC1 Łódź Miasto Kultury - zostanie ogłoszony przetarg na wykreowanie studium wykonalności dla tunelu.

Do umowy między EC1, koleją i Urzędem Marszałkowskim i magistratem dołączono mapkę, z której wynika, że tunel od nowego dworca biegłby pod Śródmieściem, a potem w zależności od wariantu wjazdu szybkiej kolei (warianty są dwa - południowy i północny) przy dworcu Łódź Kaliska poszedłby na północ aż w okolice obecnego osiedla Mikołaja Reja, albo na południe, w okolice osiedla Pienista na Retkini.

Jak zaznacza Mariusz Jachimek, to na razie tylko koncepcja, a konkrety przyniesie dopiero studium wykonalności.

Dziś wiadomo na pewno, że tunel powstanie po 2013 r. i nie będzie budowany metodą odkrywkową, a zostanie wydrążony mniej więcej na wysokości torowiska nowego Dworca Fabrycznego, czyli 16,5 m pod ziemią i 8 - 10 metrów pod najgłębszymi fundamentami śródmiejskich kamienic. Według zapowiedzi ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, pierwszy polski pociąg, osiągający prędkość 350 km/godz. ruszy w Polskę prawdopodobnie w 2018 r.

Łódź, jej nowy dworzec oraz tunel pod miastem jest sercem tego projektu, bo Kolej Dużych Prędkości sensu nabierze, gdy superpociągi będą się zatrzymywać w centrach Warszawy, Łodzi, Wrocławia i Poznania.


Wróć do „Kolej i samoloty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości