Kolej w regionie łódzkim.

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » sob 16:19, 10 mar 2018

Nie no, cała seria SN81 została już wycofana, tak?
Ja powiedziałem to w sensie, że już lepsza tak archaiczna, prymitywna pipidówka, niż nic. SN81 u kresu swojej służby były mocno "rzucane gdziekolwiek". Linia Łódź - Tomaszów (-Skarżysko Kamienna) była też mocno gnojona przez kolej, bo pierw kierowano tam najgorsze "bonanzy", później ostatni, łabędzi śpiew oddawały tam ostatnie Bipy i ostatnia czynna SP42, a jakby tego było mało na koniec rzucono tam SN81, które są wielkości Żuka, posiadają manualną skrzynię biegów z drążkiem od Autosana, pulpit od tramwaju Konstal, seryjnie brak przejścia pomiędzy dwoma członami, brak kibla i wpisaną w konstrukcję wrodzoną awaryjność. :D

Potem nasi kupili dwa SA135 i kolej się odrodziła na trasie do Opoczna, bo Skarżysko zarzucono.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Kpc21
Weteran
Posty: 5856
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: Kpc21 » sob 17:29, 10 mar 2018

No właśnie wygląda na to, że została wycofana, nie licząc chyba jedynego szerokotorowego robiącego za pojazd służbowy na LHS.

A SA135 do obsługi tej linii kupiły Przewozy Regionalne.

SN81 nie rzucono tam na koniec, to był właśnie początek odrodzenia kolei na tej trasie.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » sob 19:10, 10 mar 2018

Jeden SN81 stacjonuje jako pomnik pod siedzibą Przewozów Regionalnych. Jest to wóz o numerze 001. Drugi stanowi, tak jak mówisz, wóz transportowy ekip torowych na LHS, chyba nie jest wykorzystywany. Aż prosiłoby się o imprezę po szlaku LHS tym pierdkiem.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1166
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: kuba_łódź » sob 23:50, 10 mar 2018

SN81 raczej do niczego się nie nadawały. Mam wrażenie, że zostały zbudowane ze wszystkiego, co dało się znaleźć w obrębie 50 km od fabryki Kolzamu. A wracając do SA135, to dzisiaj widziałem jednego w drodze na Łódź Kaliską. Mam nadzieję, że już wszystko wróciło do normy.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » ndz 10:01, 11 mar 2018

Nie trzeba było być specjalistą ds. branży kolejowej, by zauważyć, że SN81 to nic innego jak... drezyna (wózek motorowy) rodziny WM10 przystosowany do obsługi pasażerskiej. :)
Tam cudów nie można było oczekiwać. Inna sprawa, że u nas nawet tak prymitywną konstrukcję udało się spieprzyć, gdy chociażby w Czechach czy Rumunii z powodzeniem budowano dobre jednostki spalinowe małych gabarytów, które uratowały w latach 80./90. wiele linii (seria 810 czy nasze MBxd2),
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Kpc21
Weteran
Posty: 5856
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: Kpc21 » ndz 13:29, 11 mar 2018

Oj tam, i tak dobrze, że nie wdrożyli do produkcji tego:

Obrazek

A Węgrzy z powodzeniem konstruowali SZT w oparciu o konstrukcję Ikarusa 280. I nawet eksportowali to do jakichś egzotycznych krajów.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » wt 13:45, 13 mar 2018

Motor był jedynie wozem doświadczalnym, mającym wykazać pewne koncepcje. Przecież są w Polsce linie gdzie takie "Mitory" z powodzeniem jeżdżą - Grodzisk Wielkopolski - Kościan, Mogilno - Orchowo czy Węgorzewo, z tym że są to kolejki turystyczne gdzie ktoś przebudował Żuka czy innego "malucha" na wersję kolejową.

Polska słabo ciągnęła rynek małych, lekkich wagonów motorowych. To się zaczęło źle od samego początku, gdy powstała seria SN80. Ale i z zagranicznymi, SN51 czy SD80 sobie nie radziliśmy. Jedynie SN61 wykazały jakąś względną, acz nie mega długą trwałość.
Pierwsze "rozwinięte" spalinowe zespoły trakcyjne też były niszowe, awaryjne i zacofane, SA101, SA102 - wszystko stanowiło rozwinięcie SN81, najbardziej zaawansowany był SA104, ale skończyło się oczywiście prototypem i krzakami.

Dopiero PESA pokazała swoim SA106* jak budować gamę szynobusów. W międzyczasie były też niezbyt udane Kolzamy, np. SA107 czy wyśmienite ZNTK Poznań SA105 (i przegubowe SA107) - to były malutkie, dwuosiowe konstrukcje, które naprawdę się udały i do dzisiaj ratują linie np. ze Zbąszynka do Międzyrzecza (i dalej, na Gorzów), bo tylko takie lipiputy spalające tyle paliwa co Autosan H9 opłaca się tam puszczać. :)
I gdyby tak rozwinięta siatka produkcyjna była u nas w latach 80., gdy wygaszano ostatnie SN61 - wiele linii miałoby szansę trwać do dzisiaj. Ale i dzięki temu, że mamy rodzimych producentów względnie solidnych szynobusów - wiele tras po dzisiaj dzień ma zasadność funkcjonowania. Cieszy mnie, że do liczących się producentów autobusów szynowych dołączył niedawno Newag ze swoim 222M.

*) Konstrukcja udana, bo i banalna w założeniach. Był to po prostu wagon Bh (120A, "bonanza") odpowiednio dostosowany na szynobus z zamontowaniem napędu spalinowego. Do tego dodano futurystyczny wygląd i sukces gotowy. Pierwszy SA106 to konstrukcyjnie "bonanza". :)
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1166
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: kuba_łódź » ndz 17:18, 18 mar 2018

No to wszystkie SA135 wróciły, ale teraz dla odmiany nie jeździ Link, który zwykle obsługiwał kurs o 05:37 z Opoczna. W SA135 o tej porze jest konkretny tłok, w Linku przyzwoicie bo jest znacznie większy.

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1166
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: kuba_łódź » pn 09:45, 09 kwie 2018

No i po miesiącu znów zamiast szynobusu z Opoczna jedzie EN57 z Tomaszowa. Oczywiście do Andrzejowa przyjechał spóźniony raptem 10 minut, ale na Widzewie wyrównał czas.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » pn 10:56, 09 kwie 2018

Przewozy Regionalne to naprawdę stan umysłu... :-|
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » pt 16:33, 27 kwie 2018

Bardzo ciekawa sytuacja!
Przewozy Regionalne oddział Łódź w ramach "rekompensaty" za likwidację PKS Lubliniec... wystawia na zlecenie samorządu dodatkowe pociągi do Lublińca i Tarnowskich Gór - czyli poza rejonami województwa łódzkiego!

Podejrzewam, że wykorzystywane do tego zostają obiegi Łódź-Częstochowa. Pociąg po porannym przyjeździe stał zapewne na torach postojowych bezczynnie do popołudniowego kursu powrotnego, tymczasem ktoś wpadł na pomysł, by wykorzystać ten skład do obsługi tego połączenia. To jest ciekawa sytuacja, ostatnią taką przypominam sobie sprzed około dziesięciu lat, kiedy łódzki oddział Przewozów Regionalnych wystawiał pociąg osobowy relacji Sieradz - Gdańsk, a zatem zapuszczający się również głęboko poza rewir województwa rodzimego.

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 58347.html
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » czw 18:55, 24 maja 2018

Przystanek kolejowy a stacja kolejowa to dwa odrębne pojęcia. Z definicji przystankiem pozostaje punkt, gdzie pociągi zatrzymują się celem wymiany pasażerów, nie ma tam jednak możliwości zmiany kierunku jazdy, a zatem nie występują zwrotnice i/lub dodatkowe tory boczne - takie znajdziemy na stacji kolejowej.
Z perspektywy dnia dzisiejszego mało kto pamięta, że pierwotnie przystanek osobowy w Dobroniu był stacją - posiadał zjazdy międzytorowe zabezpieczone semaforami świetlnymi. Ruchem sterowano z przydworcowej nastawni, która istnieje do dzisiaj. Przez lata nastawnia pozostawała jednak obsadzona przez dyżurnego, bowiem w Dobroniu nadal mieści się posterunek odstępowy - linia kolejowa pozbawiona jest systemu samoczynnej blokady liniowej, poprzez co prowadzenie ruchu odbywa się "ręcznie" - dyżurny za pomocą semafora świetlnego "przepuszcza" pociągi w odpowiednich odstępach jeden za drugim. Gdy jeden skład zajedzie do Pabianic lub Kolumny - dyżurny zapala zielone światło w Dobroniu przepuszczając drugi pociąg. Dni tego prymitywnego systemu są już policzone - wraz z zakończeniem remontu linii kolejowej numer 14 likwidacji na rzecz samoczynnej blokady liniowej ulegnie uroczy posterunek w Dobroniu.
Historia lubi się powtarzać, bowiem na potrzeby poprawy przepustowości w okresie prowadzenia prac remontowych stacja w Dobroniu... odzyska rozjazdy umożliwiające zmianę toru z parzystego na nieparzysty i odwrotnie. Zjazdy ulokowane zostają około 150 metrów za krańcem peronów patrząc w stronę Kolumny. Zainstalowano już nowe słupy trakcji elektrycznej, gotowe zwrotnice i krzyżaki leżą ułożone obok nasypu, a wzdłuż torowiska wykopano rów, w którym przepuszczone zostaną kable sterownicze. Semaforów jeszcze nie zabudowano.
W ten sposób po latach Dobroń stanie się ponownie stacją, by - zapewne po zakończeniu remontu LK14 - zostać już tylko nieobsadzonym przez dyżurnego, martwym przystankiem kolejowym.

Ciekawostką jest prowadzenie ruchu lokalnego ŁKA z Łodzi do Sieradza. Na czas przebudowy układu torowego w Dobroniu przepustowość linii ulega znacznemu zakrojeniu, wobec czego pociągi ŁKA kursują w relacji... Łódź - Pabianice, skąd pasażerowie przesiadają się do jednego z trzech autobusów klasy Autosan Lider z PKS Sieradz, którym kontynuują trasę do Łasku. Stamtąd pasażerów przejmuje oczekujący pociąg dalszej relacji - Łask - Sieradz. Co ciekawe - pociągi w Łasku jak i Pabianicach odstawiane są nietypowo pod peron pierwszy.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3374
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: prof_klos » wt 13:37, 26 cze 2018

Ciekawostka spod mego piórka. "Gdy do Łodzi wiozła nas Bipa..."

Pabianice.tv


Obrazek

Cały tekst dostępny pod adresem:
https://pabianice.tv/techniczne-ciekawo ... -nas-bipa/
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1166
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: kuba_łódź » pn 11:06, 23 lip 2018

Kibelf, czyli najnowsze "dzieło" na bazie ED72, zameldował się kilka minut temu w Andrzejowie jako... pociąg Regio z Częstochowy (08:47) na Łódź Fabryczną (11:07). To planowo czy spora ciekawostka ?

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1212
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: TramMomentyStudenta » pn 14:21, 23 lip 2018

To ten skład, pomalowany w części na pomarańczowo (i to się mocno odznacza), a kawałkami jest szary czy jakoś tak? I w środku ma białe ściany?

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1166
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: kuba_łódź » pn 14:27, 23 lip 2018

To był dokładnie taki wynalazek:
Obrazek

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1212
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: TramMomentyStudenta » pn 19:49, 23 lip 2018

Takim chyba nie jechałem. Być może to ciekawostka, ale niech wypowiedzą się eksperci. ;)

OIDP, jedna z moderek to chyba planowa obsada na trasę ŁÓDŹ FABRYCZNA - SKIERNIEWICE (kurs jakoś ok. 10:30, z Lipiec Reymontowskich rusza o 11:14), druga z moderek była planową obsadą na trasie ŁÓDŹ KALISKA - OPOCZNO (odjazd o 15:21 wg marcowego rozkładu, teraz nie wiem, czy to jest w ogóle planowe). Przynajmniej te moderki widziałem o tej samej porze w tych samych punktach - co najmniej dwukrotnie.

BB93
Sympatyk forum
Posty: 602
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: BB93 » wt 00:14, 24 lip 2018

Do Opoczna nie ma druta, więc to raczej jest spalinowy Link.

Jordi
Gaduła
Posty: 1111
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: Jordi » wt 09:16, 24 lip 2018

Tak. Do Opoczna jedną z brygad jest Link - jednego z trzech dostał łódzki oddział PR.

ED72 podobno ma być wykorzystywany naprzemiennie na Częstochowę, Skierniewice, a nawet Warszawę, bo podniesiono jego maks prędkość do 120km/h, więc da radę wykonać rozkład bez większych problemów.

Dla mnie paździerzowo to wygląda - czoło z Elfa do kibla wstawić. To tylko PESA mogła wymyśleć :P

Kpc21
Weteran
Posty: 5856
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Kolej w regionie łódzkim.

Postautor: Kpc21 » wt 12:10, 24 lip 2018

Wydawało mi się, że dwa, a nie jednego.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)


Wróć do „Kolej i samoloty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości