Stare bocznice

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Stare bocznice

Postautor: prof_klos » wt 17:07, 22 maja 2018

Na terenie motodromu przy Drewnowskiej kursowała kiedyś linia tramwajowa.
Zastosowane torowisko jest, zresztą typowo tramwajowe, z tym, iż posiada nieco mniejszy rozstaw, niż 1000 mm.
Linia tramwaju była swoistą "ósemką" przepuszczoną przez teren autodromu biegnącą w jednym - szczytowym punkcie przez... wiadukt.
Trasa posiadała jedną zwrotnicę wiodącą do wciąż istniejącego garażu, "lokomotywowni" zabudowanej na parterze budynku autodromu.
Tabor stanowiła replika wagonu "N", oczywiście słusznie pomniejszonych rozmiarów.
Pojazd ten przewoził dzieci w ramach zajęć szkolnych i wychowania dla ruchu drogowego. Dzieci poznawały w formie przejażdżki podstawowe zasady ruchowe, a także wpajano im kulturę obowiązującą w środkach komunikacji miejskiej.
Pojazd napędzany był przy użyciu akumulatorów, zapewne użyczonych z popularnych wówczas wózków akumulatorowych ze Stalowej Woli lub tzw. Melex-a.

Materiał Bartosza Stępnia dot. linii motodromu wraz z archiwalnymi fotografiami tramwaju tam kursującego dostępny był w piśmie KMST "Pantograf", numer albo 17 (12/2004), albo 18 (1/2005), dostępne ponoć w archiwum Muzeum Komunikacji Miejskiej przy ul. Wierzbowej oraz w bibliotece im. J. Piłsudskiego.

Tak, wychodzi na to, że w Łodzi były dwie odrębne sieci tramwajowe! :twisted: W zasadzie tramwaj na motodromie nazwałbym prędzej "kolejką dziecięcą", jakich w PRL-u było mnóstwo we wszelkiej maści parkach i ośrodkach szkoleniowych, do dzisiaj zachowały się takie m.in. w Ostrowie Wielkopolskim (nieczynna), Poznaniu Maltance, Krośnicach (zbudowana w 2012-13), a także w Chorzowie, zaś do 2011 r. w Bydgoszczy-Myślęcinku. Ponadto istnieją i inne, prywatne "kolejki ogrodowe" czy zwane dalej: parkowe, dziecięce przepuszczone po terenach rekreacyjnych, często prywatnych, toteż warto wiedzieć, że i Łódź miała coś w podobie. :)
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Kpc21
Weteran
Posty: 6058
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Stare bocznice

Postautor: Kpc21 » wt 17:28, 22 maja 2018

Wydaje mi się, że czytałem gdzieś na jakiejś stronie internetowej o tym torowisku, ale ani na archiwalnej wersji "Łódzkie tramwaje wczoraj i dziś", ani na MKMLodz nie mogę nic na ten temat znaleźć.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

WykoxPL
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: czw 21:31, 18 lut 2016
Lokalizacja: Łódź

Re: Stare bocznice

Postautor: WykoxPL » śr 10:21, 23 maja 2018

Dzięki za odpowiedź! Bardzo ciekawe, że taka inicjatywa powstała, i mieli własny tramwaj.

WykoxPL
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: czw 21:31, 18 lut 2016
Lokalizacja: Łódź

Re: Stare bocznice

Postautor: WykoxPL » czw 13:22, 24 maja 2018

Kto pyta, nie błądzi, więc myślę że to ostatnie pytanie, bo ciężko mi o źródła.
Obrazek
Ktoś jest w stanie powiedzieć, czy w ogóle owa bocznica tramwajowa istniała? Doszukiwałem się na mapie jakichkolwiek pozostałości, nie wygląda, aby tam przebiegały tory tramwajowe.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Stare bocznice

Postautor: prof_klos » czw 19:16, 24 maja 2018

Spieszę z odpowiedzią.
To jest bardzo ciekawy temat. Tak, bocznica tramwajowa biegnąca przez folwark - istniała!
Odbiegała ona od linii tuszyńskiej na wysokości Gadki, za cmentarzem. Przebiegała wzdłuż dróżki wiodącej do ichniejszego folwarku. Na terenie folwarku po wojnie utworzono PGR-y, szkółkę, stawy zarybiono. Po latach 90. wszystko trafiło w ręce prywatne, pobudowano szklarnie, w których prowadzono hodowlę roślin, eksploatowano stawy, a do prac zatrudniano nielegalnie pracowników Ukrainy, przez co w afiszu afery w około 2003 roku wszystko padło i zarówno potężna zabudowa szklarni wraz z ciepłowniami, placami, dworkiem, garażami, warsztatami i wagą oraz domkami socjalnymi nad rzeką Ner popadły w ruinę.
Linia bocznicy przecinała jednak biegnącą tuż za płotem drogę - dzisiejszą ulicę Cegielnianą, gdzie mieściła się, a jakże! - cegielnia. Tam bieg kończyła bocznica tramwajowa.
Cegielnię zamknięto jakieś 20-15 lat temu, co ciekawe - posiadała własną kolej wąskotorową, którą dowożono urobek z okolicznych stawów, 300-500 metrów dalej (w stronę wsi Gospodarz). Torowisko w polach ponoć nadal leży, tak sądzi właściciel ichniejszych terenów, u którego kilka lat temu pracowałem. Są to ugory, łąki i teren pod działki, ale skoro twierdzi, że leżą, to muszą leżeć pod gęstymi zwałami gliny i trawska.

Wracając do tematu bocznicy 1000 mm (tramwajowej) - do dzisiaj można się dopatrzyć specyficznego szpaleru drzew, podobnie jak w Kruszowie, dokąd docierała bocznica z Tuszyna (również do cegielni). Można sądzić, że szpaler okalały tory bocznicy. W porze jesiennej, gdy roślinność nie jest bujna można zagłębić się w tereny, by poszukać jakiś śladów, ja służę kilkoma fotografiami z Folwarku, wnętrze okazałego, piętrowego dworka z wieżą:
http://priv.gtlodz.eu/img-palac_grohman ... e7e6338f80

oraz niezwykły klimat niezliczonych szklarni na terenie tego folwarku/PGR-u:
http://priv.gtlodz.eu/img-szklarnia,340 ... 6541d3cde1
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

WykoxPL
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: czw 21:31, 18 lut 2016
Lokalizacja: Łódź

Re: Stare bocznice

Postautor: WykoxPL » pt 21:09, 25 maja 2018

Dziękuję bardzo za odpowiedź! Wychodzi na to, że muszę tam się zabrać z aparatem i szpadlem, bo to jest nadwyraz ciekawe.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Stare bocznice

Postautor: prof_klos » ndz 15:10, 27 maja 2018

Kilka dni temu zlikwidowano fizycznie nieczynną od około 2003 roku bocznicę kolejową do dawnych składów węglowych. Była to w istocie grupa bocznic biegnących wachlarzowo pod samą ulicę Łaską (po budowie marketu Lidl - pod jego tylną ścianę).

Jeżeli kogoś interesuje ten temat - z przyjemnością opiszę i zamieszczę fotografie wszystkich pabianickich bocznic wraz z ich historią i ciekawostkami zeń związanymi.
Załączam fotografię likwidowanej bocznicy do składów węgla. Z pewnością likwidacja jest następstwem "optymalizacji" wynikłej z modernizacji LK14. Po co montować nowe rozjazdy wiodące na te torowiska, skoro nie będą już nigdy użytkowane?
http://priv.gtlodz.eu/img-demontaz_bocz ... 35358.html
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Kpc21
Weteran
Posty: 6058
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Stare bocznice

Postautor: Kpc21 » wt 00:29, 29 maja 2018

To tu było o tych torach na motodromie: http://web.archive.org/web/200801240146 ... nfo003.htm

Bo na aktualnej wersji strony już tego znaleźć nie mogę.

Nie mam pojęcia, dlaczego.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)


Wróć do „Kolej i samoloty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości