Woltany - spis.

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
nowy1212
Gaduła
Posty: 1538
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Woltany - spis.

Postautor: nowy1212 » ndz 18:48, 10 wrz 2017

^^To czemu nikt tego nie zrobił? To kosztuje coś czy jak?

Bo to załamanie meiszkac obok torowiska, gdzie takie tramwaje jadą i mają jeszcze przystanek.

beni
Coś mówi
Posty: 45
Rejestracja: wt 13:54, 01 sie 2006
Lokalizacja: łódz

Re: Woltany - spis.

Postautor: beni » wt 11:31, 12 wrz 2017

TramMomentyStudenta pisze:Istnieje fotka na gtlodz.eu, które wskazują na to, że istniejący jeszcze Elin, czyli niegdyś 3916+17 (od '04 wzięła ją Telefoniczna), jeździła jeszcze w relacji Chocianowice(Zajezdnia)-Helenówek na linii 11. Ponadto (także z gtlodz.eu) zdjęcia wskazują na istnienie składu 3350+51 oraz 3348+49, także swego czasu przeniesione na Telefoniczną, ale już nieistniejące w rejestrze (por. temat Konstal 805-N Elin, w Taborze)
http://gtlodz.eu/m/img-33503351,1418,se ... 214a0fb8d5
http://gtlodz.eu/m/img-elin_33483349,38 ... 1fe4b0e2d9
http://gtlodz.eu/m/img-3092002_r_najkro ... 0ae403037b
Nie jestem natomiast pewien, czy istniały jeszcze (jako Eliny) 3908+09 i 3914+15, czy też jako Eliny startowały już z ET-1.


Okresy stacjonowania Elinów poza zajezdnią Telefoniczna:

1335 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3335
1336 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3336
1348 2001 Elin w latach 2001 - 2004 Chocianowice 3348 - kasacja 2010 części do 1916+1917
1349 2001 Elin w latach 2001 - 2004 Chocianowice 3349 - kasacja 2010 części do 1916+1917
1350 2001 Elin w latach 2001 - 2004 Chocianowice 3350 - kasacja 2010 części do 1916+1917
1351 2001 Elin w latach 2001 - 2004 Chocianowice 3351 - kasacja 2010 części do 1916+1917
1368 1998 Elin w latach 2003 - 2005 Chocianowice 3368 - kasacja 2014
1369 1998 Elin w latach 2003 - 2005 Chocianowice 3369 - kasacja 2014
1908 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3908
1909 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3909
1914 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3914
1915 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3915
1916 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3916 - od 2004 roku do 2011 roku odstawiony
1917 2002 Elin w latach 2002 - 2004 Chocianowice 3917 - od 2004 roku do 2011 roku odstawiony
1930 2001 Elin w latach 2003 - 2004 Dąbrowskiego 2930
1931 2001 Elin w latach 2003 - 2004 Dąbrowskiego 2931
1932 2000 Elin w latach 2003 - 2004 Dąbrowskiego 2932 - kasacja 2014
1933 2000 Elin w latach 2003 - 2004 Dąbrowskiego 2933 - kasacja 2014
1934 2001 Elin w latach 2003 - 2004 Dąbrowskiego 2934 - kasacja 2016
1935 2001 Elin w latach 2003 - 2004 Dąbrowskiego 2935 - kasacja 2016
1938 2001 Elin w roku 2003 Dąbrowskiego 2938
1939 2001 Elin w roku 2003 Dąbrowskiego 2939

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Woltany - spis.

Postautor: TramMomentyStudenta » wt 13:06, 12 wrz 2017

Dziękuję za informację. Czyli jednak praktycznie każdy skład Elinów miał swój epizod poza Telefoniczną. Jest to pewna niespodzianka, bo będąc w wieku 5-7 lat miałem dość słabą styczność z Elinami, wręcz powiedziałbym, że miałem pecha. A często jeździłem 2, 5 (które też obsługiwane były przez Dąbrowskiego i Chocianowice), później także 6, 11 i 15 (być może mające podobne prawa do wówczas chocianowickich Elinów). Pamiętam raz z Elinem, i to pierwszy, jaki był mi dany, w drugi dzień Bożego Narodzenia '02 na linii 12 (skład wtedy chyba jedyny z ET-1, czyli 1930+31). A czy można wiedzieć, jaki był powód przenosin?

Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1778
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Woltany - spis.

Postautor: STUDI » wt 15:00, 12 wrz 2017

Zapewnienie należytej, wróć, jakiejkolwiek obsługi. Elin nie dawał się naprawiać młotkiem jak pozostałe Konstale. Taniej było wyposażyć jedną zajezdnię i mieć tylko jeden "zestaw" ludzi na etacie co się znali na czymś więcej niż konstalzłom. w tym czasie nowoczesny napęd miały jedynie Eliny, Cityrunnery. jeden Woltan oraz ten nieudany AEG.

Ponadto pierwsza kadencja Kropy (a wtedy zadecydowano o przeprowadcze Elinów) to walka o to by zlikwidować gigantyczne zadłużenie po SLD i nie wpaść w zarząd komisaryczny. (ku przestrodze tym co optują za marnowaniem kasy na kredyt jakie ma miejsce aktualnie). Struktura zatrudnienia w MPK była wtedy wręcz "powalająca".
Ostatnio zmieniony wt 17:10, 12 wrz 2017 przez STUDI, łącznie zmieniany 1 raz.
Pionowe turbiny wiatrowe oraz pędniki przyszłością odnawialnej energetyki wiatrowej.

suomi
Bywalec
Posty: 245
Rejestracja: wt 09:30, 24 cze 2014

Re: Woltany - spis.

Postautor: suomi » wt 16:04, 12 wrz 2017

Za SLD kupiono nowe wagony za pieniądze miasta i MPK teraz kupują za pieniądze Unii a długi są jeszcze większe

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Woltany - spis.

Postautor: TramMomentyStudenta » śr 17:55, 13 wrz 2017

Ostatnie pytanie, jakie zadam tutaj nie w temacie, czym było AEG? :)

@suomi
Większe długi są, bo prowadzi się taką politykę.
W sumie, jeśli chodzi o politykę transportową, temat świetnie nadaje się do Innych. Mogę go w krótkim czasie utworzyć, muszę tylko podejrzeć foldery, czy nic podobnego nie ma, bo dziś to prawie wszędzie wątek polityki się wtrąca, a to nie podoba się pewnie administratorom i moderatorom.

suomi
Bywalec
Posty: 245
Rejestracja: wt 09:30, 24 cze 2014

Re: Woltany - spis.

Postautor: suomi » śr 21:20, 13 wrz 2017

AEG Firma z Berlina zajmująca się produkcją sprzętu i urządzeń elektrycznych i elektronicznych

nowy1212
Gaduła
Posty: 1538
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Woltany - spis.

Postautor: nowy1212 » czw 00:56, 14 wrz 2017

suomi pisze:Za SLD kupiono nowe wagony za pieniądze miasta i MPK teraz kupują za pieniądze Unii a długi są jeszcze większe

Nawet procentowo względem dochodów? Bo to, ze ktoś ma zadłużenie 100tys zł to niekoniecznie dla wszystkich problem. Jak ktoś zarabia 3tys to problem, ale jak 3mln to już nie.

No i pamiętajmy, ze SLD teraz rządzi wraz z PO i im nie przeszkadza już zadłużanie, z reszta nawet PiS ostatnio cicho siedzi, bo sami zadłużają państwo.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Woltany - spis.

Postautor: TramMomentyStudenta » czw 09:03, 14 wrz 2017

STUDI pisze:Zapewnienie należytej, wróć, jakiejkolwiek obsługi.

Miałem w tym przypadku na myśli nie przenosiny Elinów z 2004 na Telefoniczną, lecz te przenosiny do innych zajezdni, czyli np. do Dąbrowskiego, więc ponawiam pytanie.

Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1778
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Woltany - spis.

Postautor: STUDI » czw 09:43, 14 wrz 2017

TramMomentyStudenta pisze:Miałem w tym przypadku na myśli nie przenosiny Elinów z 2004 na Telefoniczną, lecz te przenosiny do innych zajezdni, czyli np. do Dąbrowskiego, więc ponawiam pytanie.


Modernizacje (był prototyp AEG, był Woltan ale wybrano na serię modernizacji projekt Elina) i miały trafiać na wszystkie linie MPK i do wszystkich zajezdni MPK. Pomysłodawcy zapomnieli jedynie o koniecznych inwestycjach w wyposażenie na zajezdniach, w wykwalifikowany personel. Wyszło jak wyszło - legendarne "stawanie jak wryty" bo torów nie wykryto, liczne zatrzymania a dalej wiadomo degradacja wagonów.
Na Telefoniczną trafiły przed tą przeprowadzką Cityrunnery oprócz Elinów, składu Woltana i jednego AEG to była seria tramwajów z elektronicznym napędem. Dlatego po tym jak okazało się nieodpowiedzialnym wdrażanie modernizacji napędu bez inwestycji w zajezdnie i ludzi zdecydowano że tam na Telefonicznej Eliny będą miały szanse na utrzymanie (czytaj przetrwanie).



suomi pisze:AEG Firma z Berlina zajmująca się produkcją sprzętu i urządzeń elektrycznych i elektronicznych


Telefunken was a German radio and television apparatus company, founded in Berlin in 1903, as a joint venture of Siemens & Halske and the Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft (AEG) (General electricity company).


Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft AG[1] (AEG) (German: "General electricity company") was a German producer of electrical equipment founded as the Deutsche Edison-Gesellschaft für angewandte Elektricität in 1883 in Berlin by Emil Rathenau. After World War II its headquarters moved to Frankfurt am Main.
In 1967 AEG joined with its subsidiary Telefunken AG creating Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft AEG-Telefunken. In 1985 Daimler-Benz purchased the AEG-Telefunken Aktiengesellschaft, which was renamed to AEG Aktiengesellschaft and wholly integrated the company in 1996 into Daimler-Benz AG (1998:DaimlerChrysler). The remains of AEG became part of Adtranz and Deutsche Aerospace (1998: DASA, today EADS).
After acquiring the AEG household subsidiary AEG Hausgeräte GmbH in 1994, in 2005 Electrolux obtained the rights to the brand name AEG, which it now uses on some of its products. The AEG name is also licensed to various brand partners under the Electrolux Global Brand Licensing programme.
Pionowe turbiny wiatrowe oraz pędniki przyszłością odnawialnej energetyki wiatrowej.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Woltany - spis.

Postautor: TramMomentyStudenta » czw 11:56, 14 wrz 2017

Po tej wypowiedzi, to mógłbym wnioskować, że przeprowadzki Elinom nie posłużyły, bo ile z tych Elinów zostało skasowanych, to wszyscy wiemy (temu, kto nie wie, polecamy przejrzenie tematu 805-N Elin, znajdującego się także w folderze Tabor, tylko gdzieś niżej).
Swoją drogą, i cały czas schodząc z tematu, czy mógłbym wiedzieć, w których latach jeździł prototyp AEG, i ponadto, czy istnieją zdjęcia wskazujące na występowanie tego prototypu (m.in. wygląd zewnętrzny i wewnętrzny)?
A wracając do tematu, czy coś już wiadomo o Woltanach rocznik 2017? ;)

Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1778
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Woltany - spis.

Postautor: STUDI » czw 15:53, 14 wrz 2017

TramMomentyStudenta pisze:Po tej wypowiedzi, to mógłbym wnioskować, że przeprowadzki Elinom nie posłużyły, bo ile z tych Elinów zostało skasowanych

Problem Elinów polegał na tym, że trafiły one do ludzi dla których to było coś nie do zrozumienia opanowania itd. Ktoś zapomniał o wymaganej reszcie. Potem był też problem polityczny - lepsza tekturowa bulwa. Kolejny okres to zakochanie się MPK w wyciąganych z krzaków najgorszych strucli "dobrych" bo dających się naprawiać młotkiem. Cityrunnery miały jeszcze gorzej ale zmuszono MPK do uruchomienia ich - a gdyby nikt o nie upomniał się to 2/3 ich z nich byłoby już na złomie. O Eliny nikt nie walczył za to mamy przywrócone do jazdy muzealne szroty na torach.
Pionowe turbiny wiatrowe oraz pędniki przyszłością odnawialnej energetyki wiatrowej.

Awatar użytkownika
STUDI
Gaduła
Posty: 1778
Rejestracja: wt 12:22, 25 cze 2013

Re: Woltany - spis.

Postautor: STUDI » czw 16:02, 14 wrz 2017

TramMomentyStudenta pisze:Swoją drogą, i cały czas schodząc z tematu, czy mógłbym wiedzieć, w których latach jeździł prototyp AEG, i ponadto, czy istnieją zdjęcia wskazujące na występowanie tego prototypu (m.in. wygląd zewnętrzny i wewnętrzny)?

To był tylko jeden wago - czyli solówka. Podobnie jak Eliny czy ten pierwszy skład Woltanów powstawał gdy nie było mocy na zbulwienia. Chyba nawet nie miał malowanych na niebiesko szafy elektrycznej i części blach nadwozia. Numer taborowy - nie chcę wprowadzić w błąd.
MPK było z niego niezadowolone - właściwości jezdne (pewnie default nastaw) miał kiepskie - pewnie dało się to skonfigurować (wracamy w sumie do tego samego problemu jakie miały Eliny - brak kadry z odpowiednimi kwalifikacjami). Ale łatwiej było odstawić. Przez pewien czas jeździł jako służbowy / pomocniczy-transportowy wagon. Ponadto zarówno Woltana i AEG skreślono. Woltan wykonał sporą serią dla wagonów dostarczonych do Warszawy więc ich default był ciut lepszy (jednak w Warszawie mieli lepsze tory i nie było aż tak słabych podstacji) od tego AEG. Jak było wiadomo że ma być Elin to przecież normalne że już AEG się nie "interesował" tematem.
Pionowe turbiny wiatrowe oraz pędniki przyszłością odnawialnej energetyki wiatrowej.

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1314
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Woltany - spis.

Postautor: kuba_łódź » czw 16:06, 14 wrz 2017

Czyli mowa o Chopperze 1451. Został odstawiony po reformie 2001 bo nie miał pary ;)

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3398
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Woltany - spis.

Postautor: prof_klos » czw 16:45, 14 wrz 2017

O Chopperze było niedawno w którymś temacie dyskutowane.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Woltany - spis.

Postautor: TramMomentyStudenta » czw 21:53, 14 wrz 2017

No tak. Nie łatwiej było od razu powiedzieć, że Chopper - tę nazwę większość z nas kojarzy? (oczywiście dziękuję za info)
Ale teraz to już wróćmy do tematu, i do pytania o roczniki 2017. :)

px33
Weteran
Posty: 5086
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Woltany - spis.

Postautor: px33 » czw 22:10, 14 wrz 2017

Rzecz w tym, że chopper to typ napędu i taki rozruch mają u nas M8C i Woltany.

suomi
Bywalec
Posty: 245
Rejestracja: wt 09:30, 24 cze 2014

Re: Woltany - spis.

Postautor: suomi » pt 13:12, 15 wrz 2017

Pod koniec lat 90tych ówczesny prezes MPK postawił sobie za cel zakup nowoczesnych wagonów tramwajowych i poszukiwano oferenta który wykonał by zamówienie na tramwaj wąskotorowy zgodnie ze specyfikacją MPK, i jak to przy takich zamówieniach bywa przeprowadzono sprzedaż i zakup wiązany. Firma Bombardier z Austrii przyjęła zamówienie ale że w swoich wyrobach instalowali aparaturę Elina więc zaproponowali sprzedaż aparatury do modernizacji naszych 805Na. Na tamte czasy była to aparatura bardzo nowoczesna a wiązała się również ze zmianą układu hamulcowego z elektromagnetycznego na elektrohydrauliczny. I to ten system hamulcowy był powodem problemów z Elinami bo pękały rurki układu hydraulicznego co powodowało zablokowanie kół i brak możliwości szybkiego ściągnięcia wagonu do zajezdni. Nadmienie tylko że układ nie działał bezpośrednio na koła tylko na tarczę hamulcową z zaciskiem hydraulicznym zainstalowaną na wale kardana każdego z silników, poza tym silniki były na prąd przemienny.
Dodam też że pierwszy skład Woltanów powstał po pierwszym składzie Elinów i wnętrze nie było malowane na niebiesko tylko na szaro tak jak pozostałe wagony niemodernizowane.

kafar
Sympatyk forum
Posty: 554
Rejestracja: śr 12:47, 21 maja 2008
Lokalizacja: Zgierz

Re: Woltany - spis.

Postautor: kafar » ndz 20:50, 17 wrz 2017

Na wale kardana? Czyli w Elinach nie wyeliminowano tego wadliwego rozwiązania? Bardziej sensownym byłby hamulec na osiach, jak w niemieckich wagonach.

suomi
Bywalec
Posty: 245
Rejestracja: wt 09:30, 24 cze 2014

Re: Woltany - spis.

Postautor: suomi » pn 09:40, 18 wrz 2017

Na wale cardana bo konstrukcja wózka nie pozwala na inne rozwiązanie


Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość