Strona 2 z 2

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: czw 12:25, 28 lut 2019
autor: BB93
Artykuł był też w wersji papierowej, do której akurat miałem dostęp. Są tylko opisane przypadki, w których zlikwidowano jakieś połączenia bądź całkowicie przewozy (Kutno, Piotrków Tryb.).

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: czw 12:30, 28 lut 2019
autor: mateeusz
Oki, czyli w sumie nic nowego. ;)

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 13:57, 01 mar 2019
autor: Kuba
Wiadomo trochę więcej na temat planów rządu. Wygląda na to, że
- nie będzie to odbudowa PKS (jako przedsiębiorstwa), ale dofinansowanie do połączeń, gdzie w przetargach będą mogli uczestniczyć wszyscy przewoźnicy,
- koszt dofinansowania to będzie około 60-80 groszy do wozokilometra,
- w 2018 r. rząd planuje przeznaczyć na ten cel 800 mln zł (a wcześniej słyszałem o kwocie 1,5 mld zł),
- nie będzie to w ramach nowelizacji ustawy o PTZ tylko osobna ustawa.

Rząd nie chce reaktywacji autobusowych PKS-ów
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 01.03.2019 13:00:03

Nie planujemy odtworzenia państwowego PKS; gminy i powiaty będą organizować przetargi na przewozy lokalne, w których każdy przewoźnik będzie mógł startować - powiedziała w piątek rzeczniczka prasowa rządu Joanna Kopcińska.

Kopcińska podczas konferencji prasowej w KPRM na temat szczegółów "piątki PiS" odpowiadała na często zadawane pytania w sprawie podwojenia siatki przewozów autobusowych w Polsce, zapowiedzianej przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego podczas sobotniej konwencji wyborczej PiS.

-"Nie planujemy odtworzenia państwowego PKS. Gminy i powiaty będą organizować przetargi na przewozy lokalne, w których każdy przewoźnik będzie mógł startować" - wyjaśniła.

Kto dostanie?
Podała, że wsparcie dla przewozów "otrzymają te gminy, które zapewniają, że co najmniej 70 proc. kursów na ich terenie, będzie miała charakter użyteczności publicznej".

Zapowiedziała, że skłonić samorządy do tworzenia nowych linii autobusowych mają dopłaty do przewozów. Podała, że będzie to ok. 60-80 groszy do każdego "wozokilometra". Według niej zniweluje to stratę gminy wynikającą z organizowania przewozów "na tak zwanych nierentownych liniach i w tak zwany nierentownych godzinach".

-"Przez to połączymy Polskę i pozwolimy tym mieszkańcom, którzy dzisiaj mają kłopoty z dojechaniem do pracy, do domu, do najbliższych na bezkonfliktowe i bezpieczne podróżowanie" - zaznaczyła rzeczniczka rządu.

Co z PTZ?
Pytana, czy w sprawie zwiększenia połączeń autobusowych będzie nowa ustawa czy procedowany będzie projekt ustawy o transporcie publicznym, który ma już Ministerstwo Infrastruktury zapewniła, że będzie to nowy projekt.

"Nasz program zakłada zasilenie powiatów i gmin z budżetu państwa" - podkreśliła zaznaczając, że wszystkie szczegóły techniczne rozwiązań zostaną podane na konferencji po wtorkowym posiedzeniu rządu 5 marca.

-"Pragnę zapewnić, że projekt, o którym mówiłam, że już w najbliższych dniach trafi do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, jest odrębnym projektem, na ukończeniu i będzie wkrótce (...) zaprezentowany" przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. "Szczegóły tego projektu spodziewamy się poznać 5 marca na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów" - dodała.

-"Jak się przyjrzycie mapie Polski, są na niej setki wsi odciętych od transportu zbiorowego" - tłumaczyła dziennikarzom Kopcińska. "Robimy wszystko, żeby ten przysłowiowy bus, który nie jeździ nawet raz dziennie, trafił tam i ułatwił życie mieszkańcom" - mówiła na konferencji o założeniach projektu ustawy.(PAP)

Źródło: http://infobus.pl/rzad-nie-chce-reaktyw ... 12766.html

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 14:11, 01 mar 2019
autor: kuba_łódź
60-80 gr dofinansowania do wozokilometra ? Wydaje się dość mało, za jaką stawkę jeździł Kris w Andrespolu przed wejściem linii w LTZ ?

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 15:26, 01 mar 2019
autor: BB93
Obawiam się, czy nie skończy się na 20-letnich Sprinterach w ramach istniejących linii, na których dojdzie po prostu parę kursów.

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 17:11, 01 mar 2019
autor: px33
Albo i nie, bo po co dodawać kursy jak nikt tym nie chce jeździć.

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 19:06, 01 mar 2019
autor: Kpc21
No bo w sumie te dofinansowania w połączeniu z ustawą o PTZ w obecnym brzmieniu (która już teraz umożliwia gminom organizowanie połączeń) mogą rozwiązać problem.

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 21:26, 01 mar 2019
autor: px33
Mogliby promować komunikację połączoną z systemem taryfowym głównych miast, bo to może poprawić atrakcyjność bardziej od dobrego taboru czy nawet super częstotliwość (chociaż takt 30 w szczycie powinien IMO być minimum dookoła miasta).

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 23:04, 01 mar 2019
autor: TramMomentyStudenta
Przypuszczam, że w mojej gminie/powiecie skończy się to raczej na zachowaniu tego, co jest niż na powstaniu dodatkowych kursów (chyba że dojdzie jakiś szkolny po południu, ale w to raczej głęboko wątpię pomimo nadchodzących 4-letnich liceów/5-letnich techników). No ale dobre i to. :?

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: pt 23:23, 01 mar 2019
autor: BB93
Mogliby też wymusić na gminach otwarcie przewozów szkolnych dla pasażerów. W wielu wsiach takie przewozy stanowią jedyny transport, a jednak zawsze pozwolą dojechać do urzędu, czy jakiegoś większego sklepu we wsi gminnej.

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: sob 11:18, 02 mar 2019
autor: TramMomentyStudenta
BB93 pisze:Mogliby też wymusić na gminach otwarcie przewozów szkolnych dla pasażerów.

W mojej gminie nie jest to do końca realne. O ile kurs popołudniowy przed 13 realizowany przez gimbus ujdzie, bo przeważnie jeżdżą głównie zerówki i pierwsze klasy (czasami do trzeciej włącznie, ale już rzadziej), to przed 14 jest już dość tłoczno, więc z Dmosina raczej nie będzie mowy o zabraniu się pasażerów (najwyżej do Dmosina, ale wtedy może się zdarzyć, że musi jechać okrężną drogą, co zajmie w skrajnym przypadku 35 minut, podczas gdy w drugą stronę dojedzie w niespełna 10), przed 15 oprócz piątków też są tłumy starszych uczniów (szczególnie siódmych i ósmych klas).
Oczywiście o kursach porannych w stronę Dmosina nie wspominam. Oprócz tego kursu po 8 przeznaczonego dla klas 0-3, który czasami przynosi jakieś pojedyncze wolne miejsca.

Re: Odbudowa gminnych połączeń autobusowych

: sob 11:51, 02 mar 2019
autor: mateeusz
Kursy szkolne to jedno. U mnie w gminie Konopnica odkąd przewozy szkolne zlecono PKS Wieluń są one otwarte dla wszystkich pasażerów (nawet gminny Kleks dostał emara) i występują w rozkładzie na e-podróżniku (nawet chyba są skomunikowane z odjeżdżającym o 7:45 autobusem do Wielunia). Ich mankament jest taki, że przyjeżdżają rano na 8:00, a pierwsze odjazdy są dopiero po 13:30, więc w obie strony raczej mało kto tym jeździ.
Druga, i moim zdaniem ważniejsza kwestia to ferie i wakacje. Nie wiem jak gdzie indziej, ale w moim rejonie od 2018 roku PKS Wieluń praktycznie nie wykonuje żadnych kursów lokalnych. Jeżdżą jedynie połączenia dalekobieżne oraz ogólnodostępne przewozy pracownicze (ale kto będzie jechał o 5:00 do miasta...). Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu, gdy zaczynałem się interesować tą tematyką (ok. 2011 roku) w wakacje jeździło więcej kursów niż obecnie w dni nauki szkolnej. I właśnie zacząć należałoby od przywrócenia tych połączeń.