[Poznań] Jak Poznań rozpędza tramwaje.

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2092
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

[Poznań] Jak Poznań rozpędza tramwaje.

Postautor: jan_defecto » czw 18:09, 03 paź 2013

Transport Publiczny pisze:
Jak Poznań rozpędza tramwaje

W ostatnich latach Poznań zrealizował szereg imponujących inwestycji tramwajowych. Stolica Wielkopolski pokazuje też, że tramwaj może być szybkim środkiem transportu. Na kilku trasach prędkość podniesiona jest do 60, a nawet 70 km/h.

Jak wyjaśnia MPK w Poznaniu, prędkość tramwajów uzależniona jest przede wszystkim od bezpieczeństwa przejazdu, na które składają się warunki ruchu oraz stan techniczny torów.

Największą prędkość tramwaje osiągają rzecz jasna na PeSTce, która nie leży w pasie drogowym i jest w pełni autonomiczna oraz bezkolizyjna. Maksymalna prędkość na tej trasie wynosi 70 km/h. Tor w kierunku Centrum, od końca przejazdu trapezowego za przystankiem Szymanowskiego do przejazdu trapezowego za przystankiem Słowiańska, liczy 3 715 metrów. Tor w drugą stronę, od końca przejazdu trapezowego przed przystankiem Słowiańska do pętli Sobieskiego, liczy 4 140 metrów. Natomiast na odcinku trasy od końca estakady Bogdanka do początku przejazdu trapezowego przed przystankiem Słowiańska (440 metrów) obowiązuje prędkość 60 km/h.

Nie tylko PeSTka szybka

Tramwaje mogą jednak rozpędzać się nie tylko na trasie szybkiego tramwaju. - W sieci torowisk w Poznaniu wyznaczono kilka odcinków torów w dobrym stanie technicznym na torowiskach wydzielonych, bez węzłów rozjazdowych, bez kolizji z ruchem ulicznym - samochodowym i pieszym - na których wprowadzono możliwość jazdy ze zwiększoną prędkością 60 km/h - informuje Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.

Wyznaczone odcinki z podniesioną prędkością obejmują:
- ul. Hetmańską od ronda Żegrze do ronda Starołęka (805 m w obu kierunkach)
- ul. Hetmańską od ul. Kolejowej do ul. Głogowskiej (690 m w obu kierunkach)
- ul. Warszawską od św. Michała do pętli Miłostowo (2 590 m w obu kierunkach)
W drugim i trzecim przypadku trasy nie są w pełni bezkolizyjne - występują skrzyżowania zabezpieczone sygnalizacją świetlną. Wymienione torowiska o podwyższonej prędkości znajdują się w pasie dzielącym i są dodatkowo wygrodzone barierkami.

Bezpieczeństwo

Jak informuje MPK, tramwaje są wyposażone w ograniczniki prędkości. - Są to urządzenia "Mesit", które przy prędkości 65 km/h nie pozwalają motorniczemu na dalsze przyspieszanie - wyjaśnia Iwona Gajdzińska.

Zgodnie z obowiązującymi ustawami na terenie obszaru zabudowanego w ciągu dnia obowiązuje prędkość 50 km/h. Organ zarządzający może podwyższać lub zmniejszać prędkość, o czym informują znaki. Dlatego też torowiska z podwyższoną prędkością są odpowiednio oznaczone.

Koszty eksploatacji

Przewoźnik przekonuje, że szybsze tramwaje nie zwiększają znacząco kosztów eksploatacji infrastruktury. - Zwiększenie prędkości nie ma zasadniczego znaczenia na zużycie elementów toru ze względu na to, że są to odcinki proste (w przypadku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju PST z łukami o dużych promieniach) - mówi Iwona Gajdzińska.


Źródło

Podwyższenia prędkości dla tramwajów przydałyby się u nas (szczególnie po zakończeniu budowy WZ), ale znając życie ZDiT powie, że w Łodzi "nie da się".
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez jan_defecto, łącznie zmieniany 1 raz.

Wróć do „Kraj i świat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości