[Wawa]Sposób na paraliż miasta? Priorytet dla KM!

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
geograf
Sympatyk forum
Posty: 537
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

[Wawa]Sposób na paraliż miasta? Priorytet dla KM!

Postautor: geograf » śr 19:38, 21 maja 2008

Obrazek
Centrum Warszawy nie dla samochodów

Wjazd samochodem do centrum w czasie budowy drugiej linii metra będzie prawie niemożliwy. Ratusz chce maksymalnie uprzywilejować komunikację miejską - wytyczyć kilkadziesiąt buspasów i zamknąć dla aut most Śląsko-Dąbrowski

Wczoraj szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta zaprezentował pomysł na to, jak mielibyśmy się poruszać po Warszawie podczas drążenia tuneli i budowy stacji metra od ronda Daszyńskiego przy Towarowej, pod Świętokrzyską, Powiślem, Portem Praskim i Targową do Dworca Wileńskiego. - Rozkopanie Śródmieścia może być szansą dla rozwoju komunikacji miejskiej - uważa. Ma odważną propozycję drastycznego ograniczenia ruchu prywatnego w tej dzielnicy.

Budowa stacji, która według optymistów zacznie się w przyszłoroczne wakacje, wymusi bowiem zamknięcie wielu ważnych ulic: Prostej, Świętokrzyskiej i Sokolej. Niemal nieprzejezdne stanie się bardzo ruchliwe skrzyżowanie przy pomniku "czterech śpiących" na Pradze, gdzie zaplanowano stację Dworzec Wileński z tunelem do zawracania pociągów metra. Targowa ma być wyłączona z ruchu niemal na całej szerokości. Duże zwężenia szykują się na Marszałkowskiej przy Świętokrzyskiej i na równoległej al. Jana Pawła II na wysokości ronda ONZ.

- W czasie budowy nie da się uniknąć ogromnych korków. W tej sytuacji bezwzględny priorytet w ruchu musi mieć komunikacja miejska - uważa dyrektor Ruta.

Na wielu ulicach będzie o wiele mniej miejsca dla samochodów, bo jeden pas zostanie przeznaczony tylko dla autobusów. Buspasy mają powstać m.in. na Marszałkowskiej, w Al. Jerozolimskich, w al. "Solidarności" od Młynarskiej do pl. Bankowego, na Radzymińskiej od Trockiej na Targówku do istniejącego buspasa za Szwedzką, a także wzdłuż Górczewskiej, Połczyńskiej, Kasprzaka i Towarowej. Dyrektor Ruta chce je również wyznaczyć na ulicach obwodowych, np. na Trasie Armii Krajowej, w al. Prymasa Tysiąclecia, na Trasie Łazienkowskiej, Wawelskiej i Kopińskiej.

Niektóre ulice miałyby zostać przeznaczone wyłącznie dla komunikacji miejskiej, np. duży fragment Trasy W-Z, czyli al. "Solidarności" od Szwedzkiej do Wisłostrady (wraz z mostem Śląsko-Dąbrowskim). Tu po zamknięciu Świętokrzyskiej przeniesiono by większość linii z mostu Świętokrzyskiego. Autobusy jadące od strony Targówka kursowałyby po tymczasowym moście wojskowym nad wykopem stacji metra budowanej przy pomniku "czterech śpiących". Dalej kursowałyby prosto do tymczasowej pętli przy pl. Bankowym. Mogłyby tu dojeżdżać także autobusy prywatne, np. z Ząbek. Jak już pisaliśmy, most saperski (podobny do dawnego mostu Syreny) miałby też stanąć w poprzek ul. Świętokrzyskiej nad budową stacji koło Ministerstwa Finansów. Umożliwi to przejazd Nowym Światem do Krakowskiego Przedmieścia.

Dla tramwajów powstanie zaś skręt z ul. 11 Listopada w prawo do Ratuszowej i przedłużenie torów na ul. Jagiellońskiej do al. "Solidarności". Dzięki temu linie z Bródna do centrum ominą zamknięte skrzyżowanie Targowej przy Dworcu Wileńskim.

ZTM ma też pomysł, jak choć trochę ulżyć kierowcom. Proponuje szybko poszerzyć Wybrzeże Szczecińskie i Helskie na prawym brzegu Wisły, którymi ominiemy zwężoną Targową.

Urzędnicy chcą jednak zniechęcić kierowców do wjazdu do centrum. Ich sposób to rozszerzenie strefy płatnego parkowania o Żoliborz, Wolę (do al. Prymasa Tysiąclecia), Ochotę (do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.). Nie wykluczają nawet wprowadzenia opłat za wjazd do centrum.

Miejski inżynier ruchu Janusz Galas przyznaje, że uprzywilejowanie komunikacji miejskiej stanie się jedynym lekiem na paraliż miasta w czasie budowy metra. Nie wie jeszcze, czy może poprzeć wszystkie propozycje ZTM. Szczegóły mają być ustalone w najbliższych miesiącach.

KOMENTARZ

Wizja totalnego paraliżu Warszawy podczas budowy drugiej linii metra wygląda przygnębiająco. Dlatego ważne jest, by zanim zacznie się zamykanie ulic, dobrze się do tego przygotować. Z powodu złej organizacji robót przy tej kluczowej inwestycji obecna ekipa w ratuszu może przegrać wybory w 2010 r. Nie wyobrażam sobie, że my będziemy stać w korkach, a prace przy metrze mogłyby się opóźniać z błahych powodów, tak jak to wielokrotnie było podczas 25-letniej budowy pierwszej linii.

Na razie poznaliśmy projekt objazdów rozkopanych ulic w centrum. Nie sądzę, by w ciągu roku udało się zrealizować wszystkie plany ZTM (strefa płatnego parkowania niemal dwukrotnie większa niż teraz czy nowa Wisłostrada na Pradze). Jednak główna idea wydaje się słuszna - jak najwięcej przywilejów dla komunikacji publicznej w ciężkich latach, które nas czekają. To już działa np. na Trasie W-Z, gdzie niemal rok temu dyrektor Ruta przeforsował osobny pas dla tramwajów. Przesiadły się do nich tłumy warszawiaków, bo nie stoją w korkach. Czas marnują tylko desperaci, którzy wciąż pchają się na most Śląsko-Dąbrowski samochodem.

Jarosław Osowski

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34864,5221457.html


Byle tylko Galas nie zablokował wszystkiego Obrazek

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » czw 20:16, 22 maja 2008

U nich z powodu remontów torowiska się rozbudowuje, a u nas skraca Obrazek

Bluebell
Czasem wpada
Posty: 52
Rejestracja: pt 19:21, 28 gru 2007
Lokalizacja: Antoniew/ Warszawa

Postautor: Bluebell » sob 02:22, 24 maja 2008

Będzie ciekawie... Obrazek

Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Postautor: Marcin » sob 09:35, 24 maja 2008

o3r pisze:U nich z powodu remontów torowiska się rozbudowuje, a u nas skraca Obrazek


Nasuwa mi się dokładnie ten sam wniosek. Ale już od tego abstrahując, Łodzi do Warszawy pod względem organizacji komunikacji publicznej jest jeszcze daleko.

Jasne, że wszystko idzie do przodu, ale to za mało. Brakuje tu odwagi - np. w podjęciu decyzji o ograniczeniu ruchu na Kilińskiego.

Mówiąc o Warszawie, mówi się że tylko półgłówki wsiadają do samochodów po to, by utknąć w korku - zamiast wsiąść do komunikacji publicznej która do celu zawiezie szybciej.

Patrząc z perspektywy Łodzi, trzeba przyznać, że na razie nie zawsze jest to możliwe. Bo remonty, zamiast uatrakcyjniać komunikację miejską (jak zaproponowano w stolicy), wszystko rozwalają także w tej kwestii. Autobusy tkwią w korkach tak samo jak samochody (albo i bardziej, bo jak kierowca bystry, to pojedzie bocznymi uliczkami w miarę możliwości), dodatkowo rozkład jest przez to zupełnie rozregulowany, tramwaje też się spóźniają, a i tak ze względu na remonty torowisk omijają póki co najbardziej zakorkowane miejsca.

Oczywiście szybka perspektywa uruchomienia łódzkiego (i tylko łódzkiego...) odcinka ŁTR coś zmienia. Pytanie tylko... o ile rzeczywiście będzie szybszy ŁTR i jak wielu będzie chętnych, by przesiąść się z samochodów do komunikacji miejskiej.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » sob 15:17, 24 maja 2008

Szybki tramwaj do Pabianic, Zgierza i Ozorkowa to duża zachęta. Do Pabianic czas jazdy z Chocianowic mógłby się skrócić o około 8 minut, do Ozorkowa z Helenówka znacznie więcej. Niestety szybki tramwaj będzie tylko w Łodzi.

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » ndz 00:16, 25 maja 2008

Czy będzie tylko w Łodzi, to dopiero się okaże. Natomiast jeśli tramwaje jeździłyby bardziej punktualnie i byłyby nowocześniejsze (803N raczej nie grzeszy komfortem), to myślę, że zachęciłoby ludzi do korzystania z KM, przynajmniej w przypadku tramwajów podmiejskich.

M.C.
Gaduła
Posty: 1958
Rejestracja: sob 16:08, 01 gru 2007

Postautor: M.C. » ndz 12:58, 25 maja 2008

Tak, ale wielu ludziom w Polsce mentalność nie pozwoli przesiąść się w tramwaj, rezygnując z jazdy samochodem, na który oszczędzali przez pół życia. Nie ważne, że stoi się w korku itp, samochód jest dla niektórych symbolem przynależności do "wyższych sfer", którym nie przystoi "tłuczenie się tramwajami".

Awatar użytkownika
SzK
Sympatyk forum
Posty: 763
Rejestracja: pt 11:30, 07 lip 2006
Lokalizacja: Pabianice / Warszawa

Postautor: SzK » ndz 19:36, 25 maja 2008

I to jest w naszym (Łódź, Pabianice etc.) przypadku kluczowym problemem.

W Warszawie jest za to problem jest nieco inny - komunikacja miejska w godzinach szczytu jest przepełniona, a rezerwy przepustowości dla linii tramwajowych - prawie żadne...

Zamknięcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego dla samochodów - pomysł bardzo dobry. Obecnie i tak samochody stoją z powodu konieczności przepuszczenia pasażerów na przystanku Stare Miasto (tramwaj stoi na środku jezdni, pas dla samochodów jest na zewnątrz, a ludzie przejść muszą).
Kursujące tam prawie 50 tramwajów na godzinę szczytu jest zapełnione.
Autobusy dwóch linii 190 i 410 kursują często puste, gdyż autobus jedzie razem z samochodami.
Przynajmniej do czasu dociągnięcia metra do Dworca Wileńskiego byłaby to główna "żyła" dowozowa w tym kierunku.

P.S. Ostatnio słyszałem na przystanku pieszczotliwe określenie na tramwaj 13N: "O, Ferrari jedzie".

px33
Fan forum
Posty: 4803
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Postautor: px33 » ndz 19:42, 25 maja 2008

P.S. Ostatnio słyszałem na przystanku pieszczotliwe określenie na tramwaj 13N: "O, Ferrari jedzie".

Głośność jest identyczna ;)

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » ndz 21:51, 25 maja 2008

Ale Ferrari nie ma sznurka bezpieczeństwa Obrazek

geograf
Sympatyk forum
Posty: 537
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Postautor: geograf » czw 08:52, 18 gru 2008

ZTM pisze: Gotowe są już projekty dwóch nowych buspasów na warszawskich ulicach: na Mickiewicza oraz na Trasie Łazienkowskiej. To konsekwentna realizacja polityki uprzywilejowywania pojazdów komunikacji miejskiej.

Pas tylko dla autobusów powstanie na ul. Mickiewicza na odcinku od pl. Wilsona do ul. Zajączka (tylko w jedną stronę). Ułatwi mieszkańcom Żoliborza dojazd autobusem do centrum Warszawy. Obecnie, z powodu zamknięcia wiaduktu w ciągu ul. Andersa, komunikacja w tej części miasta jest bardzo utrudniona.

Buspas na Trasie Łazienkowskiej będzie najdłuższy w Warszawie. Zostanie wytyczony od ul. Grójeckiej aż do ul. Kinowej (w obu kierunkach). To aż siedem kilometrów! Dzięki niemu autobusy nie będą traciły czasu w korkach tworzących się niemal bez przerwy na tej arterii. Czas przejazdu skróci się prawie o. 15 minut.

Projekty obu pasów są już gotowe. Gdy zostaną zatwierdzone przez Miejskiego Inżyniera Ruchu, ZTM przekaże je do realizacji Zarządowi Dróg Miejskich.

W przyszłym roku ruszą prace przygotowawcze do wytyczenia kolejnych pasów tylko dla autobusów. Mają one powstać: w Al. Jerozolimskich (na odcinku od pl. Zawiszy do mostu Poniatowskiego, w obu kierunkach), w al. Solidarności (od Żelaznej do pl. Bankowego, tylko w kierunku placu), na Świętokrzyskiej (od Kopernika do ronda ONZ, w obu kierunkach), na Radzymińskiej (od Szwedzkiej do Łodygowej, w kierunku Dworca Wileńskiego) oraz na Puławskiej (od Karczunkowskiej do Poleczki, w kierunku centrum).

Kod: Zaznacz cały

Obecne w Warszawie jest 15 pasów autobusowych o łącznej długości 13,2 km. Najdłuższe odcinki wytyczono na ul. Modlińskiej, Sobieskiego, w Al. Jerozolimskich oraz na Trasie Łazienkowskiej. W najbliższym czasie przybędzie dodatkowych 30 kilometrów, co pozwoli stolicy pokonać w statystykach m.in. Wilno, gdzie buspasów jest obecnie 18 km. Przykładowo, łączna długość odrębnych pasów dla komunikacji miejskiej w Madrycie to 104 km, w Berlinie - 102 km, Sztokholmie - 80 km, a Paryżu - 63 km. Korzyści, jakie daje wytyczenie buspasa widać na przykładzie ulicy Modlińskiej. Czas przejazdu autobusów w godzinach szczytu skrócił się o 10 minut, spadły koszty eksploatacji wozów, a liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej znacząco wzrosła.


http://www.ztm.waw.pl/nowe_buspasy.php
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez geograf, łącznie zmieniany 1 raz.

ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Postautor: ukalo » czw 11:19, 18 gru 2008

Cóż, tam już zrozumieli. U nas - udają Obrazek

Kazik
Megagaduła
Posty: 2764
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Postautor: Kazik » czw 13:43, 18 gru 2008

Trasa Łazienkowska ma 2 czy 3 pasy w jedną stronę?

geograf
Sympatyk forum
Posty: 537
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Postautor: geograf » czw 14:33, 18 gru 2008

Kazik pisze:Trasa Łazienkowska ma 2 czy 3 pasy w jedną stronę?


Obie odpowiedzi są właściwie.
Przy GUSie (al. Niepodległości) są 2 pasy i chyba to będzie najtrudniejszy orzech do zgryzienia...

geograf
Sympatyk forum
Posty: 537
Rejestracja: wt 17:56, 13 cze 2006
Lokalizacja: Chojny/Warszawa

Postautor: geograf » pt 17:38, 18 wrz 2009

Buspasem przez Trasę

Najdłuższy w Warszawie pas dla autobusów – na Trasie Łazienkowskiej, zacznie działać już 22 września. Dzięki niemu, czas przejazdu autobusów komunikacji miejskiej może się skrócić nawet o ok. 15 minut. Od 1 października pojawią się na nim dwie całkiem nowe linie. ZTM podpisał też umowy na zaprojektowanie kolejnych buspasów.

Buspas na Trasie Łazienkowskiej został wytyczony od ul. Grójeckiej aż do Kinowej (w obu kierunkach). Będzie miał aż ok. 7 kilometrów długości.

Nieprzypadkowo pas będzie funkcjonował od 22 września. Tego dnia przypada bowiem Europejski Dzień Bez Samochodu. Wszyscy właściciele lub współwłaściciele samochodów osobowych mogą tego dnia podróżować komunikacją miejską, na podstawie dowodu rejestracyjnego, bezpłatnie. Dzięki nowemu buspasowi, z Ochoty na Pragę Południe przejadą autobusem błyskawicznie. Może to skłoni ich do przesiadki do komunikacji na stałe?

W celu maksymalnego wykorzystania przepustowości buspasa, 1 października zostaną uruchomione dwie nowe linie autobusowe. Pierwsza – 382, będzie kursowała (przez cały dzień, tylko w dni robocze) na trasie: DW. ZACHODNI – Al. Jerozolimskie – Kopińska – Wawelska – al. Armii Ludowej – most Łazienkowski – al. Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Zamieniecka – Łukowska – OS. OSTROBRAMSKA. W godzinach szczytu będzie jeździła co 7,5 minuty.

Drugą nową linią będzie 415, która mieszkańcom Rembertowa zastąpi linię 408. Będzie kursowała tylko w dni powszednie w godzinach szczytu na trasie: MOKRY ŁUG – Czwartaków – Paderewskiego – gen. Chruściela – Strażacka – Żołnierska – Marsa – Grochowska – rondo Wiatraczna – al. Stanów Zjednoczonych – most Łazienkowski – al. Armii Ludowej – Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA; powrót: Waryńskiego – pl. Konstytucji – Waryńskiego – al. Armii Ludowej... Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co pół godziny. Jej rozkład będzie skoordynowany z linią 515, więc autobusy będą kursowały „na zmianę”.

Koniecznie trzeba wspomnieć, że od początku września zwiększona została również częstotliwość kursującej Trasą Łazienkowską linii 523 (z 15 do 6 minut w godzinach szczytu).

Sukcesywnie podejmowane są również działania zmierzające do wytyczenia buspasów na innych ważnych ciągach komunikacyjnych. Projektowane są obecnie pasy dla autobusów w Al. Jerozolimskich, w al. Solidarności, na Belwederskiej (wraz ze śluzą dla autobusów skręcających w Spacerową), na Puławskiej oraz Trasie Armii Krajowej.
http://www.ztm.waw.pl/informacje.php?i=51&c=98&l=1


Nareszcie! Jeszcze tylko zrobią bus-pas na Trasie AK i większość zakorkowanych tras będzie miała priorytet dla komunikacji zbiorowej :)
Warto przypomnieć, że 31 sierpnia otworzono dla ruchu Most Śląsko-Dąbrowski z pierwszym w Warszawie tram-bus-pasem (ciągnie się on od ul.Andersa/Marszałkowskiej do ul. Jagiellońskiej).


Wróć do „Kraj i świat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość