[GOP] Co w GOPie piszczy?

Forum o ważnych wydarzeniach komunikacji poza regionem łódzkim.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

[GOP] Co w GOPie piszczy?

Postautor: rkplodz » pt 16:56, 26 paź 2007

Jako że wielu z Was często zadaje mi pytania o GOP, o funkcjonowanie sieci, o potwierdzenie mitów dotyczących Śląska, postanowiłem założyć na forum wątek, w którym będę starał się przybliżyć Wam nieco śląską sieć komunikacji publicznej - widzianą okiem łodzianina, a więc z porównaniem do naszej sieci.

Żeby nie było Obrazek - w Katowicach "mieszkam" póki co raptem 3 tygodnie, ale mam nadzieję spędzić tu najbliższych 5 lat tego życia. Za cel postawiłem sobie przejechać w tym czasie wszystko co się da w całym regionie, oczywiście oprócz tego zamierzam zdobyć tytuł magistra Obrazek.

Najpierw parę uwag ogólnych "dla początkujących":
Organizatorem transportu miejskiego i podmiejskiego w całym prawie GOPie jest KZK GOP (Komunalny Związek Komunikacyjny). To takie porozumienie gmin ustalające wspólną taryfę, rozkłady itp. Jest to organizator w o wiele pełniejszym tego słowa znaczeniu niż nasz ZDiT. Bowiem przewoźnicy na liniach autobusowych są wybierani w drodze przetargu - startować w nim mogą zarówno przedsiębiorstwa gminne, spadkobiercy dawnego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, jak i przewoźnicy prywatni. Niestety często zdarza się, że przetargi są rozpisywane "przypadkowo" pod jedną firmę. Absurdalnym jest też wymóg posiadania zgłaszanych w przetargach autobusów już fizycznie w dniu składania oferty - nie wchodzi więc w grę np. umowa przedwstępna z producentem, co bardzo ogranicza liczbę podmiotów startujących. Nie ulega jednak wątpliwości, że standard usług w ostatnim czasie się poprawił.
Największym przewoźnikiem autobusowym KZK jest PKM Katowice, tramwaje obsługuje spółka Tramwaje Śląskie.

Okolice Tarnowskich Gór obsługuje inny organizator - MZKP (Miedzygminny Związek Komunikacji Publicznej, czy jakoś tak). W zasadzie działa on na podobnych zasadach, z tym, że standard usług jest o wiele niższy w porównaniu do i tak niskiego w KZK. Największym przewoźnikiem MZKP jest PKM Świerklaniec. MZKP nie jest organizatorem komunikacji tramwajowej. Między KZK a MZKP ustalona jest unia taryfowa. Oprócz tych dwóch głównych organizatorów działa także kilka pomniejszych, ale o nich w następnych odcinkach Obrazek

fakty i mity o komunikacji na Śląsku

1. Kierowcy i motorniczowie jeżdżą jak chcą, nie trzymają się rozkładu, a nieraz zmieniają trasę. mit - jak na razie ja się z tym nie spotkałem. Rzekłbym, że rozkład jest przestrzegany lepiej niż u nas. Faktem jest natomiast, że podczas objazdów, zwłaszcza tych pomniejszych, często kierowcy przyjmują "swoją wersję" (sprawdzone raz organoleptycznie i często wyczytane na wpk.katowice.pl ).

2. Stan taboru jest tragiczny. Trudno powiedzieć. Na pewno nie można tak generalizować jak często się to robi, że na Śląsku jeździ sam złom. Wydaje się, że większym problemem jest wiek taboru, a nie jego utrzymanie. Choć tramwaje TŚ nie mogą się równać z np. Krakowem - to z nami w sumie czemu nie. Problemem jest zasadniczo to, że że większość autobusów to są stare Ikary, kwadraty i migi. I jakkolwiek dobrze nie byłyby utrzymane - swoje lata mają.

3. Wszystko jeździ niesamowicie rzadko. Prawda.. Ja jeżdżę KM tylko rekreacyjnie, na uczelnię mam z akademika 2 min., na dworzec 10 min. pieszo - więc nie muszę, ale poważnie szczerze współczuję tym, którzy muszą jeździć codziennie do pracy czy szkoły i to jeszcze z przesiadką. A wieczorem to już w ogóle masakra jest.

A poza tym to nic po śląsku nie rozumiem Obrazek Mój współtowarzysz niedoli Obrazek z pokoju jest ślązakiem i muszę się bardzo koncentrować żeby go zrozumieć Obrazek, ja ja, chopie!, pizzy niemal nie jadają, w porównaniu z nami nie ma gdzie zjeść, a jak jest gdzie - to maksymalnie drogo Obrazek, ale za to wszędzie flaki, i wszyscy jedzą tego na potęgę. Nie lubię Obrazek. A pączki różnicują ze względu na polewę, a nie na nadzienie (np. pączek z czekoladą = pączek z marmoladą oblany czekoladą), przynajmniej tam gdzie do tej pory już jadłem.

Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

Postautor: Michał » pt 23:29, 26 paź 2007

Tramwaje Śląskie (zarówno tabor jak i torowiska) są w fatalnym stanie i kursują z "fantastyczną" częstotliwością. Dodatkowo niedawno zlikwidowali bardzo malownicze dwie linie.
Tak BTW przyzwyczaiłeś się już do śląskiego "smrodu"?

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » pt 23:37, 26 paź 2007

Chodzi Ci o bezdomnych? Trochę tego jest, nie da się zaprzeczyć.

Co do TŚ - to torowiska są w stanie fatalnym, tabor - średniomarnym, ale tak jak napisałem - trudno jest generalizować. Wzamian za to w tramwajach zawsze jest ciepło Obrazek No ale mam nadzieję, że tegoroczne RK są początkiem jakiegoś przełomu.

Adam Alex(ex1022)
Sympatyk forum
Posty: 814
Rejestracja: pn 21:18, 15 maja 2006
Lokalizacja: Aleksandrów Ł.

Odp

Postautor: Adam Alex(ex1022) » sob 06:13, 27 paź 2007

Byłem w tym roku na G. Śląsku i muszę stwierdzić ,ze rzeczywiście tory są w fatalnym stanie. Dlatego pewnie dużo solówek jeżdzi na liniach. Ale muszę stwierdzić ,że jest to fascynująca sieć tramwajów w Polsce

jacub
Czasem wpada
Posty: 59
Rejestracja: śr 14:46, 04 lip 2007
Lokalizacja: Pabianice

Postautor: jacub » wt 12:24, 06 lis 2007

Śląsk: 200 mln przez 3 lata na tramwaje?
Ponad 200 mln zł w ciągu 3 lat. Tyle organizator transportu zbiorowego - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) - i śląskie gminy powinny zainwestować w infrastrukturę tramwajową - wynika z raportu sporządzonego przez firmę Ernst&Young.
- W przeciwnym razie, sieć zacznie się rozrywać - stwierdził Jan Friedberg z firmy doradczej, która na zlecenie KZK GOP, opracowała diagnozę stanu oraz plan rozwoju transportu zbiorowego w aglomeracji katowickiej.

200 mln zł to minimum, niezbędne dla wdrożenia "programu ratunkowego" dla 35 km najważniejszych odcinków. Modernizacja sieci powinna być kontynuowana nawet do 2025 r. W tym czasie będzie trzeba rozbudować ją o 80 km torowisk (ok. ćwierć miliarda zł). Kolejne 3,5 mld w ciągu 25 lat trzeba przeznaczyć na wymianę taboru autobusowego i tramwajowego.

Śląska sieć transportu powinna być rozbudowana również o inteligentny system kierowania ruchem. Friedberg: - Gdyby zielone światło na 200 skrzyżowaniach i najważniejszych arteriach miał transport publiczny, jazda mogłaby być szybsza o ponad 20%, a korki zostałyby znacznie zredukowane.

Autorzy raportu zalecają wprowadzenie elektronicznego biletu, który mógłby również obowiązywać w pociągach. Prace nad wprowadzeniem karty usług publicznych już trwają. - Zacznie funkcjonować nie wcześniej niż za dwa lata - mówi przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk.

Choć KZK GOP i spółka Tramwaje Śląskie starają się o unijne dotacje na poprawę stanu infrastruktury transportowej, to inwestycje nie będą możliwe, jeżeli 23 gminy tworzące związek nie zaczną łożyć więcej pieniędzy. Teraz dają kilka razy mniej niż największe polskie miasta. Niemniej najważniejsze dla komunikacji zadania będą prowadzone, zapewniają w KZK.

Według autorów analizy, infrastrukturą transportową powinien zarządzać utworzony niedawno Górnośląski Związek Metropolitalny.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3375
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Postautor: prof_klos » wt 12:54, 06 lis 2007

Słyszałem już jakiś miesiąc temu o planach kolejnych likwidacji (przypomnijmy - ostatnio pod młot poszły linie tramwajowe do Piekar i Wojkowic).

Mizernie widzę przyszłość pewnych odnóg tej pięknej sieci... Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » wt 19:45, 06 lis 2007

Teraz zagrożona jest linia 18 Ruda Chebzie - Bytom. Zaliczona. Megaklimat. Na znacznym fragmencie jednotor z mijankami, odcinkami przez las. Mam nadzieje, że będę miał okazję pokazać Wam film z przejazdu tą linią.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » śr 16:14, 07 lis 2007

Podobnie, jak nasza łódzka 18. Klimatyczna krańcówka na Popiołach, a w okolicy las.

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » śr 23:45, 07 lis 2007

To trzeba będzie cię jakoś grupowo nawiedzić w ferie Obrazek
Oprowadzisz nas po mieście i sieci, a w zaman nas przenocujesz Obrazek

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » czw 01:11, 08 lis 2007

to chyba grupowo to znaczy we 3 bo więcej się na podłodze nie zmieści <lol>

No ale dobra, przeca coś sie zawsze wykombinuje Obrazek

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » czw 02:04, 08 lis 2007

Wrzucimy cię na szafę Obrazek Rezerwuję wannę! Obrazek
A tak serio to trzeba będzie jakiś wypad zrobić, jednodniowy, czy dwu.

rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontaktowanie:

Postautor: rkplodz » czw 19:27, 08 lis 2007

Żebyś wiedział że mam wannę! Obrazek
Ale chyba Cię nie zadowoli, bo ma około metra i jest z cienkiej blachy, która wygina się i hałasuje przy każdym ruchu.

KMST197
Gaduła
Posty: 1010
Rejestracja: sob 07:53, 03 lis 2007

Postautor: KMST197 » ndz 17:23, 14 wrz 2008

Szkoda że wycofali Stodwójki Obrazek

Peter
Niemowa
Posty: 8
Rejestracja: ndz 20:31, 26 paź 2008
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: Peter » ndz 22:27, 26 paź 2008

Witam Forumowiczów ! Obrazek

Chciałbym z tej mojej odległej krainy zadać skromne pytanie czy już jakieś wagony z GOPu do Was dotarły w celu zżelazkowania Obrazek ?
Jak wiadomo ostatnio przetarg na modernizację kolejnych 20 wagonów wygrało MPK Łódź.

Pierwotnie wytypowane były wagony:

Będzin:
- 665 i 667 (para do ew. składu 665+667)
- 670+669 (para do ew. składu 669+670)
- 761 (solówka z gniazdami z tyłu)
w rezerwie wagon 762

Katowice:
- 694+693 (para do ew. składu 693+694)
- 783+784
- 699 (solówka z gniazdami z tyłu)
w rezerwie wagon 700

Bytom:
- 683 i 684 (para do ew. składu 683+684),
- 775 i 778 (para do ew. składu 775+778),
- 681 (solówka z gniazdami z tyłu)
w rezerwie wagon 709

Gliwice:
- 732 i 733 (para do ew. składu 732+733),
- 765 i 786 (para do ew. składu 765+786),
- 742 (solówka z gniazdami z tyłu)
w rezerwie wagon 744

Już w tej chwili prawdopodobnie padł wybór na niektóre wagony rezerwowe a może na jeszcze inne niż te na liście (myślę o #766). Obrazek

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Peter, łącznie zmieniany 3 razy.

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » ndz 23:00, 26 paź 2008

Owszem, w tym tygodniu dotarło kilka sztuk. Niestety więcej nie jestem w stanie ppwoedzieć.

morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Postautor: morton » ndz 23:39, 26 paź 2008

Ze dwa tygodnie temu trochę już rozebrany wagon 693 stał w hali.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3375
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Postautor: prof_klos » ndz 14:34, 09 lis 2008

http://ratujmytramwaje.pl/ - kolejne linie pod młot! Obrazek

A tu ciekawy artykuł, co przyniosły likwidacje 8 i 25.
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=488
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Peter
Niemowa
Posty: 8
Rejestracja: ndz 20:31, 26 paź 2008
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: Peter » sob 17:47, 15 lis 2008

Te wiadomości o likwidacjach są bardzo dobijające, ale to jest efekt prawie dwudziestoletniego zaniedbania tramwajów (brak możliwości inwestowania przez gminy z powodu tego, że nie chciał PKT oddać Skarb Państwa), likwidacji gałęzi przemysłu i antytramwajowej polityki. Ta sieć jeszcze wciąż jest unikatem na skalę europejską i światową jednak myślę, że nie przetrwa w obecnym kształcie. Nie ma na to szans przy zrujnowanej i wyeksploatowanej infrastrukturze liczącej rekordowo jeszcze ponad dwa lata temu 362km a dzisiaj 332,15km toru pojedynczego. Około 2/3 tras jest w tej chwili dwutorowych. Większość torowisk została wydzielona. Absolutny atut tej sieci.

Jeśli chodzi o linię 12 to jest obsługiwana co 14 minut i w kilkanaście minut dojeżdżamy do centrum Chorzowa. Infrastruktura w porównaniu z innymi liniami jest w dość przyzwoitym stanie i prosi się o dobudowanie drugiego toru na odcinkach jednotorowych oraz pociągnięcia jej do centrum Siemianowic razem z 13. To nie jest jakaś ogromna inwestycja a znacznie zwiększyłaby atrakcyjność tej linii (przy usunięciu również dublujących linii autobusowych). Ja już nie mówię, że istnieje możliwość zrobienia trasy i połączenia z czeladzką 22 bo to pewnie nigdy nie powstanie. Linię 12 chce zlikwidować prezydent Chorzowa, jednak sprzeciwiają się temu na razie Siemianowice Śląskie.
Co do 24 ponoć już klamka zapadła. 27 uniknie likwidacji, ale będzie pocięte. Warto zwrócić uwagę, że KZK GOP występuje z tymi likwidacjami wbrew woli władz Sosnowca, które chcą funkcjonowania a nawet rozwoju tych linii.

Sieć jest bardzo mądrze zbudowana. Przez lata łączono misternie miasta i miasteczka. Robili to na Śląsku zarówno Niemcy jak i Polacy. Później w Zagłębiu robił to Gierek - postać kontrowersyjna, chociaż to on stworzył tam w zasadzie szybki bezkolizyjny tramwaj.
No cóż będziemy walczyć, ale co pokaże przyszłość to zobaczymy. Nie ma innej konurbacji w tym kraju z tramwajami w kilkunastu miastach, więc nie można tego przyrównywać wprost do innych miast. Tego wciąż widzę nie rozumie wiele osób.
Od lat jestem przeciwnikiem podlegania tramwajów pod KZK GOP. Moim zdaniem jeżeli ta instytucja przez praktycznie 10 lat organizowała tylko komunikację autobusową, to nie sądzę że przy powstałych powiązaniach nagle można liczyć na politykę protramwajową.
Można tylko liczyć, że jeżeli akcje TŚ od KZK GOP przejmą miasta to pozwoli uzdrowić sytuację, chociaż część sieci stracimy. To jest chyba jedyna w tej chwili możliwość uratowania resztek tramwajów (kto pamięta chociażby lata 90 w PKT to wie co porównujemy ze stanem obecnym) przed coraz bardziej destrukcyjną polityką antytramwajową KZK GOP ObrazekLink

Jest też trochę pozytywnych wieści, tzn. ruszyła przebudowa torowiska linii 17 w ulicach Barlickiego i Łagiewnickiej w Świętochłowicach. Kursują wahadłowo składy 111N na tymczasowej linii 10 ObrazekFoto

Drugą ważną pozytywną informacją jest dzisiejsze otwarcie ul. Gliwickiej w Katowicach dla ruchu tramwajowego po trwającym 1,5 roku remoncie.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.

ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Postautor: ukalo » wt 21:22, 18 lis 2008

775 widziany zbulwiony w trasie na lawecie.

Peter
Niemowa
Posty: 8
Rejestracja: ndz 20:31, 26 paź 2008
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: Peter » czw 22:46, 20 lis 2008

#775 trafił do modernizacji bo mu nieco przekosiło słupek Obrazek => Foto
Prawdopodobnie są u Was też będzińskie #761 i #762. Już nie jeżdżą od około miesiąca. #683 raczej nie pójdzie do modernizacji. Niedawno jeszcze stał na torach odstawczych na Stroszku troszkę już rozszabrowany (foto), ale ku naszemu zaskoczeniu widzieliśmy go ostatnio z lukim na jakichś jazdach w Zabrzu z mysłowickim OTK-2 Obrazek => #683

A tak dla ciekawostki to reksio z WPK podał linki do fotek co zauważono dziś za bramą chorzowskiego Konstalu Obrazek => 123


Wróć do „Kraj i świat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość