Reorganizacja linii tramwajowych w Łodzi

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
px33
Weteran
Posty: 5086
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Postautor: px33 » czw 23:49, 23 sie 2012

IMO ten układ, który jest teraz po reformie podmiejskich jest zaskakująco niezły, jedynym problemem układu są 15A i 16. Po wywaleniu 16 można by niewielkim kosztem wzmocnić końcówki sieci (co w sumie koniecznie trzeba zrobić bo odcinek centralny ŁTR jest zadowalający), wtedy albo całość 15 na 7,5 na Kurczaki albo można kombinować bardziej z jakimiś pozataktowymi szczytowymi wzmocnieniami (PlW-RLL albo Telefoniczna-RLL). Zresztą (zanim ktoś nie wpadnie na pomysł "racjonalizacji") na odcinku RLL-Telefoniczna 15 jest (była) strasznie wygodna z tym długo działającym regularnym (w czasach 46A ta regularność działała do 16 i tylko w jedną stronę) taktem 6 minut

Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Postautor: Adamix » pt 00:07, 24 sie 2012

px33 pisze:wtedy albo całość 15 na 7,5 na Kurczaki

Po co i dla kogo? Przy częstotliwości 10 min. poza szczytem między Kurczakami a RLL 15 nie była przepełniona, delikatnie mówiąc. Co więcej, za czasów 16 i 16A na Kurczakach, na wspomnianym odcinku większą frekwencję notowała 16.

px33 pisze:albo można kombinować bardziej z jakimiś pozataktowymi szczytowymi wzmocnieniami (PlW-RLL albo Telefoniczna-RLL).

PlW-RLL to zupełny absurd, bo strategiczny dla tej linii jest odcinek po Pomorskiej. Ta relacja to wzmocnienie tylko dla wyrobienia wzkm. Jeśli Telefoniczna-RLL to już lepiej do Ikei. Ale zaraz, zaraz... przecież to właśnie znienawidzona 15A...

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » pt 01:00, 24 sie 2012

Co miałoby jakiś sens? 43A w relacji Telefoniczna-Zdrowie zamiast 15A. Co 15 minut, w równym takcie z 15. Bo 15 jest najbardziej zatłoczona na odcinku do Zachodniej. Potem część ludzi przesiada się w 99, 96 i inne linie. A połączenia Pomorskiej z Włókniarzy brakuje. Przy czym na Politechniki też wypadałoby coś wpuścić. Mogłoby być 17 jadące po trasie 46A. Co 15 minut, by zapewnić równy takt z 15. Odciąży 11, przywróci połączenie Radogoszcza z politechniką.

46 można przekierować na Telefoniczną przez Pomorską, bo na Pomorskiej bardziej się przyda.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

przemeqq
Sympatyk forum
Posty: 769
Rejestracja: sob 12:51, 26 sie 2006
Lokalizacja: Bałuty

Postautor: przemeqq » pt 20:31, 24 sie 2012

Adamix pisze: Po co i dla kogo? Przy częstotliwości 10 min. poza szczytem między Kurczakami a RLL 15 nie była przepełniona, delikatnie mówiąc. Co więcej, za czasów 16 i 16A na Kurczakach, na wspomnianym odcinku większą frekwencję notowała 16.


A to dziwne, bo jak jeździła co 7,5 minuty to była zapełniona. Kilka lat temu.

px33 pisze: PlW-RLL to zupełny absurd, bo strategiczny dla tej linii jest odcinek po Pomorskiej. Ta relacja to wzmocnienie tylko dla wyrobienia wzkm. Jeśli Telefoniczna-RLL to już lepiej do Ikei. Ale zaraz, zaraz... przecież to właśnie znienawidzona 15A...


Może nie od razu, że znienawidzona. Rozumiem, że pomysłodawca chciał dobrze, ale wykonanie jest takie sobie i myślę, że nadszedł czas, by coś z tym zrobić. Zwłaszcza, że po głowie dostały Kurczaki, dodatkowo zafundowano "cudowny" rozkład w weekendy. Jeśli nie 7,5 minuty, to może 10 minut w dni robocze, a 20 w weekendy? A Pabianickiej zostawić 15A z taktem 20 minut przez wszystkie dni?

A co do 16 i 16A. Ja obie bym zostawił, ewentualnie 16A jest do zawieszenia w międzyszczycie, w zamian częściej 11tka (tutaj też można kombinować). Wypadałoby też coś zrobić z 16tką (wie ktoś jak wygląda napełnienie na odcinku Kurczaki - RLL?). Osobiście wolę skrócanie tras niż częstotliwości.

Aha, o 32 pociągach na ŁTR można zapomnieć, bo nawet w PFU trasy WZ jest mowa o ok. 30 pociągach na tej trasie (co uważam, że jest dość słuszne, patrząc na zapełnienie choćby 2, 3 i 6).

px33
Weteran
Posty: 5086
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Postautor: px33 » pt 20:41, 24 sie 2012

Aha, o 32 pociągach na ŁTR można zapomnieć, bo nawet w PFU trasy WZ jest mowa o ok. 30 pociągach na tej trasie (co uważam, że jest dość słuszne, patrząc na zapełnienie choćby 2, 3 i 6).

Bez przesady, wepchnięcie na ŁTR 2 dodatkowych poc/h przy jednoczesnym dostosowaniu świateł i po uruchomieniu DTC nie byłoby jakimś strasznym problemem, nawet bez przebudowy przystanków (oczywiście najlepiej byłoby wydłużyć wszystkie przystanki od Mickiewicza do Legionów do 65 metrów (miejsce znajdzie się przy wszystkich) a już koniecznie ten na Struga)

tomass94
Bywalec
Posty: 164
Rejestracja: wt 13:21, 22 lut 2011

Postautor: tomass94 » pt 20:41, 24 sie 2012

2 pociągi "wte czy wewte" przy 30 pociągach/h nie zrobią różnicy na ŁTR, ale tam, gdzie jedna z 4 "ŁTRowych" linii jeździ sama jest różnica między tramwajem co 10 min, a tramwajem co 7,5 min.

Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Postautor: Adamix » sob 10:51, 25 sie 2012

przemeqq pisze:Wypadałoby też coś zrobić z 16tką (wie ktoś jak wygląda napełnienie na odcinku Kurczaki - RLL?).

Paradoksalnie gdy na Kurczaki docierały 16 i 16A, napełnienie w nich było większe niż teraz. Sama 16 w nieregularnym takcie, gdy w ciągu dnia trzeba czekać na nią ponad 20 min., nie zachęca ludzi do jej wybierania. Ludzie jeżdżą, ale jest to średnio 60-70% miejsc siedzących przy Zaolziańskiej w kier. centrum.

tgm78
Bywalec
Posty: 116
Rejestracja: czw 20:10, 09 sie 2012

Postautor: tgm78 » sob 13:32, 25 sie 2012

Najlepiej 15 co 10 minut i co 15 i 20 minut w weekendy, 17 trasą 46A do Helenówka, a po remoncie Łagiewnickiej do Wycieczkowej (też co 10 minut i co 20 minut w weekendy) ? 3 jadąc przez Legionów na Telefoniczną przywróci połączenie Stoków z Kościuszki i Piotrkowską, jak kiedyś robiła to stara 6. 43 mogłaby wrócić na Stoki.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez tgm78, łącznie zmieniany 1 raz.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » sob 14:18, 25 sie 2012

tgm78 pisze:3 jadąc przez Legionów na Telefoniczną przywróci połączenie Stoków z Kościuszki i Piotrkowską

Tylko PO CO komukolwiek coś takiego? Od 12 lat mamy w Łodzi system przesiadkowy i tego trzeba się trzymać. Pasażer jedzie z Pomorskiej 15 i przesiada się na Zachodniej/Legionów w co chce. Jedni w 96, inni w 99, jeszcze inni w ŁTR. Od niedawna jeszcze inni w 46 i tą relację można by było ewentualnie przywrócić.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

przemeqq
Sympatyk forum
Posty: 769
Rejestracja: sob 12:51, 26 sie 2006
Lokalizacja: Bałuty

Postautor: przemeqq » sob 20:36, 25 sie 2012

Adamix pisze: Owszem. Ale od tego czasu spadła ogólna ilość pasażerów. Ponadto frekwencja w 15 znacząco spadła po uruchomieniu 16. Rano nadal jest tłok, ale po 9-ej do RLL można znaleźć puste siedzenia.


Hmmm, właśnie też dlatego 2, 3 i 6 dają radę po obcięciu kursów z 8 do 6/h.

Paradoksalnie gdy na Kurczaki docierały 16 i 16A, napełnienie w nich było większe niż teraz. Sama 16 w nieregularnym takcie, gdy w ciągu dnia trzeba czekać na nią ponad 20 min., nie zachęca ludzi do jej wybierania. Ludzie jeżdżą, ale jest to średnio 60-70% miejsc siedzących przy Zaolziańskiej w kier. centrum.


Nie dziwię się. Ja albo tą 16 bym skrócił do Pl. Niepodległości, albo 16A przywrócił na Kurczaki. Do tego ten rozkład - koszmarek z Kurczaków.

tgm78 pisze:Najlepiej 15 co 10 minut i co 15 i 20 minut w weekendy, 17 trasą 46A do Helenówka, a po remoncie Łagiewnickiej do Wycieczkowej (też co 10 minut i co 20 minut w weekendy) ? 3 jadąc przez Legionów na Telefoniczną przywróci połączenie Stoków z Kościuszki i Piotrkowską, jak kiedyś robiła to stara 6. 43 mogłaby wrócić na Stoki.



A ta 17tka to po co na Wycieczkową? By ludzie, jadąc do centrum z os. Jagiełły się przesiadali? Na pewno wtedy by korzystali z tej linii Obrazek nie dość, że marudzili, że im zabrano 95, to jeszcze 3kę ?

tgm78
Bywalec
Posty: 116
Rejestracja: czw 20:10, 09 sie 2012

Postautor: tgm78 » sob 22:00, 25 sie 2012

Ok przepraszam. To była taka refleksja. Jak pozbyć się 15A ? zachowując dotychczasowy układ linii? nie zostawiając 11 samej na Pabianickiej....

Na upartego 2,3,6,11 dublują się na znacznej części swoich tras... a chodzi o to by utrzymać dotychczasowe połączenia. Ktoś protestował, że 2 nie chodzi na Kurczaki, a na Dąbrowę?, 5 dano na Kurczaki, a 4 na Dąbrowę, że 16 i 8 (te stare) zastąpiono na Łagiewnickiej jedynie 3 jadącą do Centrum i na Widzew - kwestia przyzwyczajenia.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez tgm78, łącznie zmieniany 5 razy.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » sob 22:11, 25 sie 2012

A może inaczej. Po co pozbywać się 15A? 15A nie jest złe. Może tylko sam numer powinien być osobny, ale 15A gwarantuje równy takt z 15, przy 17 nie jest już to tak pewne.

15A zamiast 46A zostało wprowadzone nie bez powodu - a ze względu na oszczędności. Tak naprawdę cały czas mogłaby jeździć linia w relacji Stoki-Zdrowie i Chocianowice-Helenówek przez Gdańską i Politechniki, z tym że na Konstalach.

Zresztą w 46A jakiegoś wielkiego tłoku nie było. Tłok był w 43, ale w tym miejscu teraz jest to rozwiązane lepiej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

tgm78
Bywalec
Posty: 116
Rejestracja: czw 20:10, 09 sie 2012

Postautor: tgm78 » sob 22:17, 25 sie 2012

Na dobrą sprawę czemu akurat na Politechniki i Żeromskiego potrzebne są tylko tramwaje w zgranym takcie i jadące w tą samą stronę? Jak jeździła 20, 26,27 co było źle, albo 4646A i 15?

Usprawnieniem obecnego układu linii tramwajowych jest częstotliwość. To, że można się dowolnie przesiadać, to jedynie cieszy MPK, bo trzeba więcej kasować biletów. Ostatnie cięcia na liniach pokazują, że cudowne linie straciły nieco na swoim uroku. Bez obrazy proszę....
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez tgm78, łącznie zmieniany 1 raz.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » sob 22:59, 25 sie 2012

tgm78 pisze: Usprawnieniem obecnego układu linii tramwajowych jest częstotliwość.

Im wyższa częstotliwość, tym krótszy średni czas przejazdu - bo oczekiwanie na środek transportu do czasu przejazdu też się wlicza. Podobnie jak czas przeznaczony na przesiadkę, ale są sytuacje, w których przesiadki się nie uniknie.

Jeśli na Politechniki tramwaje jeżdżą często i w równym takcie, pasażer ma pewność, że nie straci czasu czekając na przystanku na środek transportu. Gdyby przykładowo 15A przerzucić z ciągu Gdańska-Politechniki na ciąg Kościuszki-Piotrkowska (jak sugerowałeś w jednej z propozycji), 15 na Politechniki będzie jeździć dwa razy rzadziej, a więc stanie się mniej atrakcyjna. Pasażer będzie wolał nadrobić nawet trochę drogi, ale dojść do Piotrkowskiej, gdzie tramwaje jeżdżą często, praktycznie co chwilę.

Tramwaje w zgranym takcie potrzebne są wszędzie, nie tylko na Politechniki. A przede wszystkim na Pomorskiej, gdzie układ z 15 i 15A się sprawdził. Mimo, że nie jest to niby tak istotny ciąg jak ŁTR, w praktyce jeździ tamtędy bardzo dużo osób - po pierwsze studenci (Lumumbowo, gdzie są nie tylko akademiki UŁ, poza tym sam dojazd do UŁ), po drugie licealiści (wzdłuż Pomorskiej jest kilka liceów popularnych w całym mieście i nie tylko).

Z relacji skrętnej Legionów-Kościuszki dużej korzyści by nie było, bo przesiadka na tym skrzyżowaniu nie jest niewygodna (przesiadka zastępująca tą relację skrętną to jedno przejście dla pieszych do pokonania).
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

tgm78
Bywalec
Posty: 116
Rejestracja: czw 20:10, 09 sie 2012

Postautor: tgm78 » sob 23:11, 25 sie 2012

Mam wrażenie, że 15a jest nie do ruszenia, bo jest za doskonała. Tylko czemu doskonałość 15 i 15A kończy się za RLL w weekendy.
Tak samo chcąc lepiej wykorzystać 16 zabrano 16A z Kurczaków i co się stało... ludzie znaleźli sobie inne dojazdy. Taką eliminacją można skutecznie zniechęcić do przemieszczania się tramwajem po Paderewskiego. Jak robili te przepływy tu, to chyba dzielili wszystko przez dwa.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » ndz 00:01, 26 sie 2012

16A z Kurczaków zabrano z "oszczędności" (tzn. by ludzie przesiedli się w inne linie i je zapchali), a nie dla usprawnienia czegokolwiek.

W tej chwili Paderewskiego faktycznie ma nie najlepiej. 16 co 20 minut i 15 co 12 minut. Bardzo "zgrany" takt.

Ale w przypadku Paderewskiego jest szereg przeszkód. Nie da się zrobić równych taktów na Rzgowskiej, Paderewskiego i ŁTR-ze i przy tym uniknąć przesiadki na RLL. Problemem jest deltoid (czy jak kto woli trójkąt, tak jest w praktyce, ale na mapie kształtu trójkąta to nie ma) Rzgowska-Paderewskiego-Pabianicka.

Na Paderewskiego najbardziej pasuje żeby była sama 15 (takt 6 minut). W zamian za 16 i 15A, dodatkowe kursy 11 na Ikeę. Z 16 i 11 zrobić jedną linię.

Nie wiem czy to lepsze rozwiązanie niż obecne, bo Paderewskiego nie będzie mieć bezpośredniego połączenia z ŁTR-em. W zamian będzie mieć tramwaje w równym takcie. I to częściej niż obecnie.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 3 razy.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

pawelczyk
Sympatyk forum
Posty: 998
Rejestracja: sob 22:09, 05 sty 2008

Postautor: pawelczyk » ndz 00:13, 26 sie 2012

Kpc21 pisze:
W tej chwili Paderewskiego faktycznie ma nie najlepiej. 16 co 20 minut i 15 co 12 minut. Bardzo "zgrany" takt.

.


Ale za to ma 57, o które lokalna społeczność zaciekle walczyła.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » ndz 00:25, 26 sie 2012

Skoro tamtejsi mieszkańcy tak lubią 57, to może zabrać im 15, przerzucić całe na Pabianicką, a im dać całe 16?

Tylko 15 na Pabianickiej znów nie wpisuje się w takt. A tam wystarczy raz na 20 minut, na przemian z 41. Może być 15 co 10 minut na Pabianickiej (trochę rzadko, ale co poradzić), w połowie kursów skrócone do Ronda Lotników. Tylko wtedy na Pomorskiej potrzeba drugiej linii co 10 minut. Niech nawet będzie to nieszczęsne 46 i do tego 43A na Konstalach. Bo na Pomorskiej to 6 minut to de facto minimum.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Postautor: berger.m » ndz 00:29, 26 sie 2012

Marcin pisze:Jakoś nie zauważyłem, żeby w 15A w roku akademickim było bardzo tłocznie. :twisted: Wręcz przeciwnie.
Nikt nie będzie czekał 12 minut na 15A, bo jeśli wcześniej przyjedzie "jedenastka", to można dojechać do RLL i tam przesiąść się w 15-kę.


A ja zauważyłem. I owszem, tak jak wcześniej na 46, tak teraz na 15A czeka bardzo wiele osób, nawet jeśli 11 odjeżdża np. 5 minut wcześniej. 7,5 minuty na Pabianickiej na południe od ronda to za mało!

px33
Weteran
Posty: 5086
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Postautor: px33 » ndz 00:41, 26 sie 2012

to może zabrać im 15, przerzucić całe na Pabianicką

Bez przesady, Pabianicka nie potrzebuje 18-20 kursów na godzinę


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości