Nowi przewoźnicy

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Maxx
Coś mówi
Posty: 42
Rejestracja: pn 16:57, 31 lip 2017

Nowi przewoźnicy

Postautor: Maxx » pn 07:27, 05 mar 2018

Ponoć Zdit rozważa się oddanie prywatnej firmie 30% linii MPK. Do Łodzi wróci KORO? W porównaniu do ITS Michalczewski czy Mobilis to ta firma nie ma szans. Ciekawe czy oddanie linii wpłynie na większą częstotliwość lub ilość tras.

Marecky
Bywalec
Posty: 144
Rejestracja: pt 15:20, 12 sty 2018

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: Marecky » pn 08:14, 05 mar 2018

Maxx pisze:Ponoć Zdit rozważa się oddanie prywatnej firmie 30% linii MPK. Do Łodzi wróci KORO? W porównaniu do ITS Michalczewski czy Mobilis to ta firma nie ma szans. Ciekawe czy oddanie linii wpłynie na większą częstotliwość lub ilość tras.



Koro to co najwyżej jak będziemy kręcić film historyczny :)

Poważnie to lepiej inwestować w spółkę miejską jaką jest MPK i dążyć do zwiększenia taboru. Może też pomyśleć o trzeciej małej zajezdni gdzieś na wschodniej stronie miasta na krótkie autobusy. Jakość MPK jeżeli mówimy o autobusach nie jest zły więc lepiej rozbudowywać własną firmę zamiast zlecać zewnętrznie.

Gdyby wykonalne i realne było zlecenie na zewnątrz obsługi tramwajowej to tutaj bym był za. Nie ma większych szans na to żeby MPK dążyło do szybkiego pocięcia na żyletki Konstali a co gorsza w tej firmie robi się wszystko by na miasto wyjeżdżało jak najwięcej Konstali a jak najmniej nowoczesnego sprzętu co w ten weekend było widoczne na linii 12.
Pozdrawiam - Marek

Maxx
Coś mówi
Posty: 42
Rejestracja: pn 16:57, 31 lip 2017

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: Maxx » pn 08:48, 05 mar 2018

Gdy pyta się czemu nie ma 16,18 i 77 w weekendy to odpowiedż: nie ma środków. A czemu ich nie ma? To wygląda raczej na celowe słabe dotowanie LTZ.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: prof_klos » pn 09:17, 05 mar 2018

Na jedno wychodzi. Organizując komunikację we własnym zakresie należy zakupić i utrzymać tabor wraz z zapleczem, obsługą i serwisem. Zlecając to zadanie firmie zewnętrznej również należy pokryć amortyzację za zakup pojazdów, obsługę i serwis z nawiązką. Wynajem ma sens na krótki dystans, w umowie na rok, na czas np. wzmożonych objazdów. Można zlecić wykonanie usług przewozowych podług zlecenia ZDiT i/lub gmin satelickich na trasach do Zgierza (Z45), Ozorkowa (Z46) i Pabianic (Z41), a także wewnątrz Łodzi na czas budowy przystanków kolejowych w Śródmieściu. Znacznie odciążyłoby to łódzki tabor.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: px33 » pn 09:21, 05 mar 2018

Prywatna firma ma sens właśnie w długich i dużych (ponad 30 autobusów) kontaktach bo wtedy może dać naprawdę fajne stawki za dobrej jakości usługi, tak jak w Warszawie. Przy czym tu jest też potrzebny solidny nadzór

nowy1212
Gaduła
Posty: 1321
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: nowy1212 » pn 09:36, 05 mar 2018

W internecie piszą że chodzi o linie autobusowe podmiejskie. Brakuje w Łodzi taboru, więc chcą by linie podmiejskie przejęli inni przewoźnicy. Moim zdaniem to ma sens, bo będzie konkurencja a przykład Warszawy pokazuje że to działa.

Jordi
Gaduła
Posty: 1191
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: Jordi » pn 10:51, 05 mar 2018

Podobno w grę wchodzą tylko linie, które wyjeżdżają poza miasto.

Czyli raczej pewniaki to Z45, Z46, 50, 56, 78, 82, 94, 97
Być może 53, 54, 60, 90, 91.

No i przetarg na mimimum 3 lata, a najlepiej 5. Na rok-dwa nikt porządny się nie zgłosi...

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: px33 » pn 11:01, 05 mar 2018

Na 5 lat porządna firma porządnym taborem też da stawkę z kosmosu bo się dobrze nie zamortyzuje a 5-letnie autobusy nie będą atrakcyjne na rynku. Przejęcie słabszych linii podmiejskich przez małych byle jakich przewoźników (oczywiście wraz z solidną korektą stawek dla gmin żeby zwiększyć częstotliwości) to jedno, ale kontrakt na poważne przewozy na nowych dobrze wyposażonych pojazdach też by się przydał.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: prof_klos » pn 13:35, 05 mar 2018

Czyli dobrze wyczułem, że ma to pośredni związek z Z41, Z45 i Z46 w obliczu konieczności zabezpieczenia w przyszłości większej ilości taboru na wewnątrzłodzkie "Z" podczas budowy przystanków kolejowych w centrum.

Wystarczy dobrze napisać umowę, że autobusy muszą być klimatyzowane, niskopodłogowe i nie przekraczać danego wieku, a do tego pilnować, by stawka była atrakcyjna, aby nie wyszło, że taki "numer" kosztuje więcej, niż jakoby obsługa przez MPK. Tyle, że skończyć się to może tak, że na podmiejskich zapanuje Bursiak z Kris-Tourem swoimi wehikułami (głównie tyczy się to Krisa), a może nawet, o ironio, Koro, jeżeli nie dopilnujecie odpowiednich warunków porozumienia. ;)

Już kiedyś MPK miało podwykonawców - i nie ma tutaj na myśli Tramwajów Podmiejskich (i pod-podwykonawstwo w formie Es-Ka-Es lub MZK P-ce) na 97 czy Koro. Był PKS na "Z", były też bydgoskie Forbusy na MANach w 2007-2008. :)
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Jordi
Gaduła
Posty: 1191
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: Jordi » pn 13:57, 05 mar 2018

Dokładnie. Wymagania muszą być w miarę wysokie. Minimum to powinno być moim zdaniem:

- Autobusy z normą EURO5 no ewentualnie EURO4, ale z zaznaczeniem, że maks 10-letnie - to już wykluczy "złombusy" z Krisa, Koro i Bursiaka.
- Klima
- Info pasażerska dostosowana do MPK
- niskopodłogowe

Wyliczyłem liczbę brygad na wymienionych przeze mnie liniach i wychodzi z tego 22-23% całości, co dzisiaj wystawia MPK. Tylko dany przewoźnik będzie musiał mieć autobusy 9m, 12m i 18m. Chyba że rozbiją, ale to by było bez większego sensu...

No i faktycznie najlepiej by było, gdyby przetarg był na 8 a nawet 10 lat. MPK wtedy niech skupuje używane tramy, bo potrzeby autobusowe nie będą tak ogromne jak teraz, a jak za kilka lat pościągają i zmodernizują tramy, to powoli mogą kupować autobusy, żeby przejąć z powrotem całość :)

Taka Arriva, czy Mobilis od 3 lat jęczą, że Łódź niedobra i wszystko daje MPK, więc przy sensownie sporym przetargu ( tu wychodzi jakieś od 50 w wariancie podstawowym, do 80-90 autobusów w wariancie optymistycznym, które wymieniłem wcześniej) na bank się zgłoszą.

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: px33 » pn 14:36, 05 mar 2018

Ale serio, w długim przetargu nie ma co się bawić w 10-letnie pojazdy (bo na koniec kontraktu będą miały 20). Duże firmy i tak by pewnie zaoferowały nowe bo ogarnięcie i utrzymanie dużej floty używanych pojazdów to kłopot (a znowu cena pojazdu/wzkm w leasingu na 8 lat nie jest aż tak znaczącym komponentem), ale takie popsucie sobie warunków jakościowych i tak może sprawić nieprzyjemne niespodzianki.

Generalnie zasada, której należy się trzymać jest prosta - są dwa typy przetargów:
a) długoterminowe - nowe pojazdy, duży pakiet (30+ autobusów), maksymalne wymagania - ściągamy duże i poważne firmy
b) krótkoterminowe (poniżej 3 lat) - można dopuścić używańce, poluzować wymagania, rozbijamy na małe pakiety (po ok. 10-15 pojazdów), trzeba dać wymaganie rezerwy na poziomie 20% - ściągamy małe firmy z okolic, które zbiorą sobie jako taki tabor i będą tanio jeździć. Takie KORO tylko na normalnych zasadach.
Mieszanie tych dwóch typów to duża szansa na nieprzyjemną niespodziankę.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: prof_klos » pn 14:57, 05 mar 2018

Mam przeczucie, że na początek rzucimy się w krótszy termin...
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: px33 » pn 15:07, 05 mar 2018

To o tyle zły pomysł na początek, że nie wiadomo jaka firma krzak zgłosi się do przetargu z takimi warunkami i czy ewentualne problemy nie będą paliwem dla związkowców lub innych szkodników żeby przez lata mówić, że trzeba zdać się na przewodnią rolę MPK w narodzie. Z kolei jak na pierwszy ogień pójdzie solidny, dobrze skopiowany z ZTM-u, przetarg na 30-40 brygad na 8 lat (z możliwością przedłużenia do 10) to zgłoszą się do niego raczej tylko poważne firmy, które dadzą dużą szansę na to, że eksperyment wyjdzie pomyślnie (co prawda są PKS GM i EEC, które trzeba dobrze docisnąć ale może będziemy mieć więcej szczęścia.)

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3380
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: prof_klos » pn 15:23, 05 mar 2018

W Pabianicach w 2005 czy 2006 roku planowano wydać zadania MZK pod banderę zewnętrznego przewoźnika. To był czas, gdy MZK posiadało sypiące się Jelcze PR110M, 120M i Ikarusy 260, zatem taka deska ratunku miała sens, by komunikacja w ogóle mogła dalej funkcjonować. Zainteresowanymi podmiotami były m.in. Arriva, Veolia, co ciekawe także MPK Łódź, a nawet... Polski Ekspres! W przypadku łódzkiego przetargu spodziewałbym się Mobilisa lub Arrivy RP. Ciekawe czy przetarg "wyjdzie" na wszystkie linie czy też na każdą z osobna? Jeżeli tak to może byc doprawdy ciekawie! :-D
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: px33 » pn 15:33, 05 mar 2018

To byłby kolejny błąd - nigdy nie należy ogłaszać przetargu na linię tylko na brygady/wzkm, dzięki czemu ZDiT będzie miał możliwość przesunięcia brygad na inne linie, w razie potrzeby.

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1216
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: kuba_łódź » pn 15:42, 05 mar 2018

Aż trudno uwierzyć. Nawet jeżeli prywatny przewoźnik obsługiwałby tylko linie podmiejskie, to szczególnie we wschodniej części miasta to będzie zmiana na plus, bo skończy się marnowanie wozokilometrów na wyjazdy z zajezdni (oczywiście jeżeli baza przewoźnika będzie gdzieś w pobliżu), jednocześnie szczytówki nie będą wiecznie opóźnione, szczególnie 82B z Limanki które już na starcie potrafi mieć 15 minut opóźnienia. Dodatkowo MPK będzie miało dodatkowy tabor na zetki, a po dostawie nowych autobusów będzie możliwe wycofanie Volvo 7000 i Jelczy.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1321
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: nowy1212 » pn 15:48, 05 mar 2018

Tylko tak właściwie to ZDiT ma takie plany czy po prostu zostawia sobie furtkę?

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1216
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: kuba_łódź » pn 16:01, 05 mar 2018

A czy wprowadzenie prywatnego przewoźnika jest w ogóle od tak możliwe przy umowie powierzenia komunikacji MPK ?

Kuba
Administrator
Posty: 3291
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: Kuba » pn 17:19, 05 mar 2018

Widzę, że tutaj na forum jakaś dyskusja rozgorzała, a tymczasem:

Urząd Miasta Łodzi pisze:Nie ma planu wprowadzenia nowego przewoźnika

01.03.2018 14:39 Halszka Karolewska / Biuro Rady Miejskiej

Radni PiS Marcin Chruścik i Kamil Jeziorski na konferencji prasowej skomentowali zapisy „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Łodzi do roku 2025”, który został przyjęty podczas sesji Rady Miejskiej 21 lutego.

-Władze miasta chcą oddać 30% tras wykonywanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nie wiadomo jakiej prywatnej firmie. Chcemy dowiedzieć co to są za firmy i jak ma to wyglądać – mówił Marcin Chruścik.

- Łódzkie MPK posiada 409 autobusów. 30% to ok. 120 autobusów. W dokumencie przyjętym na sesji znalazły się zalecenia dotyczące oddania 30% połączeń w outsourcing operatorowi wyłonionemu w drodze przetargu niegraniczonego. My, jako klub PiS, zgłosiliśmy poprawkę żeby te zapisy wykreślić. To powoduje zagrożenia. Niedawno likwidowaliśmy dwie spółki – zajmujące się komunikacją podmiejską. W pierwszej kolejności chce oddać się w outsourcing właśnie linie podmiejskie, które charakteryzują się dużą liczbą wozokilometrów. Dlaczego nie chce się oddać tras w centrum miasta? – pytał Kamil Jeziorski.

Zdaniem radnych PiS Łódź, jako miasto wojewódzkie, powinna skupiać gminy ościenne i wprowadzać transport łódzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Ich zdaniem na temat „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Łodzi do roku 2025” nie wypowiedzieli się pracownicy MPK. Uważają, że outsourcing w przyszłości przełoży się na wzrost cen biletów.

- Uważamy, że MPK powinno być wzmacniane – dodał Marcin Chruścik.

Temat skomentował przewodniczący Doraźnej Komisji ds. Transportu Bartosz Domaszewicz.

- Szkoda, że radni PiS uniemożliwili dwukrotnie dyskusję nad tym dokumentem w czasie posiedzenia komisji, zdejmując plan transportowy z porządku obrad. Nie dali szansy na rozmowę o jego zapisach. Dziś nikt w Łodzi nie ma planu dywersyfikacji obecnej siatki połączeń przez wprowadzenie nowego przewoźnika. Zakładamy znaczące zwiększenie liczby ulic obsługiwanych komunikacją zbiorową. W związku z tym może wystąpić konieczność, żeby koncentrować obsługę MPK tylko na terenie naszego miasta. Dzisiaj przedsiębiorstwo świadczy usługi także w relacjach międzygminnych – tłumaczył Bartosz Domaszewicz.

Dodał, że zgodnie z kierunkiem przyjętym przez komisję europejską stawia się na dywersyfikację, zwiększenie konkurencyjności przewozów w następnych latach i miasta się do tego przygotowują. Robi tak na przykład Warszawa.

- My także powinniśmy sprawdzać różne warianty. Jednak aktualnie planu powierzenia tej usługi innemu operatorowi niż MPK przez Miasto Łódź nie ma – podkreślił Bartosz Domaszewicz.

Wygląda na to, że radni PiS kategorycznie sprzeciwiają się oddaniu choćby kawałka przewozów prywatnej firmie, a z kolei radny PO Domaszewicz wskazuje, że aktualnie nie planuje się powierzyć usługi innemu operatorowi, jednak należy rozważyć różne warianty, w szczególności w kontekście ogólnie przyjętej zasady w UE, aby promować konkurencyjność przedsiębiorstw.

Sam plan jest jednak jakąś tam koncepcją do roku 2025 r. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Nie uważam, by teraz od razu nagle miasto zaangażowało jakiegoś innego przewoźnika. Wymaga to czasu, analiz, rozmów z gminami itd... Samo przekazanie jakichś linii prywatnemu przewoźnikowi przy umowie powierzenia jest możliwe. Wymagałoby to jednak podjęcia uchwały przez radnych, w której to wyłącza się jakąś część (nie wiem - może zapis wskazujący na konkretne linie) z umowy powierzenia. Jak widać wśród radnych w tym temacie panuje raczej negatywne nastawienie. Ewentualnie na podstawie porozumień międzygminnych wprowadzić zapisy, że np. na takim 78 organizatorem jest Aleksandrów itd... i wtedy gmina ościenna wyłania przewoźnika.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"

Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Re: Nowi przewoźnicy

Postautor: Graficzny » pn 19:51, 05 mar 2018

Wiek autobusu to akurat durny kryterium.
Może mieć nawet 20 lat a potrafi być w o wiele lepszym stanie jak jakis dziadowski 5-cio letni szrot.


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości