Obszarowy System Sterowania Ruchem

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
nowy1212
Gaduła
Posty: 1321
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: nowy1212 » sob 18:17, 14 lip 2018

Porozmawiałem na SSC z osobami z Krakowa i patrzcie ile tam rzeczy się da, a u nas nic się nie da.

Otóż pojawił sie artykuł jak to w Krakowie jest super priorytet no to postanowiłem się dowiedzieć jak to tam wygląda i takie opinie:
Aczkolwiek jest lepiej niż było, na mogilskiej/jp2 nieraz wdziałem jak dwa razy pod rząd zapala się światło dla tramwajów a samochody czekają. W efekcie z Czyżyn na Mogilskie jedzie się 9-10 minut, po czym 4-6 przejeżdża przez sam krater.

Jest lepiej, bo np na węźle Rayskiego czy skrzyżowaniu Nowosądecka/Wielicka dodali drugie otwarcie dla tramwaju w cyklu. Ale dalej nie jest idealnie bo przy Politechnice przed przejściem po którym nikt nie chodzi stoi się 2 minuty. A przykład Bronowic jest wg z dupy, bo tam sygnalizacja działa tak, że zgłoszenie o tramwaju jest stałe, a że tramwajów jest tak dużo, że w prawie każdym cyklu jakiś przejeżdża to wygląda to jak wzbudzanie...


Następnie dopytałem się o ich sterowanie ruchem i patrzcie jakie tam "kosmiczne" rzeczy mają:

JA: Też macie coś takiego, że na skrzyżowaniu jeden tramwaj chce jechac prosto, za nim stojący chce w lewo i najpierw zapala się skręt w lewo, a potem prosto co powoduje, ze drugi tramwaj stoi cały cykl?
ODPOWIEDŹ: Nie, sterownik sygnalizacji jest połączony z sygnałem ze zwrotnic więc oprócz "obecności" tramwaju wie też w którym kierunku chce jechać czyli którą pionową puścić.

JA: zdarza się, ze pomijane są u was jakieś fazy, gdy nie ma tramwaju?
O: Większość skrzyżowań działa na akomodacji, nawet tam gdzie nie ma tramwaju, więc fazy pomijane są bardzo często. Jak nie ma wzbudzenia to dany np. lewoskręt może się nie wyzwalać i cały dzień, co jest czasem problematyczne jak pętla nie wykryje rowerzysty czy motocyklisty.

JA: czy u was są miejsca, gdzie tramwaj zbliżając sie do skrzyżowania dostaje zielone? Bo u nas w Łodzi to albo jest koordynacja albo tramwaj musi sie zatrzymać i wtedy może dostanie zielone. Nie ma takiej opcji by zbliżający sie tramwaj dostał zielone z odpowiednim wyprzedzeniem.
O: Tak i na szczęście jest tego coraz więcej. Na wszystkich nowych skrzyżowaniach gdzie przewija się tramwaj montowane jest radio do którego zbliżający się tramwaj wysyła sygnał, dzięki temu nie trzeba bardzo daleko od skrzyżowania umieszczać pętli a tramwaj (jeśli tylko program mu na to pozwoli) przejedzie nawet bez zwalniania. Pętle na takich skrzyżowaniach montowane są przed samym sygnalizatorem w razie awarii radia/systemu. Więc jak coś nie działa to tramwaj stoi przed każdym sygnalizatorem bo musi najechać na pętle i łapie opóźnienia.


Na co Łódź wydała 80mln to ja nie wiem. U nich wszystko działa, a u nas jak zwykle...

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1431
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 19:14, 14 lip 2018

To, co dzieje się w Łodzi, to jest jakaś porażka. I to porażka wynikająca wyłącznie z niedasizmu. Albo niechcizmu.
Oto link do artykułu. Tam jest wszystko pokrótce opisane co do jednego o superpriorytetach na tramwaje w Krakowie. ;)

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: px33 » sob 19:24, 14 lip 2018

Polecam też poczytać jak to się robi w Warszawie, bez żadnego super sytemu. Albo w biuletynie TW albo na wawkomie, gdzie udziela się człowiek, który tworzy algorytmy

nowy1212
Gaduła
Posty: 1321
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: nowy1212 » śr 19:59, 18 lip 2018

Mam takie pytanie - czemu wyświetlają się opóźnienia dla tramwaju typu 1h jak rusza z krańcówki? Ja wiem, że tyle złapał, ale mnie pasażera raczej ta informacja nie interesuje. Ważne jest opóźnienie od momentu ruszenia z krańcówki.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1431
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: TramMomentyStudenta » śr 20:09, 18 lip 2018

Bo chodzi pewnie o to, że dana brygada jest opóźniona. Niemniej jednak w tak kryzysowych sytuacjach powinno nastąpić wyłączenie tramwajów z systemu, bo gdyby wyświetlać informację o czasie opóźnienia względem rozkładowego, to motorniczy mogliby się nie połapać.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1321
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: nowy1212 » śr 20:21, 18 lip 2018

No, ale ten system to chyba głównie jest dla pasażerów. Jakoś motorniczowie zyli, gdy tych systemów nie było i jestem pewien, ze nikt się nie mylił kiedy kończy pracę :)

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: px33 » śr 21:03, 18 lip 2018

No bo to jest opóźnienie względem planu brygady, najbardziej obiektywne. Zresztą z punktu widzenia tego systemu lepiej że tramwaj jedzie na opóźnionym kursie bo inaczej nie wyświetla się w systemie (albo wyświetla dwa razy) plus na tablicach pojawia się (przez całą trasę...) komunikat "Odjazd za milion minut".

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1431
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: TramMomentyStudenta » śr 21:38, 18 lip 2018

No, ale to jest już śmiech w cyrku. :D To już lepiej wyłączą system w takiej kryzysowej sytuacji. No sorry, ale nie ma się co ośmieszać, tylko mimo wszystko iść do przodu. Owszem, cierpi na tym cała informacja pasażerska, lecz sytuacja, gdy opóźniony mocno tramwaj pokazuje się w systemie, to jest i tak niesamowity chaos.

px33
Fan forum
Posty: 4942
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: px33 » śr 21:51, 18 lip 2018

Ale wlaśnie po to jest ten system żeby pokazywać takie tramwaje. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem to równie dobrze można używać rozkładów statycznych.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1431
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Obszarowy System Sterowania Ruchem

Postautor: TramMomentyStudenta » śr 21:57, 18 lip 2018

Można spróbować tymczasowo przełączać kursy poszczególnych brygad, obawiam się jednak, że będzie to drogie rozwiązanie. Trochę musieliby się przy tym naharatać informatycy. :(


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości