Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » sob 11:34, 01 wrz 2018

Niezwłocznie po czym? Po odjeździe z poprzedniego przystanku?

I to NŻ ma dotyczyć tramwajów? To jakaś nowość, myślałem, że chodzi tylko o autobusy. Chyba nigdzie w Polsce NŻ na tramwaje nie ma. Poza tym... przecież chyba wszystkie Konstale w Łodzi (nie mam pewności co do trzydrzwiowców) nie mają przycisków "stop", a w dodatku wciśnięcie guzika IOD przed zatrzymaniem się tramwaju w ogóle nie jest rejestrowane. To jak to niby miałoby działać?

Nie mówię, że NŻ na tramwajach to złe rozwiązanie, bo też by się w niektórych miejscach przydało, ale wymagałoby to doposażenia niemal wszystkich tramwajów, jakie po Łodzi jeżdżą.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

nowy1212
Gaduła
Posty: 1235
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: nowy1212 » sob 12:09, 01 wrz 2018

Zacznijmy od autobusów, a potem dopiero można myśleć co z tramwajami.

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » sob 13:48, 01 wrz 2018

Dokładnie.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1373
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 13:59, 01 wrz 2018

Kpc21 pisze:Niezwłocznie po czym? Po odjeździe z poprzedniego przystanku?

Po przyjeździe na dany przystanek.

przecież chyba wszystkie Konstale w Łodzi (nie mam pewności co do trzydrzwiowców) nie mają przycisków "stop", a w dodatku wciśnięcie guzika IOD przed zatrzymaniem się tramwaju w ogóle nie jest rejestrowane. To jak to niby miałoby działać?

Dokładnie o tym mówiłem. Tego typu rozwiązania nie mają nawet Woltany chyba. A szkoda. Przynajmniej one uratowałyby honor Konstali i jakoś ten przycisk by można było naciskać wcześniej, jak w Citkach, Pesach, a także M8CNach (nie wiem, czy w Bogestrach też to działa)

Kuba
Administrator
Posty: 3265
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kuba » sob 15:32, 01 wrz 2018

TramMomentyStudenta pisze:Powiem tak. NŻ po 22 i do 6 na tramwajach powinien raczej polegać na tym, że jak pasażer będzie chciał wysiąść lub wsiąść, to musi niezwłocznie (w ciągu np. 3 sekund) nacisnąć przycisk. W weekendy to samo mogłoby obowiązywać od godziny 20 i nawet do 7.
Przecież już teraz niekiedy tak to funkcjonuje, że prowadzący zatrzymuje pojazd na przystanku, włącza na kilka sekund akceptację, jak nikt nie korzysta to jedzie dalej.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » sob 16:09, 01 wrz 2018

TramMomentyStudenta pisze:Po przyjeździe na dany przystanek.

No ale to przecież tak jest bez żadnego NŻ. To, co opisujesz, to standardowa sytuacja przy braku NŻ (czasem nawet czas oczekiwania na ewentualne wciśnięcie przycisku jest jeszcze krótszy), a nie żadne NŻ :)

Kuba pisze:Przecież już teraz niekiedy tak to funkcjonuje, że prowadzący zatrzymuje pojazd na przystanku, włącza na kilka sekund akceptację, jak nikt nie korzysta to jedzie dalej.

Nie niekiedy, tylko niemal zawsze, chyba że pojazd musi trochę odstać na przystanku np. bo czeka na zielone światło albo dlatego, że jest mocno przed czasem. 3 sekundy to, wbrew pozorom, długo.

Przynajmniej one uratowałyby honor Konstali i jakoś ten przycisk by można było naciskać wcześniej, jak w Citkach, Pesach, a także M8CNach (nie wiem, czy w Bogestrach też to działa)

Biorąc pod uwagę, że w niemieckich miastach zazwyczaj niemal wszystkie (lub po prostu wszystkie) przystanki i autobusowe, i tramwajowe są na żądanie, a Bogestry pochodzą z Niemiec, wątpię, by było w nich inaczej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1373
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 16:31, 01 wrz 2018

No to w takim razie nie da się, póki co, zrobić typowego NŻ dla tramwajów. Dla autobusów - dla mnie to by mogły być zawsze i wszędzie, ale w większości przypadków też się nie da. Ja mówię - raczej głównie strefa podmiejska i suburbia, tam tych ludzi jest zdecydowanie mniej. Można wprowadzić też ogólnomiejskie NŻ dla autobusów od 21 i do 6 (w weekendy od 20 i do 7) oraz przy kursach wyjazdowych i zjazdowych (bo takowe zdarzają się w ciągu całej doby).

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » sob 16:33, 01 wrz 2018

Dla autobusów się da.

Na razie pewnie będzie tylko na jakichś peryferyjnych, mało uczęszczanych przystankach, ale jak najbardziej to może się rozwinąć.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1373
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 16:37, 01 wrz 2018

Oczywiście, że może.

Byle się to nie skończyło źle. Dla pasażerów to może nie jest źle z założenia, że trzeba wcześniej wyjść, ale liczyć na taką namiastkę szczęścia, że się zdąży na autobus, to nawet powiem, że strach :lol:

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1899
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Karol » ndz 10:05, 02 wrz 2018

mig pisze:Nie będzie machania. Pilotaż już niedługo.


hax pisze:Szkoda, że nie będzie machania - w sytuacji, gdy na danym przystanku na żądanie będzie się zatrzymywać więcej niż jedna linia, ułatwiłoby to kierowcy rozróżnienie, na który autobus czeka pasażer


Już mówiłem, że to jest głupie, bo przebywanie na przystanku nie jest równocześnie chęcią z jego skorzystania, ale to Wasz problem :mrgreen:

Kpc21 pisze:Chyba nigdzie w Polsce NŻ na tramwaje nie ma.

Warszawa Metro Młociny 16 dla linii 2 formalnie taki jest. Tam nikt nie wysiada, a wsiadają niedobitki, więc jak ktoś będzie tam stał to i tramwaj się zatrzyma.
Obrazek

px33
Fan forum
Posty: 4876
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: px33 » ndz 11:04, 02 wrz 2018

Kraków chyba też ma tramwajowe NŻ.

mig
Moderator
Posty: 3269
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: mig » ndz 11:44, 02 wrz 2018

hax pisze:Szkoda, że nie będzie machania - w sytuacji, gdy na danym przystanku na żądanie będzie się zatrzymywać więcej niż jedna linia, ułatwiłoby to kierowcy rozróżnienie, na który autobus czeka pasażer

Tylko, że przystanków NŻ z więcej niż jedną linią będzie naprawdę niewiele.
Wprowadzając rozgraniczenia godzinowe itp. tylko skomplikowalibyście ludziom życie, po co to? Zasady muszą być maksymalnie proste, nie każdy musi się na tym znać.

jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2092
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: jan_defecto » ndz 14:30, 02 wrz 2018

Tramwajowe NŻ mają:
- Szczecin
- GOP
- Kraków
- Warszawa (tylko jeden przystanek wspomniany przez Admina)
Na innych sieciach tramwajowych w Polsce są tylko przystanki stałe.

jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2092
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: jan_defecto » śr 22:50, 19 wrz 2018

W temacie "Przystanki" poruszono temat "nowych stajni jednorożców". Nie chcę kontynuować OT dlatego piszę swój post tutaj.
Jedna z nich ma się pojawić na Zgierskiej przy Liściastej i podejrzewam, że po budowie przystanku przesiadkowego Zgierska/Liściasta skróceniu do tego miejsca ulegną trasy linii 59 i 73. W materiałach promujących nową siatkę połączeń 2017 było napisane:
- "Możliwe dalsze zmiany trasy po ustabilizowaniu kursowania tramwajów na Radogoszcz – zwiększenie częstotliwości przy skróceniu trasy".
- "Rezygnacja z linii 59 wzdłuż ŁTR do pl. Wolności (zmiana wejdzie w życie w III/IV po zatrudnieniu dodatkowych motorniczych), - Do tego czasu pozostawiamy linię 59 na obecnej trasie i kierujemy linię 73 do pl. Wolności wzdłuż ŁTR"

Jakie tu widzę problemy:
- pasażerowie obecnie dojadą w/w autobusami do placu Wolności (czyli jakby autobus dowoził tylko do tramwaju, to pasażerowie mieliby dodatkową przesiadkę). Żeby taka przesiadka miała sens to maksymalny czas oczekiwania na autobus powinien wynosić 5 minut. W związku z tym skrócone 59 i 73 powinny kursować co 4-5 minut każda, niezależnie od typu dnia i jego pory (oczywiście w godzinach funkcjonowania komunikacji dziennej). Wcześnie rano/późnym wieczorem może być mniej kursów, ale ułożyć kursy tak, żeby dowoziły na pierwsze/ostatnie tramwaje i z nich odwoziły i pilnować skomunikowań. Znając życie ZDiT zostawi takt obecny, co przy ułożeniu rozkładów i opóźnieniach/zatrzymaniach/awariach spowoduje rozkomunikowania. Dlatego pasażerowie nie lubią przesiadek, bo każda przesiadka to spora strata czasu.
- w przypadku awarii tramwajów na Zgierskiej linie 59 i 73 powinny robić za doraźną KZ do najbliższej innej przesiadki na tramwaj (np. Dolna, Limanowskiego). Nie wiem czy MPK i ZDiT na to wpadną bo słabo byłoby jakby 59/73 wywalił ludzi na Liściastej, żeby sobie poczekali na niekursujący tramwaj.
- trasa na Zgierskiej jest znana ze swojej podatności na kolizje. Torowisko jest obok jezdni i kierujący samochodami podczas skrętów ze Zgierskiej nie patrzą na tory i wjeżdżają pod tramwaje. Dlatego jest sporo zatrzymań na tej trasie.
- tabor tramwajowy nadal mamy stary i awaryjny, przez co jest dużo zatrzymań.
- ZDiT skracając 59/73 musiałby wzmocnić tramwaje na Zgierskiej (generalnie 11 to chyba najbardziej zapełniona linia w mieście) i dbać o równy takt.
- ZDiT musiałby zapewnić więcej tramwajów niskopodłogowych na Zgierskiej. Uważam, że o skróceniu tras 59/73 możemy myśleć jak zapewnimy na Zgierskiej wszystkie kursy tramwajowe niskopodłogowe, bo skoro na 59 i 73 kursują same niskacze, to przesiadka powinna być z niskopodłogowego autobusu na niskopodłogowy tramwaj.
- generalnie tramwaje są dość wolne i będzie słuszne narzekanie, że 59 do placu Wolności (autobus de facto pospieszny patrząc po układzie przystanków) jechał szybciej. Tramwaj od Sikorskiego do Manufaktury ma 11 przystanków, a autobus ma 7. W drugą stronę od licząc od Legionów do Sikorskiego jest tak samo. W szczycie w korkach może tramwaj jest szybszy, ale przez większość dnia zdecydowanie wygrywa autobus.
Przykładowo pasażer wsiadając na Sikorskiego/Nastrojowa dojedzie do Limanowskiego w 10-13 minut. Po skróceniu autobus od Nastrojowej do Liściastej będzie jechał 5 minut (o ile A+T będzie tylko na przystanku przy Liściastej), albo z 7 minut (jak A+T będzie od Sikorskiego i 59 będzie stawał na dodatkowych przystankach). Potem będzie trzeba dodać jakieś 3 minuty oczekiwania na tramwaj (wersja optymistyczna). Czyli mamy już 8 albo 10 minut. Tramwaj od Liściastej do Limanowskiego jedzie 6-9 minut. Autobus obecnie jedzie 5-8 minut. Czyli podsumowując podróż z przesiadką od Nastrojowej do Limanowskiego zajmie 14-19 minut przy założeniu 3 minutowej przesiadki, obecnie jeżdżący 59 autobus zgodnie z rozkładem przejeżdża tą trasę w 10-13 minut.

Yakuzzi
Stały bywalec
Posty: 353
Rejestracja: czw 16:45, 07 lip 2016

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Yakuzzi » czw 07:42, 20 wrz 2018

Te założenia pisano gdy po Zgierskiej jeździły 4, 11, 45 i 46 czyli 4 linie. Teraz są 2 więc wycofanie 59 i 73 można sobie między bajki włożyć chyba że pojawi się nowa linia tramwajowa na Helenówek z pełnoprawnym taktem przez cały tydzień (12/15/20).

Ponadto, pierwotny plan zakładał kursowanie 59 co 6 minut na trasie Świtezianki - Sikorskiego, Zgierska, Liściasta, Włókniarzy - 11 Listopada a 73 miało w ogóle nie być. Jeśli już robić dowozówki to lepiej taką niż odrębnie 59 i 73 do Liściastej.

Trzecia kwestia to obsługa Pojezierskiej. Tam wywalczono 73 w zamian za stare 99 i wątpię by teraz zdecydowano się to zabrać.

Kazik
Megagaduła
Posty: 2784
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kazik » czw 08:17, 20 wrz 2018

Warto też zauważyć, że zrobienie przystanku A+T może oznaczać wydłużenie czasu przejazdu autobusu (przy niezmienionej trasie), bo autobus najpierw będzie musiał zjechać z jezdni ulicy Zgierskiej na wspólny przystanek, a poźniej wyjechać z niego z powrotem na główną jezdnię. Czyli dodatkowe dwukrotne stanie na światłach, a wiadomo jak to wygląda przy łódzkim priorytecie na dla komunikacji miejskiej :P

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » czw 09:08, 20 wrz 2018

Yakuzzi pisze:Te założenia pisano gdy po Zgierskiej jeździły 4, 11, 45 i 46 czyli 4 linie. Teraz są 2 więc wycofanie 59 i 73 można sobie między bajki włożyć chyba że pojawi się nowa linia tramwajowa na Helenówek z pełnoprawnym taktem przez cały tydzień (12/15/20).

4 kursowało wtedy co 24 minuty, teraz jeździ co 12 minut.

Tak więc - więcej odeszło (kurs co 12 minut, na przemian 45 i 46), niż przybyło (kurs 4 co 24 minuty), ale takie spojrzenie - 2 linie zamiast 4 - jest nieco przekłamane. Efekt jest w zasadzie taki, jakby tylko jedną z linii: 4, 45, 46 zlikwidowano, a nie dwie.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

Yakuzzi
Stały bywalec
Posty: 353
Rejestracja: czw 16:45, 07 lip 2016

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Yakuzzi » czw 10:02, 20 wrz 2018

Zgadza się, ale przecież właśnie przez ułomny takt 4 zdecydowano o pozostawieniu autobusów dublujących tramwaje do pl. Wolności. A skoro aktualnie jest jeszcze mniej kursów niż wtedy (-2,5 k/h w robocze, -2 k/h w soboty i niedziele) to nie ma co gadać o zabieraniu 59 i 73 bez uruchomienia nowej linii tramwajowej na Zgierskiej.

Jordi
Gaduła
Posty: 1162
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Jordi » czw 14:28, 20 wrz 2018

Wczoraj prawie całe popołudnie kursowałem MPK po mieście. Obserwacje:

Na Piłsudskiego od 13:20 do 13:35

4 pustawa
8 przeciętnie
9B pustawa ( :o )
10AB przyzwoicie
13 totalnie wręcz pusta (jechały całe 3 osoby)

Do tego 80 z jakimiś 15 pasażerami w przegubie w kierunku centrum, czyli nijak.

Włókniarzy/Legionów 14:30-14:50

8 zapchana w kierunku Teo, w kierunku centrum nieco słabiej, ale też dobrze.
9B pustawe
16 w kierunku Teo pusta, w kierunku centrum kilka miejsc siedzących niemniej wyraźnie słabiej od 8 mimo, że 16 jechała tuż przed nią...
43B w kierunku centrum naprawdę dobre napełnienie
74AB pustawe
83 porządnie napełnione
97AB puste

RLL 16:45-17:05

11B w obu kierunkach w miarę dobrze, ale bez szału tłokowego ;)
15 na Kurczaki porządnie napełnione, do centrum przeciętnie (pojedyncze wolne miejsca siedzące)
16 na Rudę z połowa miejsc wolna, na Teo naliczyłem całe 11 osób na 2 wagony.
41 przywoicie napełnione (kilka wolnych miejsc siedzących) do Pabianic, w drugą stronę pustawe

50ABC w kierunku Rudy przyzwoicie, na Plac pusto
52 przeciętnie w obu kierunkach (mimo rzadszego taktu :o )
57 sporo ludzi z centrum wysiadało, w kierunku centrum bez szału
63 puste totalnie w obu kierunkach
69 na Retkinię słabawo, na Dąbrowę porządnie zapełnione


Tyle w sumie.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1235
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: nowy1212 » czw 15:37, 20 wrz 2018

Jordi pisze:Wczoraj prawie całe popołudnie kursowałem MPK po mieście. Obserwacje:

Na Piłsudskiego od 13:20 do 13:35

4 pustawa
8 przeciętnie
9B pustawa ( :o )
10AB przyzwoicie
13 totalnie wręcz pusta (jechały całe 3 osoby)

Nic dziwnego jak tyle linii jest. Już niech poczekają do października, ale jeśli w połowie października będzie równie kiepsko to trzeba będzie jedną linię skrócić na Radiostację, bo to nie ma sensu.

Do tego 80 z jakimiś 15 pasażerami w przegubie w kierunku centrum, czyli nijak.

Bo ta linia stoi w korkach. Skopano WZ, ze nie zrobiono PAT na widzewskim odcinku - powinien być od centrum do Gogola.


Włókniarzy/Legionów 14:30-14:50

8 zapchana w kierunku Teo, w kierunku centrum nieco słabiej, ale też dobrze.
9B pustawe
16 w kierunku Teo pusta, w kierunku centrum kilka miejsc siedzących niemniej wyraźnie słabiej od 8 mimo, że 16 jechała tuż przed nią...

Prosta sprawa 16 powinna stanowić wsparcie dla 8 i jechać do stajni, a dalej no to teraz np. na Chojny wysłać i tyle.


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości