Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: TramMomentyStudenta » pt 00:46, 06 lip 2018

Docelowe otwarcie torowiska na ŚR to teoretycznie czerwiec 2020, samochody wrócą na nią później.

mig
Moderator
Posty: 3423
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: mig » pt 06:41, 06 lip 2018

nowy1212 pisze:Z innego wątku
eDragon55 pisze:Na linii 14 nawet w roku szkolnym nie ma za dużego ruchu a co dopiero teraz. Jeden wagon bardziej sprawdziłby się na 14 jak na 1, w której obecnie jest ciasno. Nie wspominając o Pesach bo te rzeczywiście się marnują na tej linii nie dość, że jeżdżą po krzywych torach to jeszcze nie duży ruch pasażerski. Na Śmigłego-Rydza największe napełnienie ma linia 13.

Bo 14 wymaga przetrasowania. Ja widze dwie opcje:

1. Wydłużenie 14 na Żabieniec i skrócenie 16 na Karolew

Trasa 14 dłuższa by była o 3,7km względem trasy na Karolew.
Trasa 16 krótsza by była o 6,45km względem trasy na Teofilów.

Finansowo powinno to mniej więcej jakoś wyjść sensownie (więcej wydaje się na bezsensowny podział linii między zajezdniami). Zaletą jest to, ze 14 wesprze trochę 8 co nada jej sensu.
Wad natomiast trochę tu więcej, bo Teofilów by stracił jedną linię (bo dopiero od Żabieńca). Nie wiadomo też czy taka 16 by miała sens - chyba tylko na jednym wagonie, choć moim zdaniem do likwidacji tylko wtedy traci Kopernika, choc tu pytanie jaka jest wymiana pasażerska na Kopernika dla linii 16.
Niskacz powinien dać sobie radę na Włókniarzy z resztą są 2 lata na to by temu zaradzić ( na 14 nie będzie Pes przez remont ŚR).


2. wydłużenie 14 na Retkinię, a skrócenie 10A na Karolew.
Wadą jest to, ze Retkinia by straciła Swingi z 10A, a na 2 lata by miała Konstale (bo z 14 by Swingi zniknęły, choć z drugiej strony pewno pojawią się na 12).
Teoretycznie wadą jest też odpowiednie wytaktowanie, bo wiadomo, ze najważniejsze jest wytaktowanie 10AB i tu musi być 6min. Teoretycznie, wiec w takiej sytuacji Retkinia miałaby gorzej, bo mniej równy takt. Ja widzę to tak:
Retkinia
05 - 14
09 - 10B
17 - 14
Czyli 4,8min, a obecnie jest 6min.
Wróblewskiego
00 - 10A
02 - 14
06 - 10B
12 - 10A
Czyli 2,4,6min (przed wakacjami było podobnie tylko, że 00 - 10B, 04 - 14, 06 - 10A)

Z drugiej strony pamiętajmy, ze jeszcze z Retkini do DTC jeździ linia 18 w szczycie zatem Retkinia i tak by była w dobrej sytuacji. Tak więc też Retkinia by nie musiała rozpaczać, ze ma jakiś głupi takt, bo 10B, 14 i 18 daje w szczycie tramwaj co 4min do DTC. To i tak lepiej niż wiele innych osiedli.
Zaleta jest też taka, ze nie trzeba wiele zmieniać, a 14 by miała stała trasę. 14 by miała większe potoki na zachodnim odcinku trasy, a 10A i tak będzie się cieszyć powodzeniem, bo na Widzew jedzie sporo osób.


Stąd ja osobiście byłbym za drugim wariantem, bo moim zdaniem nie powoduje on wielkiego bałaganu, a umożliwi lepsze rozłożenie potoków na liniach 10A,10B i 14. Retkinia tylko odrobinę straci, ale przy takiej liczbie linii do DTC (10AB,14,18) to i tak czas oczekiwania jest niewielki.

Co do diagnozy się zgadzam, 14 na zachodnim odcinku jest nieefektywną linią, ale ten drugi manewr tylko przeniesie problem z 14 na 10A. Moim zdaniem Włókniarzy potrzebuje wsparcia i tutaj ta 14 by się bardziej przydała. Niestety choć likwidacja 16 może i zrekompensowałaby wydłużenie 14 to żeby układ był optymalny 18 musi być linią całotygodniową, a do tego wypadałoby wydłużyć 5 na Kochanówkę. Tu jest pies pogrzebany.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: TramMomentyStudenta » pt 07:57, 06 lip 2018

A 5 nie wystarczy na Teofilów przedłużyć? Tzn. do Szczecińskiej? 5 na Szczecińskiej to tradycja, którą zepsuły remonty w centrum Łodzi.
A co do 18, to chętnie bym zastanowił się... nad zmianą trasy, jeśli to ma być linia całotygodniowa.
A zresztą niech dzieje się, co chce - i tak mam inny pomysł na siatkę połączeń na lata 2022+. O tym będę pisał w Naszych wyobrażeniach.

Awatar użytkownika
SzK
Sympatyk forum
Posty: 776
Rejestracja: pt 11:30, 07 lip 2006
Lokalizacja: Pabianice / Warszawa

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: SzK » pt 09:37, 06 lip 2018

Kończenie biegu linii 5 na Żabieńcu, czy 14-ki na Karolewie miałoby sens jedynie w hipotetycznej sytuacji, w której tramwaje od strony Teofilowa / Retkini byłyby tak napełnione, że nikt więcej by się nie mieścił. W przypadku 5-ki nie ma to miejsca.

Można na Karolewie dać pojedyncze kursy wzmacniające w porannym szczycie, jeżeli w roku szkolnym jest problem po siódmej rano. Ale czy jest?

Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Graficzny » pt 09:43, 06 lip 2018

9 też nie jest taka pełna na nowym odcinku a pomimo tego nie kończy trasy przy stadionie.

Awatar użytkownika
SzK
Sympatyk forum
Posty: 776
Rejestracja: pt 11:30, 07 lip 2006
Lokalizacja: Pabianice / Warszawa

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: SzK » pt 09:47, 06 lip 2018

Kpc21 pisze:Ale ta definicja została stworzona tylko na potrzeby tej konkretnej ustawy.

Ale ta ustawa została napisana ze względu na organizację transportu publicznego ;)

Nie ulega wątpliwości, że dworzec jest to budynek i dla mnie to powinno być podstawowym kryterium.
W Warszawie chyba sobie z tym poradzili. Przystanek nie nazywa się Dworzec Warszawa Wschodnia, tylko Dworzec Wschodni.
Pętla przy przystanku Olszynka Grochowska nie nazywa się Dworzec Olszynka Grochowska, tylko PKP Olszynka Grochowska, tak samo jak pozostałe przystanki komunikacji miejskiej przy przystankach kolejowych. PKP Anin, PKP Wawer, PKP Żerań itd.

W Łodzi są de facto 4 dworce, Fabryczny, Kaliski, Chojny i Widzew. Żabieniec już niekoniecznie, ale od biedy można uznać za piąty.
Dlaczego nie nazwać przystanków PKP Dąbrowa, PKP Andrzejów? Nazwa Łódź jest zbędna bo skoro to komunikacja miejska w Łodzi, to wiadomo, że jest to Łódź, a nie Gdańsk.

mig
Moderator
Posty: 3423
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: mig » pt 12:36, 06 lip 2018

TramMomentyStudenta pisze:A 5 nie wystarczy na Teofilów przedłużyć? Tzn. do Szczecińskiej? 5 na Szczecińskiej to tradycja, którą zepsuły remonty w centrum Łodzi.

Byłaby to trzecia linia co 12 na 2 kołach, także ta Kochanówka tylko z powodów technicznych. Już teraz (tzn. w stałym układzie) bywają tam cyrki z wycofywaniem wagonów itp. jak tylko któryś opóźniony z Centrum przyjedzie.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1538
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: nowy1212 » pt 13:15, 06 lip 2018

mig pisze:Co do diagnozy się zgadzam, 14 na zachodnim odcinku jest nieefektywną linią, ale ten drugi manewr tylko przeniesie problem z 14 na 10A.

No tak tylko, że 10A i tak będzie popularniejsza linią niż 14, bo już przy DTC będzie tłok, bo trasa na Widzew jest zdecydowanie bardziej popularna od jazdy na Dąbrowę.
Taka zamiana dałaby moim zdaniem korzyści w postaci bardziej równomiernego rozłożenia potoków na 10A i 14. Oczywiście mozna też policzyć pasażerów i zobaczyć, gdzie wysiadają. No i 14 by miała stałą trasę przez cały tydzień. Nie upieram sie, ale moim zdaniem odpowiednie analizy warto by było zrobić.

Inna sprawa, ze też tu sobie pisze o tym co mozna zrobić, ale póki co to i tak taka zmiana nie ma sensu, bo 14 zaraz pojedzie objazdem i coś czuję, ze jeszcze mniej pasażerów będzie nią jeździć, a taka zamiana teraz tylko by wprowadziła więcej problemów niż korzyści. No, a co bedzie za 2 lata gdy skończą remont trudno powiedzieć, bo dalej pełno linii będzie jeździć objazdami.

mig pisze:Moim zdaniem Włókniarzy potrzebuje wsparcia i tutaj ta 14 by się bardziej przydała. Niestety choć likwidacja 16 może i zrekompensowałaby wydłużenie 14 to żeby układ był optymalny 18 musi być linią całotygodniową, a do tego wypadałoby wydłużyć 5 na Kochanówkę. Tu jest pies pogrzebany.

No właśnie stąd ten wariant moim zdaniem nie jest realny bez większych zmian w siatce połączeń tramwajowych. Jedno jest pewne tramwaj na Karolew nie ma sensu i jesli będą jakies zmiany przeprowadzane to tu trzeba będzie coś zmienić.

mig pisze:Byłaby to trzecia linia co 12 na 2 kołach, także ta Kochanówka tylko z powodów technicznych. Już teraz (tzn. w stałym układzie) bywają tam cyrki z wycofywaniem wagonów itp. jak tylko któryś opóźniony z Centrum przyjedzie.

To zostaje 5A i 5B. Choc nie wiem czy to ma sens.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » pt 13:21, 06 lip 2018

SzK pisze:Dlaczego nie nazwać przystanków PKP Dąbrowa, PKP Andrzejów? Nazwa Łódź jest zbędna bo skoro to komunikacja miejska w Łodzi, to wiadomo, że jest to Łódź, a nie Gdańsk.

I to też dobry pomysł, ale niektórzy będą mieć ból tylnej części ciała, że tam głównie zatrzymują się pociągi ŁKA i Przewozów Regionalnych, a nie PKP.

Same stacje i przystanki należą jednak nadal do PKP, więc moim zdaniem takie oznaczenie byłoby jak najbardziej w porządku.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1926
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Karol » sob 10:02, 07 lip 2018

Kpc21 pisze:
SzK pisze:Dlaczego nie nazwać przystanków PKP Dąbrowa, PKP Andrzejów? Nazwa Łódź jest zbędna bo skoro to komunikacja miejska w Łodzi, to wiadomo, że jest to Łódź, a nie Gdańsk.

I to też dobry pomysł, ale niektórzy będą mieć ból tylnej części ciała, że tam głównie zatrzymują się pociągi ŁKA i Przewozów Regionalnych, a nie PKP.

Same stacje i przystanki należą jednak nadal do PKP, więc moim zdaniem takie oznaczenie byłoby jak najbardziej w porządku.


I to jest najlepsze podsumowanie tej dyskusji.
Obrazek

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1471
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: kuba_bed » sob 11:07, 07 lip 2018

Kpc21 pisze:Sam sugerowałem wtedy, by w przetargach na nowy tabor dawać wymóg, by SIP pozwalał na wyświetlanie takich symboli, i z czasem w końcu mielibyśmy większość, a potem wszystkie pojazdy, które te symbole by wyświetlały. Ale MPK "nie, bo nie".

Już od któregoś przetargu wstecz jest wymóg możliwości stosowania piktogramów - nie tylko ostatni to posiada. To oznacza, że niemała część taboru daje taką możliwość.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » sob 11:29, 07 lip 2018

To może warto zacząć je stosować.

Tylko pytanie, czy da się ogarnąć, by część tablic wyświetlała piktogram, a część napis PKP, czy coś w tym stylu.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

Kazik
Megagaduła
Posty: 2813
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kazik » wt 10:40, 10 lip 2018

Nie do końca się zgodzę, że 14 na Dąbrowę ma małe napełnienia. Tzn. w wakacje może ma, nie wiem, bo jeżdżę częściej rowerem, ale w ciągu roku np. NF6D ma optymalną pojemność. Na pewno między Piotrkowska-Centrum a Śmigłego-Rydza / Przybyszewskiego mniejszy skład byłby za ciasny. Solówka odpada, Swing faktycznie odrobinę za duży.
Z kolei sens 14 skróconej do Karolewa odkryłem, gdy zacząłem korzystać z parkingu pod wiaduktami na Dw. Kaliskim jako P+R. Osoby czy to przesiadające się z auta, czy z pociągu, w 14 mogą liczyć na sporo wolnego miejsca, podczas gdy (szczególnie w porannym szczycie) do 10AB już muszą się wciskać.
Niemniej za 14 na Żabieniec podpisuję się obiema rękami, bo wsparcie dla 8 na Włókniarzy szczególnie przydatne byłoby wieczorami i w weekendy, gdy tkwi się nawet i 20 minut na przystanku. Przystanek Włókniarzy-Legionów to spory węzeł przesiadkowy, a i do Fali czy parku na Zdrowiu na tyle blisko, że nie trzeba się przesiadać na 9. Dojazd 13 od skrzyż. Marszałków do tego skrzyżowania jest koszmarnie długi - 10 minut więcej niż linią 8!
Jordi pisze:74 moim zdaniem wystarczyłoby co 15-20, a w weekendy wywalić 15 - to w soboty powietrze wozi...

Jeżdżę też czasem na Złotno i muszę się niestety zgodzić. W 74 tłumów nie ma, a już 97 to w ogóle muchowóz. Optymalny był układ z 74AB jadącym do Aleksandrowa, Niesięcina i Złotna we wszystkich kursach przez Srebrzyńską, ale niestety Rada Osiedla wywalczyła swoje rozwiązanie z kursami przez ZOO :(

nowy1212
Gaduła
Posty: 1538
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: nowy1212 » wt 10:54, 10 lip 2018

Kazik pisze:Nie do końca się zgodzę, że 14 na Dąbrowę ma małe napełnienia. Tzn. w wakacje może ma, nie wiem, bo jeżdżę częściej rowerem, ale w ciągu roku np. NF6D ma optymalną pojemność. Na pewno między Piotrkowska-Centrum a Śmigłego-Rydza / Przybyszewskiego mniejszy skład byłby za ciasny. Solówka odpada, Swing faktycznie odrobinę za duży.

Dlatego po remoncie ŚR nalezy do konać po prostu zmian w obsadzie taborowej i Swingi '18 dac na linię 12, a NF6D na linię 14. Wtedy tabor bedzie dostosowany do potoków - przeciętne potoki to mniejszy tramwaj i więcej miejsc siedzących, a duże potoki (12) to większy tramwaj i mniej miejsc siedzących.


No, ale to dopiero za jakiś czas. Swoja drogą ciekawe kiedy zaczną się rozmowy w sprawie nowej siatki połączeń co ma wejść po zakończeniu budowy tunelu na początku 2022r. Mam nadzieję, ze tym razem zrobią to tak by wszystko było gotowe na reformę, a nie że potem trzeba będzie znowu czekać na jakies poprawki...

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Kpc21 » wt 11:38, 10 lip 2018

Zgadzam się z sensem 14 jeśli chodzi o wsiadanie na Kaliskim. Wielokrotnie tego doświadczyłem i nie raz przepuszczałem 10 i wsiadałem w 14 (mając i tak dużo za dużo czasu na przejazd z pociągu na uczelnię), bo w 14 dużo luźniej, a w 10 tłok.

I przesiadka na Stajni zamiast bardziej oczywistej przy WAM-ie, bo wolę nawet trochę dalej dojść na uczelnię od Piotrkowskiej, niż biegać po przejściach podziemnych przy WAM-ie.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

hytgar655
Stały bywalec
Posty: 323
Rejestracja: sob 17:58, 16 lip 2016

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: hytgar655 » wt 16:16, 10 lip 2018

Zabranie Swingów z 14 będzie strzałem w kolano. Wątpię, żeby ludzie to przemilczeli. 14 nawet w wakacje nie ma małych napełnień. Nawet wieczorami jest dużo ludzi. Jak już się tam wysłało nowe tramwaje, to trzeba się tego trzymać.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1538
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: nowy1212 » wt 16:31, 10 lip 2018

hytgar655 pisze:Zabranie Swingów z 14 będzie strzałem w kolano. Wątpię, żeby ludzie to przemilczeli. 14 nawet w wakacje nie ma małych napełnień. Nawet wieczorami jest dużo ludzi.

I tak oto z pustej 14 mamy 14 która ma duże napełnienia. Dobrze, ze licza pasażerów to poznamy jak duze sa te napełnienia na tle innych linii.

hytgar655 pisze:Jak już się tam wysłało nowe tramwaje, to trzeba się tego trzymać.

I tak przez 2 lata nie będzie Swingów ani NF6D, więc nie sadze by były protesty.

Powiedz po prostu, ze jeździsz 14 i cieszysz się, że ma klimatyzację i tyle. Nic złego w tym, ze człowiek mysli głównie o sobie, natomiast nie pisz, ze ma duże potoki, bo różni użytkownicy już tu piszą, ze na tle innych linii potoki sa małe.,

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1541
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: TramMomentyStudenta » wt 16:43, 10 lip 2018

No ale Swingi od samego początku były przypisane na linię 14, a na innej będą mogły być dopiero wtedy, gdy:
1) będzie sytuacja, która do tego najzwyklej w świecie zmusi, czyli słynny już remont ŚR, trwający bagatela 2 lata;
2) a po remoncie ŚR może i przyjdzie taki moment, gdy Swingi znikną z 14, bo albo... Polska wyjdzie z Unii lub Unia przestanie istnieć, albo Swingi będą już w na tyle złym stanie technicznym, że będą im odpowiadać praktycznie wszystkie linie, na których są przyzwoite potoki.

nowy1212
Gaduła
Posty: 1538
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: nowy1212 » wt 16:49, 10 lip 2018

Swingi nie są przypisane do 14 tylko mają łączyć tramwaj z koleją i łączyć dwie stacje kolejowe, czyli wynika z tego, ze na 12 moga iść. Tak ktoś nawet na SSC napisał obeznany w temacie.
To ze są na 14 to po prostu taką decyzję podjęto, ale nie muszą one byc na tej linii. Z reszta jakiś zcas temu na ŁFK zaproponowałem by Swingi 18 dac na 11 na te 2 lata to odpowiedź była własnie taka, ze jest tylko jeden przystanek kolejowy (Pabianicka)

Wojtek94
Weteran
Posty: 5181
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Re: Plan transportowy / nowy model transportu zbiorowego

Postautor: Wojtek94 » wt 17:14, 10 lip 2018

@nowy1212 na liczeniu na 14 miałem i czasami po 60-70 osób na Swingu ;) W miedzyszczycie trochę gorzej , przy wariancie karolewskim proponowałbym takt 15 min przy tym taborze. Oczywiście nie ma konkurencji dla linii 10b i 11b na których w szczytowych kursach mieliśmy grubo ponad 100 osób przez większą część trasy. 9B też bardzo zapchana na odcinku Widzew-Kosciuszki. Z linii ŁTR najmniejsze obłożenie ma 6, reszta to zasypana cały czas ;)


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość