Przystanki na żądanie

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1193
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: kuba_łódź » sob 12:48, 30 lip 2016

Na Przybyszewskiego i Zakładowej też jest sporo takich przystanków. Chociażby Przybyszewskiego-C.O.R., Przybyszewskiego-Augustów, Zakładowa-Olechowska, Zakładowa-Cynarskiego (nowo utworzony), Zakładowa-Transmisyjna (oblegany tylko podczas zmian w magazynach). Wszystkie te przystanki powinny być na żądanie, raz na ruski miesiąc ktoś na nich wsiada/wysiada, a autobus musi na nie wjechać i ma później problem z wyjazdem (szczególnie na przystanku C.O.R.)
Na Rokicińskiej od Andrespola do Malowniczej to w zasadzie wszystkie przystanki powinny być na żądanie poza Rokicińska-Gajcego (tam są zatoczki), ponieważ autobusy zatrzymując się tamują ruch, no i od Malowniczej do Augustów też, bo mało pasażerów tam wsiada/wysiada (myślę że jest to spowodowane zmianą trasy 85, a na tramwaj łatwiej przesiąść się na Gogola).

Ale takie gadanie nie ma sensu, dopóki coś się nie ruszy w sprawie utworzenia takich przystanków.

tomass94
Bywalec
Posty: 164
Rejestracja: wt 13:21, 22 lut 2011

Re: Chwilowe zmiany tras

Postautor: tomass94 » śr 12:52, 10 sie 2016

jan_defecto pisze:Uważam, że nawet na liniach dziennych powinna obowiązywać ogólna zasada (oprócz przystanków początkowych, końcowych i z gwarantowaną przesiadką) wciskasz STOP - wysiadasz, stoisz na przystanku w widocznym miejscu - wsiadasz.


Jest tyle możliwych przystanków do wytypowania, że ogólna zasada co do wszystkich przystanków byłaby najkorzystniejsza. Możliwe będzie znaczne skrócenie czasów przejazdu (szczególnie na liniach peryferyjnych poza godzinami szczytu), co przełoży się na wzrost konkurencyjności. Mamy OSSR i GPS w autobusach, więc będzie łatwo określić jaki jest rzeczywisty średni czas przejazdu po zmianach. Potrzebne są tylko likwidacja reklam w wiatach od strony nadjeżdżającego autobusu (tylko w starszych wiatach, obecnie już się nie montuje reklam z tej strony) oraz zmiany w przepisach, że autobus zatrzymuje się tylko, gdy ktoś jest na przystanku lub ktoś wciśnie STOP w pojeździe.

Kpc21
Weteran
Posty: 5956
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Kpc21 » śr 13:41, 10 sie 2016

Ale do tego należałoby poprawić działanie gadaczek. Jeśli gadaczka nie raz zaczyna zapowiadać dany przystanek dopiero po jego przejechaniu, to w takiej sytuacji często będzie dochodzić do sytuacji, że ludzie nie będą wciskać guzika w porę i będzie często dochodzić do przypadku, że ktoś przez to przejedzie swój przystanek.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1899
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Karol » śr 19:33, 10 sie 2016

tomass94 pisze:oraz zmiany w przepisach, że autobus zatrzymuje się tylko, gdy ktoś jest na przystanku lub ktoś wciśnie STOP w pojeździe.


NIE, pasażerowi powinno zależeć na podróży danym autobusem. Obecność kogokolwiek na przystanku nie jest żadnym wyznacznikiem do zatrzymania się pojazdu. Tylko wyraźne poinformowanie prowadzącego poprzez podniesienie ręki do momentu włączenia kierunkowskazu przez kierowcę. Wyeliminuje to wszelkie pomyłki. W przypadku wysiadania należy stosownie wcześniej poinformować kierowcę lub obsługę pojazdu poprzez naciśnięcie przycisku do otwierania drzwi lub STOP. W trakcie przejazdu obok przystanku NŻ kierowca ma obowiązek upewnić się, że nikt na niego nie czeka. Tak wygląda to w ZTM Warszawa. Co do kwalifikacji czy dany przystanek powinien być dla danej linii jako warunkowy decyduje wskaźnik "bezcelowych zatrzymań". Nie pamiętam na jakim poziomie on jest, chyba 75%.
Obrazek

px33
Fan forum
Posty: 4872
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: px33 » śr 20:02, 10 sie 2016

Co do gadaczek - w Warszawie powszechne NŻ były jeszcze przed instalacją zapowiedzi (a do niedawna było tam z tym dość krucho). Za to przydałyby się choinki.

A co do samych zatrzymań to osobiście postulowałbym dwa kryteria:
- twarde NŻ, na wyznaczonych przystankach, w których pasażer musi machnąć lub nacisnąć przycisk
- "miękkie NŻ", czyli możliwość (dla kierowcy) pominięcia zatrzymania na przystanku jeśli przystanek jest pusty i żaden pasażer wewnątrz nie wykazuje chęci opuszczenia autobusu. Siłą rzeczy kierowca musiałby zwolnić przed przystankiem. Obowiązujące na wszystkich przystankach pod warunkiem jazdy zgodnie z rozkładem.

Dzięki takiemu rozwiązaniu można by uniknąć znacznej części zatrzymań w kursach wieczornych i zjazdowych, a w konsekwencji przyciąć czasy. Skoro i tak trzeba nauczyć pasażerów klikania w "STOP", niech klikają zawsze.

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1448
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: kuba_bed » ndz 10:52, 21 sie 2016

1. Machanie na przystankach na żądanie raczej nie ma sensu, bo większość z nich (tych o których mowa) i tak będzie w miejscach gdzie albo korzysta się z autobusu który podjedzie albo nie. Ile będzie przypadków, że jeździ tam więcej niż jedna linia (nie licząc wariantów)?
2. To już ewentualnie jako przepis wewnętrzny i pasażera to nie powinno obchodzić, ale... Takie coś przecież istnieje od lat, tylko nieoficjalnie :) Z czego osobiście jestem mega zadowolony.

px33
Fan forum
Posty: 4872
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: px33 » ndz 11:41, 21 sie 2016

Na tyle nieoficjalnie że kierowca może dostać po premii na podstawie raportu ze sterownika.

Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2202
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Mat » ndz 20:08, 21 sie 2016

Zgadzam się z kubą_bed, jeśli chodzi o to "twarde" i "miękkie" NŻ. Wprowadziło by to tylko większy bałagan wśród pasażerów. Już teraz, nawet gdy jest planowana zmiana trasy min. 60% pasażerów jest zaskoczonych w pojeździe. Co dopiero gdyby było rozdzielenie, że na jednych przystankach mają machać, na innych nie. A co jeśli jakaś osoba ma zajęte ręce, niesie coś itd. Ma machać nogą :) ? Stoi na przystanku i to wystarczy.
I tak uważam, że już zwykłe NŻ wprowadzi (przynajmniej na początku) sporo zamieszania, bo się trafi kierowca służbista, ktoś nie naciśnie przycisku, za późno wstanie z miejsca itd.
Te przystanki mają sens głównie z powodu, który wypisał px33 powyżej. Ciekawy jestem jak zostanie wtedy ułożony rozkład. Bo żeby też nie było tak, że np. nocny pędzi po przystankach NŻ i się okazuje, że jest 10 przed czasem, ale też nie tak, by autobus musiał przez rozkład stawać i czekać na odjazd.
Nie będą też z tego powodu jakieś wielkie oszczędności, w paliwie, klockach itd. bo i takie głosy słyszałem.
Mateusz

EA-1 8-)
Foto
Obrazek

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1448
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: kuba_bed » ndz 21:22, 21 sie 2016

px33 pisze:Na tyle nieoficjalnie że kierowca może dostać po premii na podstawie raportu ze sterownika.

Ktoś to musi zgłosić, a z doświadczenia wiem że tam gdzie takie "akcje" mają miejsce ludzie po prostu wstają wcześniej, a przynajmniej większość z nich. Choć sam raz miałem sytuację, że pomimo naciśnięcia guzika kierowca nie zatrzymał się (a znak STOP się świecił) i była mała afera, a kierowca tłumaczył się że nikt nic nie nacisnął.

px33
Fan forum
Posty: 4872
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: px33 » ndz 23:18, 21 sie 2016

Ciekawy jestem jak zostanie wtedy ułożony rozkład.

Na większości autobusów jest tylko jedna rozsądna opcja - bardzo optymistyczne czasy przejazdów i zwrot na krańcówce w postaci długiego postoju. W najlepszym przypadku autobus pojedzie szybko i bez przestojów, w najgorszym kierowca będzie miał skróconą przerwę. Oczywiście trzeba by w ten schemat jakoś wpasować gwarantowane przesiadki i postarać się żeby "zaplanowane" opóźnienia nie wysadzały taktów na wspólnych ciągach, ale to już szczegóły implementacyjne :P

Ktoś to musi zgłosić, a z doświadczenia wiem że tam gdzie takie "akcje" mają miejsce ludzie po prostu wstają wcześniej, a przynajmniej większość z nich.

Słyszałem że w okresie podwyżek po prostu sprawdzali raporty, bez żadnych skarg. I że zjawisko nie było aż takie rzadkie.

Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3375
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: prof_klos » pn 15:51, 22 sie 2016

Rozkład to żaden problem, w Pabianicach i innych miastach rozwiązało się to w banalny sposób:
- Przystanek A - 00:00
- Przystanek B/nż - 00:02
- Przystanek C - 00:03

Pasażer na przystanku B? Autobus staje i jedzie dalej, mniej czy bardziej żwawo. Brak pasażerów? Jedzie wolniej i tyle. To wymaga jedynie stosownego "dopasowania" się prowadzących pojazdy.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1899
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Karol » pn 19:14, 22 sie 2016

Mat pisze:Stoi na przystanku i to wystarczy.

Nie. Powtarzam po raz kolejny. Obecność kogokolwiek na przystanku nie jest wyznacznikiem do zatrzymania pojazdu. Tylko wyraźna sygnalizacja ze strony potencjalnego pasażera.

Mat pisze:A co jeśli jakaś osoba ma zajęte ręce, niesie coś itd. Ma machać nogą :) ?

Trzeba sobie jakoś radzić w życiu. W Warszawie nie ma z tym problemu. Pasażerowi ma zależeć na zatrzymaniu pojazdy, a nie kierowcy.

Mat pisze:I tak uważam, że już zwykłe NŻ wprowadzi (przynajmniej na początku) sporo zamieszania, bo się trafi kierowca służbista, ktoś nie naciśnie przycisku, za późno wstanie z miejsca itd.

I słusznie. Przepisy to przepisy. Należy wyraźnie wcześnie zasygnalizować swój zamiar, aby pojazd mógł bezpiecznie wyhamować i zatrzymać się.

Mat pisze:Te przystanki mają sens głównie z powodu, który wypisał px33 powyżej.

Sens jest taki, żeby w większości przypadków nie zatrzymywać się bezcelowo. Czasu za wiele się nie ugra.

Mat pisze:Ciekawy jestem jak zostanie wtedy ułożony rozkład. Bo żeby też nie było tak, że np. nocny pędzi po przystankach NŻ i się okazuje, że jest 10 przed czasem

Zawsze można pomiędzy niektórymi przystankami dać na 0 przelotu, gdzie zazwyczaj nikt nie wsiada/wysiada. Wyliczenia przyjąć na podstawie jakiś średniej. W nocy powinno gonić się rozkład, a nie odstawać na przystankach.
Obrazek

Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2202
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Mat » pn 21:00, 22 sie 2016

Zobaczysz ile będzie z tym machaniem nieporozumień. To "trzeba sobie radzić w życiu" powiedz osobie starszej, chorej lub niewidomej. Na pewno zrozumie. Pasażerowi powinno zależeć na zatrzymaniu, ale to MPK zarabia na tym i to MPK jest dla pasażera, a nie odwrotnie.
Skończy się to wszystko na skargach i nikomu to nie wyjdzie na dobre.
Sens jest taki, żeby w większości przypadków nie zatrzymywać się bezcelowo.
Ale to już teraz w większości funkcjonuje i NŻ jest tylko po to by to trochę ująć w przepisach i by kierowca był usprawiedliwiony.
Mateusz

EA-1 8-)
Foto
Obrazek

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1899
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Karol » pn 22:05, 22 sie 2016

Z własnych obserwacji stwierdzam, że emeryci nie mają z tym machaniem problemu. Trzeba myśleć pozytywnie a nie negatywnie od razu, że się nic nie uda, będzie źle itp. MPK na tym nie zarabia, tylko miasto Łódź.
Obrazek

px33
Fan forum
Posty: 4872
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: px33 » pn 22:24, 22 sie 2016

Skoro udało się zmusić ludzi do otwierania drzwi guzikiem, to i do machania i sygnalizowania wysiadania odpowiednio wcześniej się da.

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1193
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: kuba_łódź » pn 22:46, 22 sie 2016

A co to za problem przeprowadzić kampanię informacyjną. W nowszych autobusach wykorzystać ekrany LCD, w starszych rozwiesić plakaty z "instrukcją obsługi" przystanków NŻ, oprócz tego radio, telewizja, internet, Facebook no i oczywiście rozwieszenie na przystankach typowanych jako NŻ odpowiednich komunikatów. Podejrzewam, że największy problem byłby z zapowiedziami, bo zanim MPK wgrałoby odpowiednie komunikaty... ;)

suomi
Bywalec
Posty: 221
Rejestracja: wt 09:30, 24 cze 2014

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: suomi » śr 12:13, 24 sie 2016

przystanki na żądanie w Łodzi to żadna nowość jeszcze nie tak dawno funkcjonowały one w Łodzi na liniach pozamiejskich i nie nikt nie miał problemów z wsiadaniem i wysiadaniem, warunkiem jest prawidłowe oznaczenie przystanku jako "na żądanie" , w dzisiejszej dobie kiedy autobusy wyposażone są w gadacze, tablice świetlne, guziczki,przyciski nie będzie problemu z wysiadaniem a i ludzie nie są tacy ciemni żeby nie wiedzieli że na żądanie trzeba wyciągnąć łapkę a kierowcy też kiedy widzą osobę na przystanku zwolnią i się zatrzymają kiedy trzeba więc nie widzę powodu żeby robić z tej propozycji problem.

jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2091
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: jan_defecto » wt 22:54, 17 kwie 2018

http://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,23 ... erwca.html

"Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że ZDiT rozważa m.in. wdrożenie w Łodzi przystanków na żądanie – takich, które sprawdzają się między innymi w Warszawie czy w Olsztynie."
Zgodnie z wypowiedziami w temacie "Łódź łączy" na skyscrapercity wprowadzenie przystanków "na żądanie" jest już podobno w 100% pewne. Link do skyscrapercity

Ciekawe kiedy to wprowadzą. Obstawiam okolice 1 września, kiedy jest zmiana rozkładów z letnich na zwykłe, bo wtedy jest wymiana wielu rozkładów i wprowadzenie przystanków na żądanie nie będzie generowało dodatkowych kosztów.
Oby ZDiT wprowadził na liniach nocnych powszechnie stosowaną w innych miastach Polski zasadę "wszystkich przystanków na żądanie". Szerzej na ten temat wypowiedziałem się na tym forum w temacie "Przystanki" s. 58 trzeci post licząc od góry, dlatego nie będę pisał ponownie posta o tym samym i zachęcam do przeczytania mojego posta z tematu "Przystanki", w którym wyjaśniam wyżej wymienioną zasadę Link do strony 58 tematu "Przystanki"

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1899
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: Karol » wt 23:33, 17 kwie 2018

jan_defecto pisze:w temacie "Przystanki" s. 58 trzeci post licząc od góry

Link do posta jest ukryty w ikonie pliku:
link_post.png
link_post.png (1.8 KiB) Przejrzano 709 razy
Obrazek

jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2091
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Re: Przystanki na żądanie

Postautor: jan_defecto » wt 20:47, 24 kwie 2018

Rzecznik ZDiT w rozmowie z redakcją Transport-Publiczny.pl potwierdził, że zostaną wprowadzone przystanki na żądanie.

LINK


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości