Przystanki

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
nowy1212
Gaduła
Posty: 1235
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przystanki

Postautor: nowy1212 » czw 22:41, 21 gru 2017

Zresztą policzyć pasażerów też by można było, bo inne miasta częściej zlecają takie badanie.

Poza tym myślę, że mniej więcej wiadomo, gdzie jest duża wymiana pasażerów, a gdzie mała, a tam, gdzie nie jest to pewne to można zlecić przetrg na wykonanie badań i tyle.

Jordi
Gaduła
Posty: 1161
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Przystanki

Postautor: Jordi » pt 10:19, 22 gru 2017

Badania są potrzebne, ale nie wszędzie. Np ważne węzły "osiedlowe" można od razu wykluczyć (nawet takie jak Bartoszeskiego/Demokratyczna, czy
Tomaszowska/Kolumny itp itd)

Możnaby to przeprowadzić etapami zaczynając właśnie od linii peryferyjnych typu 50, 53, 54, 60, 62, 63, 66, 68, 71, 84, 90, 91, 92, czy 97. Potem linie główne i tramwajowe.

jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2091
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Re: Przystanki

Postautor: jan_defecto » pt 12:33, 22 gru 2017

Do tych etapów dodałbym w pierwszej kolejności nocne. Na nockach to można zrobić "zasadę wszystkich przystanków NŻ" wzorując się na Gdańsku, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie i wielu innych.
Przystankami stałymi powinny być:
- początkowe/końcowe
- z gwarantowaną przesiadką (Kościuszki/Zielona)
- przystanki przy dworcach (Kaliski, Widzew, Fabryczny)
- ewentualnie jeszcze ciąg Kościuszki i Zachodniej między Mickiewicza, a Limanowskiego. Na tym odcinku autobusy jadą stadem dlatego, żeby nie było sytuacji, że jeden stanął, a pozostałe olały przystanki (a oczekujący nie miał nawet szansy machnąć) to lepiej zrobić stałe. Oprócz tego wprowadzić profilaktycznie przepis, że drugi i kolejne autobusy mają czekać na zwolnienie przystanku, jeżeli stoi na nim inny autobus.
- ewentualnie jeszcze Próchnika/Piotrkowska, Jaracza/Piotrkowska, Zielona/Piotrkowska, Narutowicza/Piotrkowska - to akurat pod imprezowiczów.
Ogarnięcie czasów przejazdów przy zasadzie "wszystkich przystanków NŻ" bez badań potoków może być trudne i tu widzę największe ryzyko. Chociaż po jakimś czasie ze sterowników widać byłoby gdzie są potrzebne zatrzymania, gdzie są przyspieszenia i kierowcy muszą odstawać.

Co do tramwajów to niestety większość z nich (czyli 805Na) nie ma sygnalizacji NŻ, czyli na ten moment nie da się wprowadzić NŻ dla tramwajów.

Na liniach dziennych się na razie na terenach peryferyjnych i przemysłowych. Zrobić ankietę wśród kierowców gdzie najczęściej stają niepotrzebnie.
Są takie przystanki np. Maratońska-Bandurskiego (1654) gdzie w życiu nie widziałem wymiany pasażerskiej (jak jeździł tam dawniej MARKAB na linii 6 to kierowcy zawsze mijali ten przystanek nawet nie zwalniając, bo wiedzieli, że wymiana pasażerska wynosi zawsze 0 osób).

Oczywiście wypadałoby, żeby ZDiT w końcu zrobił badania potoków pasażerskich. Badania powinny być przed reformą (po uruchomieniu przebudowanej WZ), a potem po wprowadzeniu reformy.
Wtedy NŻ mogliby wprowadzić wraz z reformą (a nie tylko opowiadać o nich na konsultacjach), a potem skorygować ich rozmieszczenie po kolejnych badaniach (+ po uwagach pasażerów i kierowców). Skoro ostatnie badania były w 2011 to ZDiT wymyślił tą reformę z powietrza i nie mieli do niej podstaw.
Ostatnio zmieniony pt 13:47, 22 gru 2017 przez jan_defecto, łącznie zmieniany 1 raz.

Jordi
Gaduła
Posty: 1161
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Przystanki

Postautor: Jordi » pt 12:47, 22 gru 2017

Przykładowo na takim 62 do NŻ się nadają:

- Dubois/Pusta
- Dubois/Hoffmanowej
- Starorudzka/Pabianicka
- Demokratyczna 117
- Demokratyczna/Bartoszewskiego (w kierunku Bioparku)
- Paradna/Obszerna
- MP/Szpital
- MP/Przychodnia

Czyli całkiem sporo, jak na linię jadącą 25 minut, a dzięki temu nawet 22-23 wyjdzie :)

Zresztą kiedyś przy jakimś badaniu w necie była mapka z miejscami do zaznaczenia NŻ, tylko dało się bodaj 5 miejsc raptem zaznaczyć... no i nic z tym nie zrobiono potem :/

Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 1899
Rejestracja: sob 15:31, 10 lis 2007
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Przystanki

Postautor: Karol » pt 14:57, 22 gru 2017

jan_defecto pisze:- ewentualnie jeszcze ciąg Kościuszki i Zachodniej między Mickiewicza, a Limanowskiego. Na tym odcinku autobusy jadą stadem dlatego, żeby nie było sytuacji, że jeden stanął, a pozostałe olały przystanki (a oczekujący nie miał nawet szansy machnąć) to lepiej zrobić stałe. Oprócz tego wprowadzić profilaktycznie przepis, że drugi i kolejne autobusy mają czekać na zwolnienie przystanku, jeżeli stoi na nim inny autobus.

W stołecznym przypadku stosuje się formułę: "Kierowca ma obowiązek upewnić się, czy nikt na niego nie czeka." Wobec tego jest to technicznie wykonalne.
Obrazek

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1370
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Przystanki

Postautor: TramMomentyStudenta » pt 14:59, 22 gru 2017

jan_defecto pisze:Co do tramwajów to niestety większość z nich (czyli 805Na) nie ma sygnalizacji NŻ, czyli na ten moment nie da się wprowadzić NŻ dla tramwajów.

Co do tramwajów nawet sobie trzeba to wybić z głowy, bo nawet gdyby 805Na i jego pochodne miały sygnalizację, to trzeba pamiętać o tym, że przy gwałtownym przybliżeniu jednej linii do drugiej może to oznaczać wzajemne blokowanie się dwóch linii, więc przyspieszając jedną linię powodujemy niższą jakość podróży (bo opóźnienie przyspieszonej linii). To po części leży w gestii dobrego ułożenia rozkładu, ale pamiętajmy, że tramwaje i tak notują opóźnienia, bo światła, bo (na niektórych ulicach) korki, bo zatrzymania ruchu, bo duże tarcie na torach.
Na liniach dziennych się na razie na terenach peryferyjnych i przemysłowych. Zrobić ankietę wśród kierowców gdzie najczęściej stają niepotrzebnie.

Niekiedy w grę może wchodzić zlikwidowanie przystanku - w zależności od wyników badań potoków.
Oczywiście wypadałoby, żeby ZDiT w końcu zrobił badania potoków pasażerskich. Badania powinny być przed reformą (po uruchomieniu przebudowanej WZ), a potem po wprowadzeniu reformy.
Wtedy NŻ mogliby wprowadzić wraz z reformą (a nie tylko opowiadać o nich na konsultacjach), a potem skorygować ich rozmieszczenie po kolejnych badaniach (+ po uwagach pasażerów i kierowców). Skoro ostatnie badania były w 2011 to ZDiT wymyślił tą reformę z powietrza i nie mieli do niej podstaw.

Zdat niby miał podstawy, bo od czego były konsultacje społeczne?
Ale tak szczerze, to gdyby były te badania potoków nawet i jesienią tego roku, to władze miałyby większe pole do wprowadzenia korekt w siatce połączeń.

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Przystanki

Postautor: Kpc21 » pt 15:39, 22 gru 2017

TramMomentyStudenta pisze:Co do tramwajów nawet sobie trzeba to wybić z głowy, bo nawet gdyby 805Na i jego pochodne miały sygnalizację, to trzeba pamiętać o tym, że przy gwałtownym przybliżeniu jednej linii do drugiej może to oznaczać wzajemne blokowanie się dwóch linii, więc przyspieszając jedną linię powodujemy niższą jakość podróży (bo opóźnienie przyspieszonej linii).

Czy ty myślisz, że przystanki na żądanie dla autobusów oznaczałyby, że one mają się na trasie wyprzedzać? :)

Tutaj żadnej różnicy między autobusami, a tramwajami nie ma i w przypadku obu środków transportu przystanki na żądanie przyniosą ten sam efekt. Skrócenie średniego czasu przejazdu.

Za granicą z powodzeniem stosuje się przystanki na żądanie zarówno w przypadku autobusów, jak i tramwajów. Całe Niemcy tak funkcjonują, tam w zasadzie wszystkie przystanki komunikacji miejskiej są na żądanie.

A w niektórych krajach (Czechy, Niemcy) nie są niczym dziwnym nawet przystanki na żądanie w przypadku pociągów (gdzie dotyczy to, oczywiście, raczej tylko przystanków osobowych, a nie stacji).
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

px33
Fan forum
Posty: 4875
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki

Postautor: px33 » pt 16:06, 22 gru 2017

W Łodzi nie ma przyspieszonych linii jako takich, więc na jednym przystanku raczej wszystkie autobusy (dzienne, dla nocnych i zjazdowych mogą być inne kryteria, no ale one się rzadko spotykają) będą miały NŻ albo nie.

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Przystanki

Postautor: Kpc21 » pt 17:18, 22 gru 2017

Czasem może być sens NŻ dla części linii, a dla części nie, ale żeby nie mieszać w głowach pasażerów lepiej jednak zrobić już dla wszystkich.

Swoją drogą, dlaczego przystanki na Wólczańskiej i Radwańska/Wólczańska nie mają zapowiedzi "kampus Politechniki Łódzkiej"?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

domino
Gaduła
Posty: 1031
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Re: Przystanki

Postautor: domino » pt 21:00, 22 gru 2017

Decyzją ZDiT w styczniu na przystanku tramwajowym Zgierska - Sikorskiego (1454), pojawi się drugi znak D-17.

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1448
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Re: Przystanki

Postautor: kuba_bed » sob 00:13, 23 gru 2017

Kpc21 pisze:Czy ty myślisz, że przystanki na żądanie dla autobusów oznaczałyby, że one mają się na trasie wyprzedzać? :)

Robią to i bez przystanków na żądanie i to w momencie kiedy daleko nam do ich uruchomienia, skoro podstawą są badania potoków, które nie wiadomo kiedy będą, bo ostatni przetarg się "nie udał" ;) Choć badania potoków w przypadku kilku linii podmiejskich i miejskich o charakterze mało obciążonych są zbędne, bo wystarczy zrobić krótki research i podstawowe informacje zostaną zdobyte.

px33
Fan forum
Posty: 4875
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki

Postautor: px33 » sob 00:21, 23 gru 2017

Skoro bez żadnych badań można było przewrócić system autobusów do góry nogami to chyba można też wytypować przystanki NŻ. Wydaje mi się zresztą, że któraś z ankiet pytała ludzi o proponowane lokalizacje NŻ, może to warto wykorzystać?

nowy1212
Gaduła
Posty: 1235
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przystanki

Postautor: nowy1212 » sob 15:21, 23 gru 2017

Tak była jakaś ankieta internetowa, gdzie można było na mapie zaznaczyć które przystanki powinny byc NŻ.

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1370
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Przystanki

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 16:08, 23 gru 2017

Kpc21 pisze:Czy ty myślisz, że przystanki na żądanie dla autobusów oznaczałyby, że one mają się na trasie wyprzedzać? :)

Tutaj żadnej różnicy między autobusami, a tramwajami nie ma i w przypadku obu środków transportu przystanki na żądanie przyniosą ten sam efekt. Skrócenie średniego czasu przejazdu.

Mówiłem już o przypadkach możliwego opóźnienia się części pojazdów. Co do autobusów - OK, jestem w stanie się zgodzić, że mogłyby się nawet wyprzedzać w przypadku, gdy mowa jest o przystankach typu NŻ. Ale gdy omawiamy przypadek tramwajów - taka możliwość z uwagi na infrastrukturę nie istnieje, i co więcej, jest nieopłacalna ekonomicznie, bo powoduje konieczność wybudowania specjalnej infrastruktury i konieczność nawet modyfikacji dróg. Jeżeli mówimy o przystankach NŻ dla tramwajów, to raczej tylko tam, gdzie funkcjonuje jedna linia tramwajowa - czyli na linii 3 od Bałuckiego Rynku wzwyż (w kierunku Wycieczkowej), na linii 7 od Kozin do przecięcia z Legionów, na linii 1 od przecięcia z Przybyszewskiego wzwyż (w kierunku Chojen) oraz na fragmentach poza Łodzią, gdzie funkcjonują podmiejskie. No i na N9, bo funkcjonuje tylko w nocy.

px33
Fan forum
Posty: 4875
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przystanki

Postautor: px33 » sob 16:21, 23 gru 2017

Naprawdę odpuśćmy sobie tramwajowe NŻ bo to jest rzecz, która może zabić cały pomysł, a nie przyniesie praktycznie żadnego pożytku (może na trasie do Pabianic by się przydało dostosować kilka tramwajów). Z kolei wszystkie autobusy są już gotowe.

Kpc21
Weteran
Posty: 5958
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Re: Przystanki

Postautor: Kpc21 » sob 16:22, 23 gru 2017

Na razie autobusy (bo są dostosowane), tramwaje może w przyszłości.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

TramMomentyStudenta
Gaduła
Posty: 1370
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017
Lokalizacja: w sezonie Ruda

Re: Przystanki

Postautor: TramMomentyStudenta » sob 17:26, 23 gru 2017

Tak, na razie trzeba się zdecydowanie skupić na autobusach. I autobusy powinny mieć możliwość przyspieszenia swoich kursów (przynajmniej poza szczytem) poprzez wprowadzenie wybranych przystanków na żądanie. I ogólnie najlepiej, aby było rozróżnienie na niektórych liniach na tzw. kursy szczytowe i pozaszczytowe, bo raczej trudno znieść, aby o 13:30 autobus na głównej trasie, na której jeszcze się nie korkuje, miał powód do wleczenia się 20 km/h.

mig
Moderator
Posty: 3269
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Przystanki

Postautor: mig » ndz 16:32, 24 gru 2017

px33 pisze:
1. Na jakiej podstawie chciałbyś wyznaczyć przystanki na żądanie, jeśli ostatnie badania potoków są sprzed ponad 6 lat?

Na oko. Rozkłady są i tak kosmicznie rozwleczone (poza szczytem), więc bardziej prawdopodobne jest to, że kierowcy będą odstawać jeszcze więcej niż że NŻ spowodują realne opóźnienia. Potem można ewentualnie korygować typy przystanków na podstawie statystyk z CNR

Aha, na oko to chłop w szpitalu umarł. Tu nie chodzi o czasy przejazdu nawet. Chwilę po ogłoszeniu listy przystanków NŻ zacząłby się shitstorm w stylu "dlaczego mój przystanek jest na żądanie a przystanek X/Y nie?" itp. Lepiej mieć na to jakieś wiarygodne, aktualne dane a nie tylko czyjeś widzimisię, a zapewniam, że sprawa badań potoków nie umarła, tak samo jak sprawa przystanków NŻ. Ponadto zamiast w kółko zmieniać listę przystanków NŻ lepiej zrobić to raz a dobrze (ewentualnie niewielkie korekty po kilku miesiącach funkcjonowania) i nie tworzyć chaosu w głowach pasażerów.
To, że zrobiono "deformę" bez badan potoków i więźby ruchu to po prostu skandal i widać po odbiorze społecznym jak to się skończyło, więc proszę się nie podpierać złymi przykładami i na ich podstawie głosić teorie, że "teraz to bez badań wszystko można przeprowadzić". Widzimisię pewnego pana doprowadziło do konieczności wprowadzenia istotnych i ciepło przyjętych przez opinię publiczną zmian na kilkunastu liniach autobusowych bo rozminęło się ono z praktyką i społecznymi oczekiwaniami.
A przystanki tramwajowe NŻ w łódzkich warunkach to kompletne fantasmagorie - nie jesteśmy Warszawą bo większość naszych tramwajów to hamujące według swojego uznania gównokonstale bez piasecznic i bez CG z funkcją zapamiętywania i sygnalizacji dla prowadzącego (a w kilkunastu przypadkach nawet bez żadnego CG).

Kuba
Administrator
Posty: 3265
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontaktowanie:

Re: Przystanki

Postautor: Kuba » czw 15:54, 04 sty 2018

W tym tygodniu przystanek autobusowy Piłsudskiego - CH Tulipan w kier. centrum doczekał się wiaty przystankowej, ale chyba jest to jakaś wiata z "odzysku".
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"

kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1193
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Re: Przystanki

Postautor: kuba_łódź » czw 16:04, 04 sty 2018

Wiata na tym przystanku pojawiła się już przed świętami. Szkoda, że w przeciwną stronę nie ma możliwości instalacji wiaty ze względu na brak miejsca (drzewa i wąski chodnik zakończony betonowym murkiem).


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości