Przegląd prasy

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
px33
Weteran
Posty: 5086
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Postautor: px33 » sob 18:25, 18 cze 2011

Na Stare Miasto 01 jest 50 odjazdów/h plus 26, do którego roboczego rozkładu nie umiem się dogrzebać, ale to raczej mocna linia więc przyjmijmy że 58-62 poj/h o godz. 16 (o innych porach nieco mniej)

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » czw 22:34, 23 cze 2011

http://www.mmlodz.pl/376496/2011/6/23/milionow-na-torowiska-poszlo-na-przebudowe-zjazdowej?category=drogowe
Wygląda na to, że z pieniędzy które miały iść na torowiska, być może budowana będzie nikomu niepotrzebna "śmiała arteria".

Póki co na szczęście "radni - chyba obawiając się niezadowolenia łodzian - zadecydowali, że wszelkie oszczędności, które mogą wyniknąć z rozstrzygnięcia przetargu na prace inwestycyjne przy ul. Zjazdowej należy przeznaczyć na remonty lub modernizację torowisk tramwajowych, będących w najgorszym stanie, wskazanych przez np. przez przewoźnika".
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1471
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Postautor: kuba_bed » czw 23:35, 23 cze 2011

Nie ma to jak przestrzeganie polityki transportowej miasta... Zresztą tutaj w grę wchodzi też zwykły zdrowy rozsądek, którego chyba niektórym brakuje. Zjazdowa jest kolejnym przykładem ulicy poszerzanej bezsensu, już nawet pomijając sytuację finansową miasta.

Adamix
Gaduła
Posty: 1829
Rejestracja: sob 17:58, 10 sty 2009
Lokalizacja: Łódź-Chojny

Postautor: Adamix » czw 23:43, 23 cze 2011

No co Wy, będziemy mieć kanał deszczowy na odcinku od wlotu do rzeki Łódki do ul. Zjazdowej na europejskim poziomie. Nie cieszycie się?! Ech, w tym mieście to nic nikomu nie pasuje Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Adamix, łącznie zmieniany 1 raz.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » pt 01:06, 24 cze 2011

Za zaoszczędzone pieniądze można by wyremontować całą trasę na Doły.

Wojtek94
Weteran
Posty: 5181
Rejestracja: sob 18:55, 06 lut 2010
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Postautor: Wojtek94 » pn 14:49, 27 cze 2011


Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » pn 19:58, 27 cze 2011

Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 1 raz.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

przemeqq
Sympatyk forum
Posty: 769
Rejestracja: sob 12:51, 26 sie 2006
Lokalizacja: Bałuty

Postautor: przemeqq » pn 20:22, 18 lip 2011


Kiedy reforma MPK Łódź?

2011-07-18, Aktualizacja: dzisiaj 09:24

Polska Dziennik Łódzki Agnieszka Magnuszewska
W kwietniu MPK Łódź skrzętnie policzyło swoich pasażerów. Chociaż Zarząd Dróg i Transportu wydał na badania oraz ich analizę 50 tys. zł, na razie z nich nie korzysta. Urzędnicy miejscy mieli przeprowadzić wielką reformę układu komunikacyjnego. Miała ona polegać na likwidacji części linii, stworzeniu nowych i na zmianie częstotliwości kursów. Mija trzeci miesiąc od otrzymania dokumentacji z badań, a pracownicy ZDiT nadal tylko przeglądają papiery.

Badania tzw. potoków pasażerskich zakończyły się połowie kwietnia. Zgodnie z wymogami przetargu, firma, która liczyła pasażerów, miała przygotować analizę wyników badań do końca kwietnia. Co dalej?

- Propozycje zmian w komunikacji tramwajowej oraz autobusowej planujemy przedstawić we wrześniu. Wtedy też rozpoczną się pierwsze konsultacje społeczne w tej sprawie z mieszkańcami Łodzi - mówi Aleksandra Kaczorowska z biura prasowego ZDiT.

Co urzędnicy będą robić kolejne dwa miesiące? Przeglądać papiery dalej.

- Dokumentacja jest ogromna, znajduje się w kilkudziesięciu segregatorach. Jej analiza naprawdę zajmuje sporo czasu - przekonuje Kaczorowska. - Zresztą, zmiany w komunikacji trzeba zaplanować w oparciu o nasz budżet.

ZDiT podkreśla, że analiza badań została już częściowo wykorzystana do układania letniego rozkładu jazdy. Jaki efekt? Kursowanie tramwaju linii nr 5 zawieszono do końca wakacji. Jednak palny zawieszenia piątki miasto miało już przed rozpoczęciem liczenia pasażerów. W styczniu magistrat prowadził rozmowy z ZDiT, by piątka nie kursowała do aż zakończenia remontu ul. Limanowskiego.

- Taka decyzja jednak nie zapadła. Na razie linia nr 5 jest zawieszona do końca wakacji. We wrześniu zacznie znowu funkcjonować - mówi Kaczorowska.

Pozostałe zmiany, wprowadzone do letniego rozkładu po analizie badań, to zmniejszenie częstotliwości kursów m.in. linii nr 10, 8 i 15. Jednak ZDiT robi to na większości linii w każde wakacje, bo latem liczba pasażerów spada o 25 proc.

mch
Sympatyk forum
Posty: 645
Rejestracja: pt 20:45, 31 mar 2006
Lokalizacja: Łódź

Postautor: mch » wt 08:20, 19 lip 2011

Cały ten artykuł jest głupawy, a jego autorka powinna dostać nagrodę w kategorii bajkopisanie.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez mch, łącznie zmieniany 2 razy.

Kpc21
Weteran
Posty: 6291
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontaktowanie:

Postautor: Kpc21 » pn 22:45, 08 sie 2011

Uniwersytet Medyczny broni krańcówki Chochoła:
http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/1027529,studenci-uniwersytetu-medycznego-apeluja-o-zachowanie,id,t.html

Nie znam tamtych rejonów, ale wydaje mi się, że droga dwujezdniowa rację bytu ma na obszarze zurbanizowanym, natomiast na Kochanówce nie ma ona najmniejszego sensu.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 1 raz.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » wt 01:31, 09 sie 2011

Ich likwidacja skutkować będzie, zniechęcającą do wyboru transportu publicznego, koniecznością niewygodnej przesiadki

Mamy w Łodzi "system przesiadkowy" to raz, a dwa - jak to jest, że proponuje się likwidacje bądź ograniczenia na liniach autobusowych zostawiając dane rejony bez porządnej komunikacji, a chce się koniecznie utrzymać linię tramwajową, która poza garstką studentów jadących do szpitala nie ma wzięcia? Na kurs przypadają ze trzy osoby, potwierdzają to motorniczowie. Są w Łodzi szpitale, do których nie dojeżdza tramwaj i nie widać powodów do narzekań (CZMP, Kosynierów Gdyńskich). Ze Rzgowskiej autobus co ~10 min., niskopodłogowy, w 30 min. do centrum. Nie, nie stoi w korku.

Ewenementem byłoby gdyby doszło do ograniczeń na linii 70 o czym dawniej była już mowa. Czyli co, szpital o randze krajowej miałby nie mieć połączenia z centrum i z dworcem, a podrzędny mały szpitalik koniecznie tramwaj co 7,5 min.?

Aha, 78 dojeżdza do centrum. Gdyby istniała taka potrzeba po likwidacji tramwaju na Chochoła, zawsze może dojeżdzać tam też 78A.

z tramwaju do rzadko kursującego i zatłoczonego autobusu na ulicy Aleksandrowskiej bądź równie uciążliwej jazdy w korkach autobusem z samego centrum Łodzi

O tak, to co lubię najbardziej. Generalizowanie, że tramwaj jest szybki, nowy i wygodny, a autobus stoi jedynie w korku. Jest odwrotnie. Stary wagon telepie się w żółwim tempie po Aleksandrowskiej wpadając często w różne zatrzymania w centrum, a autobus pomimo różnych obiekcji wcale nie jedzie opóźniony lub jest to w granicach toleracji, do wyrównania na krańcówce. To już nie te lata kiedy połowa linii więcej stała niż jechała. Ale to jak grochem o ściane. Ciekawe o czym będzie kolejny artykulik...

Zresztą krańcówka na Chochoła jest idealnym miejscem do zrobienia parkingu typu Park&Ride, który umożliwiałby przesiadkę z samochodu do komunikacji miejskiej

A z jakiej racji na Chochoła? Tam nic nie ma i dojeżdza tylko jedna linia tramwajowa. Lepiej na Szczecińskiej. Więcej możliwości przesiadki, początek osiedla = punkty usługowe w pobliżu, czego nie można powiedzieć o szpitalu Babińskiego.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.

gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontaktowanie:

Postautor: gothmucha » wt 09:27, 09 sie 2011

Kpc21 pisze:Nie znam tamtych rejonów, ale wydaje mi się, że droga dwujezdniowa rację bytu ma na obszarze zurbanizowanym, natomiast na Kochanówce nie ma ona najmniejszego sensu.


Tym bardziej, że jedyne uzasadnienie istnienia tej dwupasmówki, czyli węzeł na S-14 będzie na wysokości planowanej Trasy Wojska Polskiego a nie na wysokości Aleksandrowskiej.

SEC pisze:jak to jest, że proponuje się likwidacje bądź ograniczenia na liniach autobusowych zostawiając dane rejony bez porządnej komunikacji,


Studenci UM to konkretnie jakie likwidacje w sieci autobusowej proponują?

SEC pisze:Na kurs przypadają ze trzy osoby, potwierdzają to motorniczowie.


Motorniczowie mogą sobie potwierdzać, że słonie latają. MPK przedstawiło badania potoków, z których wyszło, że nie 3 tylko średnio 8 i że jest to wynik w okolicy średniej na początkowych odcinkach sieci. Poza tym średnio ujmuje znacznie bardziej zajęty wagon w godzinach rozpoczęcia i zakończenia zajęć w szpitalu.

SEC pisze:Są w Łodzi szpitale, do których nie dojeżdza tramwaj i nie widać powodów do narzekań (CZMP, Kosynierów Gdyńskich).


Zapytaj studentów UM, na pewno nie narzekają. Głównie ci, którzy jeżdżą samochodami tam (ciekawe dlaczego).

SEC pisze:Ze Rzgowskiej autobus co ~10 min., niskopodłogowy, w 30 min. do centrum. Nie, nie stoi w korku.


Wcale.

SEC pisze:O tak, to co lubię najbardziej. Generalizowanie, że tramwaj jest szybki, nowy i wygodny, a autobus stoi jedynie w korku.


Tramwaj ma wydzielone torowisko, co oznacza, że remont torowiska podniesie jego prędkość.

SEC pisze:Jest odwrotnie.


Znaczy na Aleksandrowskiej jest buspas, a tramwaj jedzie środkiem jezdni? :D

SEC pisze:Stary wagon telepie się w żółwim tempie po Aleksandrowskiej wpadając często w różne zatrzymania w centrum, a autobus pomimo różnych obiekcji wcale nie jedzie opóźniony lub jest to w granicach toleracji, do wyrównania na krańcówce.


Jeśli rozkład przewiduje tak fantastyczny czas jazdy, to się w nim mieści. Tylko że ta tolerują to już tylko emeryci i bezrobotni, którzy mają czas.

SEC pisze:Ciekawe o czym będzie kolejny artykulik...


Napisz list do EI albo DŁ, może wydrukują. Treść dowolna, ubaw gwarantowany.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » wt 13:42, 09 sie 2011

gothmucha pisze:Tym bardziej, że jedyne uzasadnienie istnienia tej dwupasmówki, czyli węzeł na S-14 będzie na wysokości planowanej Trasy Wojska Polskiego a nie na wysokości Aleksandrowskiej.

Nie jestem zwolennikiem poszerzania, ale remont drogi jest potrzebny. Droga jest w fatalnym stanie i wjeżdzając od strony Poznania do Łodzi czuje się, jakbym wjeżdzał do jakieś wiochy.

gothmucha pisze:Studenci UM to konkretnie jakie likwidacje w sieci autobusowej proponują?

Nie mówiłem o studentach UM tylko o różnej maści grupach działających społecznie.

gothmucha pisze:Motorniczowie mogą sobie potwierdzać, że słonie latają. MPK przedstawiło badania potoków, z których wyszło, że nie 3 tylko średnio 8 i że jest to wynik w okolicy średniej na początkowych odcinkach sieci. Poza tym średnio ujmuje znacznie bardziej zajęty wagon w godzinach rozpoczęcia i zakończenia zajęć w szpitalu.

Nie trzeba być motorniczym żeby widzieć ile osób jeździ. Po szczycie to już w ogóle pustki. 8 osób to bardzo mało i nie ma uzasadnienia tam tramwaj co 7,5 min. Co drugi kurs na torowisku jednotorowym to jeszcze, jeszcze.

Co do wyników frekwencji to proszę, przedstaw nam je. Sztuczne nabijanie frekwencji, gdy wiadomo o pomiarach potwierdza niemiarodajność tych badań.

gothmucha pisze:Zapytaj studentów UM, na pewno nie narzekają. Głównie ci, którzy jeżdżą samochodami tam (ciekawe dlaczego).

Pytałem. Wielu osobom pasuje dojazd w rejon UŁ i dw. Fabrycznego. Inni mogą dojechać do tramwaju ten kawałek, tymbardziej, że na odcinku CZMP - Kurczaki są linie 62, 68 kursujące wspólnie wystarczajaco często.

Co do samochodów to jeśli im tak pasuje i lubią nimi jeździć to co z tego? Każdy ma wybór i choćby komunikacja jeździła perfekcyjnie, nadal można jeździć własnym transportem. Obecnie poza jazdą po centrum w godzinach szczytu, zawsze samochodem jest szybciej.

gothmucha pisze:Wcale.

Cieszę się, że się ze mną zgadzasz. Jeżdzę po kilka razy dziennie 70 bądź 75 i autobusy jeżdzą tak, jak powinny. Teraz z wakacje potrafią nawet przyjechać ze 2 min. przed czasem na CZMP. Parę osób wypowiadało się tak samo, tu na forum. Były to osoby, które korzystają z tych linii. Szkoda, że to nie wystarcza, tylko trzeba brnąć w tą chorą logikę antyautobusową.

gothmucha pisze:Tramwaj ma wydzielone torowisko, co oznacza, że remont torowiska podniesie jego prędkość.

Nie ma w artykule wzmianki o remoncie torowiska. Kolejną rzeczą jest to, że trzeba uporządkować ruch w centrum, ale tylko tak, żeby tramwaj miał priorytet i nie stał w korku na Legionów, czy Zielonej.

gothmucha pisze:Znaczy na Aleksandrowskiej jest buspas, a tramwaj jedzie środkiem jezdni? :D

Nie, autobus jedzie trzypasmówką, gdzie nie ma korków, a tramwaj po starym torowisku.

gothmucha pisze:Jeśli rozkład przewiduje tak fantastyczny czas jazdy, to się w nim mieści. Tylko że ta tolerują to już tylko emeryci i bezrobotni, którzy mają czas.

Fantastyczny? FAIL. Normalny. To tramwajom sukcesywanie z roku na rok wydłuża się czas przejazdu. Zdarza mi się wiele razy przesiadać, opieram się głównie na autobusach i bardzo rzadko zdarza się, żebym na coś nie zdążył/żeby nie przyjechało.

gothmucha pisze:Napisz list do EI albo DŁ, może wydrukują. Treść dowolna, ubaw gwarantowany.

Nie mam takiego zwyczaju.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.

kuba_bed
Gaduła
Posty: 1471
Rejestracja: sob 11:34, 21 sie 2010
Lokalizacja: Rzgów

Postautor: kuba_bed » wt 14:06, 09 sie 2011

Na Aleksandrowskiej i tak będą korki, bo:
1. później jezdnia się zwęża
2. będą światła, które skutecznie będą blokowały ruch

Co z tego wynika? Autobus będzie stał w korku. Prawdą jest, że tramwaj na odcinku Szczecińska-Chochoła nie potrzebuje podwójnego toru, dlatego z powodzeniem można zrobić remont na odcinek pojedynczy. To są raptem dwa przystanki, które po remoncie można byłoby przejechać pewnie jeszcze szybciej niż dzisiaj wg rozkładu.

Nie dziwne, że tramwajom z roku na rok wydłuża się czas przejazdu jak torowisk właściwie w ogóle się nie remontuje i nie ogranicza ruchu samochodów na pewnych ulicach gdzie jeżdżą tramwaje. Limanowskiego to jest nic, teraz będzie Łagiewnicka, ale zapotrzebowanie na remonty jest o wiele większe, a na kolejnych odcinkach trzeba coraz bardziej zwalniać.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » wt 14:19, 09 sie 2011

1. Zwęży się tam, gdzie teraz pobudowały się domy i bloki - Kochanówka, Zielony Romanów.
2. Nie potrzeba tyle świateł.

Zgierzanin
Stały bywalec
Posty: 411
Rejestracja: ndz 11:48, 15 mar 2009
Lokalizacja: Zgierz

Postautor: Zgierzanin » wt 21:26, 09 sie 2011

SEC pisze:Jeżdzę po kilka razy dziennie 70 bądź 75 i autobusy jeżdzą tak, jak powinny. Teraz z wakacje potrafią nawet przyjechać ze 2 min. przed czasem na CZMP.


O, to jest argument zdecydowanie na niekorzyść tych linii.

SEC pisze:Nie trzeba być motorniczym żeby widzieć ile osób jeździ. Po szczycie to już w ogóle pustki. 8 osób to bardzo mało i nie ma uzasadnienia tam tramwaj co 7,5 min. Co drugi kurs na torowisku jednotorowym to jeszcze, jeszcze.


Jeśli już jest tam tramwaj, to po co go wywalać? Niech zostanie właśnie chociażby ten jednotor. 8 osób to bardzo mało jak na 7,5 linię? Może i tak, ale czy więcej osób wsiada przeciętnie w twoje 70 na pętli CZMP? Więc może nie ma uzasadnienia tam autobusu co 12 min? Do 96 przy pętli na Rojnej też wsiada raptem garść osób - więc po co tam ta linia co 10 minut? Przy samych krańcówkach prawie nigdy nie ma dobrych zapełnień. A skoro tramwaj już jeździ na Chochołę - to po co na siłę go likwidować?

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » śr 11:28, 10 sie 2011

To nie jest "moje 70".

Aha, czekam na te wyniki pomiarów jeśli mamy rozmawiać obiektywnie, a nie tylko się przekrzykiwać.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.

o3r
Fan forum
Posty: 3605
Rejestracja: ndz 22:12, 01 lip 2007
Lokalizacja: Łódź Śródmieście

Postautor: o3r » czw 19:26, 11 sie 2011

Wyniki badań są dostępne na stronie ZDiT. Nie trzeba czekać, wystarczy wejść: http://zdit.uml.lodz.pl/?str=46&id=997

A poszerzenie Aleksandrowskiej odkorkuje ulicę tylko na jakiś czas, potem znów będą korki. O ile nie będzie od razu, przez sygnalizacje świetlne i przewężenie w Aleksandrowie.

Wydłużenie tramwaju jak najbardziej się przyda, a przy okazji będzie można skierować autobusy w inny rejon, lub innymi trasami w tym rejonie. Ja mam złe doświadczenia z punktualnością linii 70, ale może trafiłem na czarną serię, lub serię pojedynczych pechów.

SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Postautor: SEC » pt 11:20, 12 sie 2011

o3r pisze:Wyniki badań są dostępne na stronie ZDiT. Nie trzeba czekać, wystarczy wejść: http://zdit.uml.lodz.pl/?str=46&id=997

Wszedłem, czytałem. Nigdzie nie ma mowy o "średnio 8 osobach na odcinku do Chochoła". Chciałbym zobaczyć jakieś potwierdzenie, bo bajki fajnie jest opowiadać.

o3r pisze:A poszerzenie Aleksandrowskiej odkorkuje ulicę tylko na jakiś czas, potem znów będą korki.

Dlaczego będą i za jaki czas?

o3r pisze:O ile nie będzie od razu, przez sygnalizacje świetlne i przewężenie w Aleksandrowie.

Przez sygnalizacje być może tak, jeśli te będą źle ustawione - zapalanie zielonego dla pieszych co parę sekund (były już takie przypadki), natomiast co do zwężenia to niekoniecznie. Jak wiadomo, ma zostać wyremontowana ul. Romanowska, która połączy Aleksandrowską z osiedlami na południu Aleksandrowa. Obecnie wszyscy muszą się pchać przez os. Bratoszewskiego albo skrótem przez Rąbień.

o3r pisze:Wydłużenie tramwaju jak najbardziej się przyda, a przy okazji będzie można skierować autobusy w inny rejon, lub innymi trasami w tym rejonie.

Nie wiem o jakim w końcu rejonie mówisz - Kochanówki, czy CZMP. Na Kochanówce jest tylko 78 i N1, natomiast układ linii w rejonie CZMP jest najbardziej optymalny jaki mógłby być. Wydłużenie 68 na Chojny i skierowanie 75 przez Graniczną przy nowych zakładach to była bardzo dobra decyzja. Żeby tylko rozkłady 62 i 68 były lepiej ułożone i wywalić to 62A.

o3r pisze:Ja mam złe doświadczenia z punktualnością linii 70, ale może trafiłem na czarną serię, lub serię pojedynczych pechów.

Czarna seria była parę lat temu gdy przyszedł Krzysiu Wąsowicz i autobusy z Kraszewskiego zaczęły się sypać, a później (już ostatnio) w czasie remontu pod ŁTR, kiedy tak w ogóle stało pół miasta, a nie tylko 70.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez SEC, łącznie zmieniany 1 raz.

gothmucha
Sympatyk forum
Posty: 697
Rejestracja: czw 01:20, 07 gru 2006
Lokalizacja: Niższa/Śląska
Kontaktowanie:

Postautor: gothmucha » pt 16:38, 12 sie 2011

SEC pisze:Wszedłem, czytałem. Nigdzie nie ma mowy o "średnio 8 osobach na odcinku do Chochoła". Chciałbym zobaczyć jakieś potwierdzenie, bo bajki fajnie jest opowiadać.


Masz prawo wystąpić do ZDiT o stenogramy posiedzeń zespołu ds. przyjaznej komunikacji w drodze dostępu do informacji publicznej. Spotkania są protokołowane, będziesz miał to czarno na białym ze wskazaniem kto i kiedy to powiedział.


Wróć do „Łódź”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość